Säkerhetslåda för dator-I/O?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag slipat lite på min CIA.

Jag tycker mig vara klar med Line_OUT och Line/Mic_IN som jag slagit ihop.

Jag håller fast vid mina ensamma trafos enbart på datorsidan men jag har som sagt byggt om utgående lina (sett från labbet) till att nyttja en volymkontroll och därmed lite förstärkning och detta pga MiaM's trevliga tips men också pga att det känns lite onödigt att ha en ingång för både Line och Mic (samtidigt som Mic-ingången dessutom inte sägs vara garanterad stereo).

Sen har jag infört opto-kopplare för UART-sidan av RS232 med två helt olika och galvaniskt isolerade matningar, känns bra.

Nästa steg blir att även kunna koppla om mellan 5V/3V för RS232-kretsarna, är inte helt säker på hur jag ska göra det men tanken är två matningar till bara dvs typ en 7805 för ena spänningen hos ena RS232 och en LM317 för alternativ 3V hos densamma samt samma procedur (men galvaniskt isolerad) för den andra kretsen, känns dock som om jag förstår för lite för det viktiga är väl att UART-snittet kan köras på både 3V/5V? Jag menar, kretsen längst ner borde inte behöva annat än 5V medans den övre skulle kunna vara pendlingsbar mellan 5V/3V för det är ju där själva UART är, om man säger.

Det är mycket man inte kan om elektronik :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av pstrand »

Hej!

Hur har du tänkt att RTS, CTS ska fungera på ("computer side"). Dom signalerna är väll vanligtvis ganska "statiska".
DC går väll inte så bra genom en trafo. 8), eller har jag missuppfattat det hela?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev:Hej!

Hur har du tänkt att RTS, CTS ska fungera på ("computer side"). Dom signalerna är väll vanligtvis ganska "statiska".
DC går väll inte så bra genom en trafo. 8), eller har jag missuppfattat det hela?
Hej!

Har jag missat nåt sånt fundamentalt, menar du?

Det är skrämmande vad lite jag kan om (praktisk) elektronik :)

Men du har rätt, RTS och CTS borde vara rätt statiska, när jag tänker efter.

Vad händer om man skiter i dom och bara kör Rx & Tx?

Blir det inte som så att man bara får vänta en stund?

Om det går kan jag i alla fall köra trafos på Rx och Tx, eller?

Det finns förresten en UART på UNO (IO_0 & IO_1) som bara innehåller Rx & Tx.

Jag funderar alltså på att använda UART i ett annat projekt du ju känner till (B-RAM läsning) och då har det precis slagit mig att överföringen är asynkron (UART=Universal Asyncronous Receiver and Transmitter) dvs man måste ha samma Baud på båda sidor "bara" och sniffa efter startbit och stoppbit, på nåt sätt, eller?

Måste läsa på om detta :)

Men om jag skippar CTS/RTS så kan jag fortfarande galvaniskt isolera grejerna mha trafos, eller vad säger du?

Tack för ditt påpekande, fick mig att fundera :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av pstrand »

Jag hade nog använt mig av en DC-DC omvandlare för att elektriskt isolera.

DC-side PC | DC-side labb
|
->Ut/In -> RS232 -> Optokopplare -> RS232 ->Ut/In
|
|

Byggde något liknande för några år sedan och använder det vid våran kraftstation för att elektriskt isolera
olika delar i systemet.

Det jag känner till angående USB så tror jag INTE att din konstruktion fungerar. Det är betydligt svårare än så.

Se exvis denna produkt

https://www.adafruit.com/product/2107

EDIT:

Eller denna

http://www.linear.com/product/LTM2884
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressanta länkar, tack!

Däremot tror jag du har missförstått mina RS232-trafos som jag nu inser faktiskt inte behövs ty matningen till dom olika RS232-kretsarna ÄR galvaniskt isolerade mha två olika supply-trafos (eller kanske lindningar) dvs DC-DC omvandlare behövs inte i min koppling (trafosarna på Computer Side behövs då inte heller) så här börjar jag i alla fall känna att jag har koll.

Men när det gäller USB så tror jag dig när du säger att det inte är så enkelt, synd bara att din första länk går från vanlig Typ A Hona till Typ A Hona fast micro-USB :doh:

Inget stor problem å andra sidan och jag tycker att det kortet är det bästa förslaget hittills.

Eventuellt kanske jag provar med trafos ändå bara för att jävlas (ty datasignalen är differentiell) men detta bara om jag känner mig säker på att jag inte förstör nåt.

Slutligen har vi parallell-porten, hur tycker du jag ska göra där?

Det är dels så många ben samtidigt som bidirektionella ben blir svåra för att inte säga omöjliga.

Att skräddarsy avsäkrandet för min JTAG kan funka men det är inte riktigt vad jag vill ha.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av pstrand »

Missade det med serieporten. Då har du löst det. :D

USB. Du kan ju alltid försöka, men med den kopplingen kommer du INTE att lyckas.

Parallell-porten. Hmm. inte helt trivialt. Har tyvärr ingen enkel lösning.

Fråga, varför tar du inte och använder en "Laptop" som labb-dator och ansluter den till din
"huvud-dator" via Ethernet?

En laptop tar ju inte så mycket plats. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev: Fråga, varför tar du inte och använder en "Laptop" som labb-dator och ansluter den till din
"huvud-dator" via Ethernet?

En laptop tar ju inte så mycket plats. :D
Svar: Min laptop har bara USB medans min JTAG-programmerare kräver parallell-port och när nu min printerdator har rubbet inklusive serie-port så vill jag använda den.

Ethernet förresten, kan jag knappt stava till :D

MVH/Roger
PS
JTAG-programmerare finns tydligen för USB också men jag har tacksamt fått min så jag lägger inte en krona på en annan sådan, envis som synden :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu börjar mitt schema se bra ut, tycker jag.

USB-skyddet lär dock inte fungera, vad jag förstått på Er så jag kommer nog nyttja pstrands trevliga förslag där.

Parallell-porten kommer jag bara "skydda" som jag ritat dvs 100 ohm i serie med precis alla benen inklusive jord, sen får det räcka, lite av säkringar blir ju motstånden trots allt (kanske jag tom kör kvartswattare, om jag har så många kvar).

MVH/Roger
PS
Jag tror jag plötsligt och väldigt amatörmässigt kom på varför min variant av USB-skydd inte fungerar för säg att ingen data skickas hur ska handskakning då kunna ske över en trafo när det då handlar om DC? Men så länge data skickas/tas emot tror jag faktiskt den fungerar ty datat ÄR differentiellt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av cjonash »

rogerk8 skrev:USB-skyddet lär dock inte fungera, vad jag förstått på Er så jag kommer nog nyttja pstrands trevliga förslag där.
Redan i trådens andra inlägg så finns en länk till en variant som du kan köpa i Sverige, och utan Micro-varianten av kontakter.
Har inte kollat vad respektive totalpris inklusive frakt blir, dock. Men det kan inte skilja mycket.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av E85 »

Du kan ju kolla på den här LTM2884 (Isolated USB Transceiver with Isolated Power) och se ifall du får nåt tips:
http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/2884fb.pdf
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av pstrand »

Hej!

Jag kollade på den också, men verkar bara finnas som BGA, tyvärr. Definitivt INTE lätt att löda själv :-)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av AndLi »

Hur tänker du skydda datorn medan du avlusar/testar din Säkerhetslåda?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av tecno »

Inte ha den inkopplad :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

E85 skrev:Du kan ju kolla på den här LTM2884 (Isolated USB Transceiver with Isolated Power) och se ifall du får nåt tips:
http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/2884fb.pdf
Tack för tipset, synd bara att det är en BGA :D

Fast kan man komma ner i en enda enskild krets (som jag kan löda) så är jag mycket intresserad.

MVH/Roger
PS
Nån som vet en bra site som beskriver USB-protokollet inklusive "eventuella" DC-nivåer? Wikipedia gjorde det inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev:Hej!

Jag kollade på den också, men verkar bara finnas som BGA, tyvärr. Definitivt INTE lätt att löda själv :-)
:D
Skriv svar