Analog, men digitalstyrd, mixer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Efter en jämförelse av 5523 och OPA604 så tycker jag att 5523 låter som ett bra val. OPA604 har vissa "fina" data, men jag fastnade mer för 5523. Den har lågt brus och visserligen högre slew-rate, men jag tror den skulle passa detta projekt. Att den sedan är billigare gör ju inget..
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, då får det bli 5523 då 8-)

Jag är iofs fortfarande lite skeptisk till PE17 som EQ. Har kollat runt lite och funderar på en Calrec. Annars verkar Neve, Allen & Heath och SSL ganska schyssta, dock knepigare att fixa scheman till.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Calrec såg trevlig ut. Hade visserligen föredragit en ratt för q-värde också, men det beror nog mest på att jag blivit lite mjukvaru-eq-skadad, för när det gäller riktiga mixerbord så har jag klarat mig med fast q-värde, så det är nog inga problem egentligen. :)


Hittade guiden till hur man gör om en log-pot till en reverserad log-pot. Länken Enkelt och bra. :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, tyvärr skulle jag också vilja ha det. Fast fördelen med en modulbaserad är ju att man kan göra fler moduler :) Hittar man ingen bättre EQ skulle man ju kunna köra Calrec tills vidare och byta sen om man skulle hitta något bättre.

Om det är log/reverse log och sådär är ju skit samma. Kommer ju ändå inte köra några potar.

Fördelen med Calrec är att den verkar vara enklare att bygga än till exempel PE17.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Kommer ju ändå inte köra några potar."

Det har du rätt i. :)


IC-kretsarna (LM833) till Calrec-EQ'n kostar dessutom bara 5kr/st hos Elfa, så den skulle inte bli speciellt dyr att bygga. Gissar på 50-70kr per EQ.

Hm, man kanske skulle satsa på den? :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo den verkar vara riktigt bra så det är nog bättre :) Dessutom sägs den vara riktigt bra.

Kom att tänka på en annan sak. Hur tusan fixar man styrningen av EQ'n? säg att man bara har typ 1024 steg, då kommer det väl låta skit om man rattar i realtid? Borde försöka få på någon form av interpolering, frågan är hur man fixar det.

JimmyAndersson: Har du ICQ/IRC/MSN eller något annat? Vore ju nice att kunna snacka i realtid ibland, går så mycket snabbare :)

Går det att göra ett schema som består av flera olika sidor i Eagle? Det vore verkligen guld till det här projektet. Eller ska man lära sig något annat CAD-program?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har ICQ, men mitt nätverk är inte så pigg på det just nu. Ska fixa det någon gång. Däremot ingen IRC eller MSN. Mail har jag däremot, men det går ju ungefär lika fort som forumet..
Forumet borde ha en chat för medlemmarna. :)

I Eagle kan man göra en projekt-mapp där alla ritningar till ett projekt kan sparas. Då kan man snabbt växla mellan olika scheman. Mycket praktiskt.


Det här med stegen och EQ'n var en bra fråga. Jag tror det kommer låta som man har 1024 fasta inställningar. Dvs att förändringarna inte sker steglöst. Däremot tror jag inte att ljudet kommer låta illa när man rattar.
Användarvisningsbild
neriks
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 mars 2006, 19:06:30
Kontakt:

Inlägg av neriks »

chille skrev:Annars verkar Neve, Allen & Heath och SSL ganska schyssta, dock knepigare att fixa scheman till.
Vilka Neve-scheman är du intresserad av?

Jag håller på och bygger ett gäng Neve 1073 kloner till mitt mixerbordsbygge ...
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

hmm.. vet inte. någon som låter bra. 1073 sägs ju ska vara helt okej? :) Du kan ju maila 1073 och kanske några till ifall du har något skoj till chille [kanelbulle] chille [punkt] se


Jo, en projektmapp kan man ju ha i Eagle. Men jag tänkte att man kunde ha så att ett schema består av flera sidor. För nu är man ju begränsat till att ett PCB består av ett schema!? Vore nice om man kunde sätta preamps, EQ's VCA's och liknande i olika scheman men ha allt på samma PCB. Blir ju så rörigt annars.
Användarvisningsbild
neriks
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 mars 2006, 19:06:30
Kontakt:

Inlägg av neriks »

chille skrev:hmm.. vet inte. någon som låter bra. 1073 sägs ju ska vara helt okej? :) Du kan ju maila 1073 och kanske några till ifall du har något skoj till chille [kanelbulle] chille [punkt] se
Personligen tycker jag att 1073:an låter grymt bra ... EQ-delen i den är dock kanske lite begränsande och då kanske Neve 1084 är lite mer intressant. Schemat för båda dessa kan laddas ner från AMS Neve website ...

länk
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Usch, tre bands EQ där man inte kan ställa in frekvensen ens... tråkigt :(

Finns det ingen typ 4 bands parametrisk EQ från Neve?
Användarvisningsbild
neriks
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 mars 2006, 19:06:30
Kontakt:

Inlägg av neriks »

chille skrev:Usch, tre bands EQ där man inte kan ställa in frekvensen ens... tråkigt :(
Både 1073:an och 1084:an har olika frekvensområden för de olika banden hos EQ'n. Dessa är dock inte helt svepbara utan fast bestämda till följande frekvenser:

Bas: 35, 60, 110, 220 Hz
Mid: 350, 700, 1600, 3200, 4800, 7200, 10000 Hz
High: (10000), 12000, (16000) Hz

Värden inom parantes är för Neve 1084
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det känns ju så snålt att ha det så. Men alla verkar ju säga att den är grymt bra så man kanske skulle bortse från att man är så bortskämd och har steglös kontroll över gain, freq och bandbredd :(

Då är frågan om det blir Calrec eller Neve. Antagligen den är som är enklast? :)
Användarvisningsbild
neriks
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 mars 2006, 19:06:30
Kontakt:

Inlägg av neriks »

chille skrev:Då är frågan om det blir Calrec eller Neve. Antagligen den är som är enklast? :)
Ska jag vara ärlig så tror jag att Calrec är enklast. Calrec kräver inga induktorer som Neve gör :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis. Alla scheman till Neve-modulen känns lite röriga. Calrec verkar betydligt lättare att använda till detta projekt.

Nu kanska jag får "på pälsen" av Neve-fans, men det är mest vid lågpass/högpass-filtrering (dvs när man tar bort allt under eller över en viss frekvens) som man märker någon större skillnad på dyra eller billigare konstruktioner. Med tanke på vad som egentligen sitter under skalet så säljs många märken till överpriser. Säljarna vet att folk är beredda att betala extra bara för att det råkar stå t.ex "Neve" på chassit. :)
Skriv svar