Renovering av Volvo Duett
Re: Renovering av Volvo Duett
Men egentligen borde väl dina ändringar gå in under amatörbyggt fordon och besiktigas? Sen att risken är minimal för upptäckt är något annat eftersom den aldrig besiktigas och flygande kontroll är väl osannolikt att fastna i och de behöver ju också se ändringarna och tyckte att de är en anledning för att skicka dig till besiktning?
Re: Renovering av Volvo Duett
Du vågar dig inte på att svetsa ihop de två styrarmarna med varandra?
Re: Renovering av Volvo Duett
Amatörbyggt fordon är nåt som byggs från grunden och mina ändringar faller ju inte in i den klassen, bygga om får man göra men inte hur som helst.AndLi skrev: ↑7 januari 2024, 12:47:16 Men egentligen borde väl dina ändringar gå in under amatörbyggt fordon och besiktigas? Sen att risken är minimal för upptäckt är något annat eftersom den aldrig besiktigas och flygande kontroll är väl osannolikt att fastna i och de behöver ju också se ändringarna och tyckte att de är en anledning för att skicka dig till besiktning?
Säter, jag hade inte tänkt ta livet av mig än iallafall, svetsa styrarmar när man inget vet om materialet dom är smidda av och utan möjlighet att sen värmebehandla bort sprickzonen då ber man om materialbrott. Det finns en möjlighet att fixa egen styrarm och då använder man i så fall fjäderstål som är ohärdat och som kallbearbetas, där är det verkligen BIG no-no att svetsa eller varmbocka, det blir som en glasbit i svetsen.
Re: Renovering av Volvo Duett
Har du tur är axeln lite grövre på MB-snäckan.
Då kanske det går att hyvla nya splines i Duett-armen.
Då kanske det går att hyvla nya splines i Duett-armen.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30155
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Men hur långt går egentligen polisen vid en flygande besiktning?
Även om allt är byggt så det ser ut att vara original och funkar till 100%, står de och lusläser servicemanualen för att jämföra och säga att "nä det här bromsservot är inte original, och inte de här oken heller" ?![Humm :humm:](./images/smilies/32.gif)
Även om allt är byggt så det ser ut att vara original och funkar till 100%, står de och lusläser servicemanualen för att jämföra och säga att "nä det här bromsservot är inte original, och inte de här oken heller" ?
![Humm :humm:](./images/smilies/32.gif)
Re: Renovering av Volvo Duett
Är det några tveksamheter brukar man få föreläggande om registreringsbesiktning.
Re: Renovering av Volvo Duett
Det är koniska splines, inte raka och låses med nylockmutter bara så det är inte så enkelt att göra sånt själv då dom splinesen inte skärs ut utan varmpressas.
MadModder, polisen har ingen aning numera, dom inriktar sig bara på rena fatala felaktigheter som är trafikfarliga så ett snäckbyte eller byte av styrarm eller hel framvagn struntar dom i bara det inte är ett "tattarbygge". Inte ens besiktningen skulle protestera när modifieringen är till det bättre och är bra utfört, det rullar några med bytt framvagn till både 140 och 240 men då måste man ändra en hel del, men fortfarande är det okej.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30155
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Säter: Jag är övertygad om att Teknikern inte bygger något som ser tveksamt ut.
Man ska ha maximal otur om man träffar på någon som vet att en Duett inte ser ut sådär under huven, och är nitisk nog att påpeka det.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vem fn stoppar en fin Duett? Nackskott direkt.![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Man ska ha maximal otur om man träffar på någon som vet att en Duett inte ser ut sådär under huven, och är nitisk nog att påpeka det.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vem fn stoppar en fin Duett? Nackskott direkt.
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
-
- Inlägg: 575
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Renovering av Volvo Duett
Hör inte till tråden egentligen...
Det är helt ok att byta ut delar mot reservdelar (enligt vad jag vet) utan att besikta/registreringsbesikta.
Vad som är reservdelar är en tolkningsfråga däremot...
Amatörbyggt fordon däremot kräver att man ändrat chassiet eller karossen omfattande eller både och.
Byte bromsar, styrinrättning eller växellåda är vanlig registreringsbesiktning på, samma med motor om bilen är årsmodell 1975 eller äldre.
Om man till exempel skulle vilja registreringsbesikta en Volvo 240 med maximal tillåten effekt så måste man även byta ut bromsarna fram till ventilerade skivor med tillhörande bromsok.
Det är helt ok att byta ut delar mot reservdelar (enligt vad jag vet) utan att besikta/registreringsbesikta.
Vad som är reservdelar är en tolkningsfråga däremot...
![Vissla :vissla:](./images/smilies/33.gif)
Amatörbyggt fordon däremot kräver att man ändrat chassiet eller karossen omfattande eller både och.
Byte bromsar, styrinrättning eller växellåda är vanlig registreringsbesiktning på, samma med motor om bilen är årsmodell 1975 eller äldre.
Om man till exempel skulle vilja registreringsbesikta en Volvo 240 med maximal tillåten effekt så måste man även byta ut bromsarna fram till ventilerade skivor med tillhörande bromsok.
Re: Renovering av Volvo Duett
Ja ska man vara riktigt petig och är livrädd för allting ska man ju behålla enkrets trumbromsar med tveksam funktion när det verkligen gäller, behålla originalstolarna så man får whiplash om man blir påkörd bakifrån, behålla stel rattstång så man får ratten i "brödkorgen" om man krockar och slutligen inte sätta i några bälten så man antingen spräcker skallen mot framrutan eller seglar ut genom rutan och tvärdör.
Jag vet iallafall vad jag väljer och ingen lär bry sig.
Jag vet iallafall vad jag väljer och ingen lär bry sig.
Re: Renovering av Volvo Duett
Det finns någon skrivelse om att delarna ska motsvara de som monterades original, man får alltså inte förbättra saker om man ska gå efter lagens bokstav.verkstaden skrev: ↑7 januari 2024, 16:30:25 Hör inte till tråden egentligen...
Det är helt ok att byta ut delar mot reservdelar (enligt vad jag vet) utan att besikta/registreringsbesikta.
Vad som är reservdelar är en tolkningsfråga däremot...![]()
Fast just DET beror på en annan sak, att volvo en gång i tiden skrivit papper på att man får bygga om den specifika bilen till turbo, OM man gör vissa specifika ändringar, även saab skrev dessa intyg för att exempelvis konvertera 900 till 900 turbo.Om man till exempel skulle vilja registreringsbesikta en Volvo 240 med maximal tillåten effekt så måste man även byta ut bromsarna fram till ventilerade skivor med tillhörande bromsok.
Ska man hitta på egna lösningar blir det krångligare och man få gå via ombyggt eller egenbyggt fordon.
..Eller bygga och hoppas på det bästa..
Re: Renovering av Volvo Duett
Det gör det ju inte vid vanlig besiktning heller, det gäller att det ser bra ut och inte väcker misstankar...MadModder skrev: ↑7 januari 2024, 13:57:29 Men hur långt går egentligen polisen vid en flygande besiktning?
Även om allt är byggt så det ser ut att vara original och funkar till 100%, står de och lusläser servicemanualen för att jämföra och säga att "nä det här bromsservot är inte original, och inte de här oken heller" ?![]()
Re: Renovering av Volvo Duett
Exakt AndLi, finns det inget som står ut, som om bilen i övrigt är risig eller det sitter nån värstingmaskin i den så är det ingen som bryr sig om ombygge till det bättre, dom som besiktar ser till helheten. Nu faller ju besiktningskravet här iom. att bilen fallit för åldersstrecket och även om den skulle bli inblandad i en olycka och detaljgranskad och är förbättrad vad det gäller säkerheten så är inte det till nackdel i frågan utan tvärt om, det är om man byggt om och försämrat det blir en annan historia, man ser alltså på helheten.
-
- Inlägg: 575
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Renovering av Volvo Duett
Exakt!
Det var väl just det dom gjorde en gång i tiden? Tidningen Wheels byggde om en Ford Anglia med moderna komponenter så den blev mycket bättre och trafiksäkrare, det var grunden till dagens ombyggnadsregler om jag minns rätt.
Många poliser även idag kan ha aning om hur ventilkåpan på en B18/B20 ser ut så sitter det en sån under huven slinker det nog igenom, resten har dom garanterat ingen aning om.
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Ännu mer OT till Teknikerns förtvivlan...
På den tiden fanns inte Volvo 240 i turbo-version.
Maxeffekten 220hk och 275nm vrid var för 264 men fick användas på vanliga 240 med 264:ans bakaxel och ventilerade bromsar för det var dessa punkter som skiljde 240 mot 260. Har inget med turbo att göra utan är till vilken högsta effekt/vridmoment chassiet är godkänt, går utmärkt att typa in med chevas 262 V8:a.
Saab har jag ingen aning om och har undvikit det märket förutom betalda reparationer, tycker dom kryllar av undermåliga konstruktioner.
Edit: såg att Teknikern skrivit ett inlägg mellan
Edit 2: ändrat 265 V8 till 262 V8
Re: Renovering av Volvo Duett
Bakaxeln borta och tömd på olja och naven demonterade så nu börjar det roliga. Karossen ser värre ut på bilden än den är liksom ramen, det är mycket gammal underredsmassa som hänger lös så därför ser den "slutrostad" ut. Få bort bakaxeln gjorde sig nästan själv, hade gubben som jag köpte bilen av fått sladd i vinterväglag och fått fäste igen hade hela bakvagnen kunnat ramla isär med alla avrostade, och nästan avrostade bultar.
Skitigt var det ju också men jag har hittat ett medel som gör soprent på 15 minuter i ultraljudtvätten, Biltemas alkaliska avfettningskoncentrat som späs ut med vatten.
Skitigt var det ju också men jag har hittat ett medel som gör soprent på 15 minuter i ultraljudtvätten, Biltemas alkaliska avfettningskoncentrat som späs ut med vatten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.