Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av ElectricMan »

Fick ju nästan svindel när du vinklade kameran ner första gången. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20427
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, vad fanken, man skall inte ifrågasätta sådant som är kul (åtminstone så länge det inte skadar någon menar jag... :) ) Vad är pengar? det reporesenterar ju ofta arbete och rätt tänkt att använda att byta till sig varor man inte själv kan producera osv. Själv plöjer jag också avgjort hellre ned dem i mer eller mindre vansinniga projekt så länge det är roligt än spolar bort dem på krogen eller några sketna veckor på en knökafull badstrand i tjingtjongtjang, då räcker ju ett sådanthär projekt bra mycket längre egentligen, altså det finns väl inga lagar på att man måste använda sina surt förvärvade slantar till tråkiga saker då man kan göra kul saker och förmodligen totalt sett ändå göra av med mindre. det är i allafall min tro och tycker det verkar sunt, man har ju när allt kommer kring inte mycket glädje av att slita och samla pengar till en massa dumma självändamål bara för att "alla andra" gör på ett visst sätt. Då tycker jag nog också man med gott samvete kan varva ned och ta saker och ting med ro och njuta av tillvaron i vardagen då och då. Varför skall man slita dygnet runt för att ha råd med en skitdyr lägenhet man egentligen inte ens trivs med, senaste bilmodellen bara för att grannarna har en likadan osv, egentligen? Jag ser inte heller någon mening i det, då kör jag hellre min gamla rostriga sket volvo som fungerar och är billig att laga, lägger om boendet till något man gillar och jobbar med sådant man trivs med både på jobb och fritid om det går. förvånansvärt ofta är det både enklare och billigare än att krångla till det bara för att passa den allmänt vedertagna normen tycker jag. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag håller fullständigt med dig, jag är av precis samma sort!

Min server verkar nere igen, aja får kolla vad som hänt när jag kommer upp. Skumt att den blivit så instabil på senare tid.

Finns lite uppdateringar på hemsidan så länge för er som inte orkar vänta :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

I helgen blev det lite mer jobb, det jobb jag varit mest orolig för och skjutit upp tills slutet av "säsongen" när jag fått klättra rätt mycket. Anledningen till detta är att masten är stagat med rep vilket gör att den rör sig väldigt mycket. Den är dock stagad på varje 6m, så det är inte någon risk att den faller omkull men det är psykiskt påfrestande när det rör sig så enormt mycket. Jag klättrade upp med wire och satte fast ungefär 13 och 22m upp för att få lite extra stabilitet.

Jobbet var att spela upp 2st sektioner mast och sätta dit ett kort topprör men när jag hade hissat upp ginpolen för att lyfta sektionerna konstaterade jag att bygga 10m högre inte var något jag ville utan vi får nöja oss med en sektion till och lite längre topprör istället. För att slippa dra upp röret i efterhand monterade vi det som det skulle sitta innan vi började spela upp sektionen. Detta gjorde att jag behövde vara försiktig med att stroppa den rätt så det inte blir så att sektionen slår över pga det långa toppröret.

När vi hade spelat upp sektionen så den nästan var högst upp såg jag något som jag tyckte var skumt. Masten har piggar som sticker upp på varje sektion, som fungerar som styrpinnar för nästa sektion. Dock när sektionen vi spelade upp var uppe hos mig såg jag att den inte hade några piggar upptill, och till min stora fasa efter jag klättrat ner och tittat under den så var sektionen vänd åt fel håll. Jag kan lova det flög ett helt gäng med olika svordommar och vi kunde inte göra annat än att spela ner sektionen igen för att vända alltihopa. Det var så att det satt en platta för en rotor på sektionen och jag tittade på den när jag vände sektionen "rätt". Dock hade tydligen de som satt upp masten tidigare vänt den åt fel håll, därav misstaget.

Andra försöket gick dock betydligt fortare och tur det, för när jobbet var klart hade det börjat skymma och när jag var nere var det relativt mörkt.

Dagen efter klättrade jag upp för att fästa en backupplan om toppröret går av, nämligen en kabel som sitter i toppen av masten som vi kan dra ut och göra antennen till en INV L om något händer under vintern. Då har vi en hyffsat bra antenn som man bara behöver klättra upp till 16m för att "fixa". När jag stog där uppe så rörde sig masten på ett sätt som tilllsammans med att jag tappade fokus på omgivningen så kändes det som att masten föll...så nu kan jag lova att jag inte vill klättra i den där saken igen! Största problemet tror jag är att masten är så otroligt torrisionssvag vilket gör att minsta rörelse märks när den blir så pass hög. Men jag fick ner ginpolen, och wirarna. Sedan tunade vi ordning antennen till perfekt 50 ohm match och vid första försöket kunde jag ropa upp Guam (KH2/N2NL) på den med 200w eftersom jag inte hade kopplat in slutsteget.

Jag kopplade även in bandpassfiltrena och styrningen för dessa från openASC, så nu när jag byter band på vilken av radiorna som helst så switchas allt om automatiskt. På måndag blev jag sängliggandes så det blev att sjukanmäla mig men jag gjorde några sporadiska insatser inomhus när jag hade lite energi till det. Så det blev att jag kopplade in slutstegsswitchen, nu med "customgjorda" kablar och switchen monterade jag fast riktigt.

Här är lite bilder...

Bild
Fästet för toppröret

Bild
Sektionen som vi spelade upp den

Bild
24m av masten med gin-polen längst upp

Bild
Hela skönheten. Man kan se en liten knick på masten ungefär 23m upp, dock inga sprickor, en gammal skada.

Bild
Nya bandpassfiltret från cypern, verkar fungera bra.

Bild
SO2R platsen

Bild
PS/2 keyboard för att styra lite funktioner i openASC-boxen. På 1-9 är det styrning av mottagarantenner, RX är RX ant on/off, NW,SW,SE,NE är styrning av riktningen på 4-SQ, LO, MID, HI, NB är styrning för vinklarna på stacken för 20m.

Bild
Submenyn aktivierad för 20m stacken. Jag måste dock ändra det där 6 grader till 7 grader har jag märkt på mina simuleringar.

Bild
Vackert :)

Bild
Submeny för riktningen av 4-SQ

Bild
SO2R box, kopplar om ljud mellan radiorna, mic osv.

Bild
Ordning och reda

Bild
Nu är det tre rotorboxar. Dessa ska jag snart börja styra med openASC också, men inte högst upp på priolistan.

Bild

Bild
BPF för radio 2 bakom fuskväggen.
SM2XJP
Inlägg: 85
Blev medlem: 19 augusti 2010, 12:42:15
Ort: Burträsk

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM2XJP »

Tror inte så många vet vad SO2R betyder :D :D

MVH Peter
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1806
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Oskar »

Single operator two radios?

wmv:
Låter som du rent av hade en nära döden upplevelse däruppe! Jag skulle nog vara spänd som en fiolsträng i kroppen om jag klättrade upp i en sån där mast. Men jag kan tänka mig att man vänjer sig snabbt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Liten uppdatering på openASC-projektet...



Effekmätare som kopplas till openASC bussen. På så sätt kan jag ha den nere vid slutstegen och behöver inte dra någon koax upp till shacket igen för att gå igenom en effektmätare. Jag ska kalibrera den mer exakt mot en fin och garanterat linjär effekmätare på jobbet. Den har olika skalning beroende på frekvensområde så den ska bli mer linjär än normala effektmätare, så det sitter även en frekvensräknade på sensorkortet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag kalibrerade upp effektmätaren idag mot en effektmätare på jobbet. Efter jag satt in alla värden in i sensor-enheten så följdes de åt väldigt bra. Det enda riktigt avvikande var på 21 MHz vilket är lite konstigt, för på 28 MHz var det inte samma sak. Vi får se om det blir ett problem framöver men jag tror inte det, efter jag kompenserade på det frekvensområdet blev även det rättvisande mot NRVD:n.

Jag tog och gjorde ett excel-dokument som räknade ut allt åt mig. Jag satte bara flaggan #define CAL_MODE i källkoden för effektmätaren så spottar den ut råtext med all data som behövs för kalibreringen istället för att skicka ut vanliga busskommunikationen. Sedan matade jag in värdena från NRVDn och det jag fick ut av sensorn i excelbladet så räknade den ut alla värden till ekvationen. Jag tog ett mätvärde med låg effekt (runt 10w) och ett mätvärde med 100w på varje frekvensområde.

Nu bör iaf min effektmätare vara betydligt mer rättivsande än de vanliga helt analoga modellerna.

Bild
NRVD, effektmätare modell dyr :)

Bild
Testsetupen

Bild
Effektmätarpickup och ett general I/O kort i en 19" racklåda

Bild
Pickupen fick ett lock, då det som ska vara där original är MIA.

Bild
Mycke grejor behövs för att kalibrera.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Fräsen »

sm2wmv skrev:
Fräsen skrev:Bortsett från alla timmar som är nedlagda, vad har det kostat i reda pengar så långt?
Jadu, jag vet inte men det är en hel del. Dock betalas det mesta av en rätt medioker civilingenjörslön (universitetslön) så i princip allt förutom hyra och mat går till radiostället. Jag har en låda i huset med kvitton på det mesta som är inköpt på clas ohlson, Jula osv. Jag ska ta och räkna ihop det någon dag, dock är det bara en bråkdel av totala kostnaden. Men jag vet inte "totalen" och kommer aldrig veta heller, då blir jag nog mörkrädd.
Självklart ska man lägga pengarna på det man anser sig få mest ut av. Vissa satsar allt på en fet Mercedes medan andra bygger en radiostation... :) Så livskvalitet är inte något subjektivt. Själv skulle jag inte slänga ut många pengar på att babbla i radio, men respekterar ditt intresse med vördnad och följer tråden troget.
MiaM
Inlägg: 10184
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Radioprylarna rostar nog dessutom långsammare än en fet mercedes :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Hade en stund över på jobbet idag så jag fick ett ryck och byggde ihop 2st kort som är till ett slutsteg. Det är för att switcha förbi slutsteget vid mottagning och vid sändning ska det kopplas igenom slutsteget. Den har även inbyggd sequencer med hjälp av en AVR så all timing ska bli rätt och inga reläer ska brännas upp.

Bild
Till vänster är för att switcha ingången på slutsteget och den enheten av även sequencerelektroniken

Bild
Sequencern

Bild
Utgångsreläet, består bara av 2st reläer som sitter paralellt. Mest för att skapa redundans.

Bild
Inte det vackraste jag byggt men det duger.

Bild
Utgångsreläet
MiaM
Inlägg: 10184
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Ett par funderingar:

Är det bra med paralellkopplade reläer? Med två paralellkopplade reläer ökar väl risken att slutsteget råkar sända in i radion (bakvägen)? (Tänk ett relä som fastnat och det andra lyckas slå om). Eller har du fixat någon fiffig koppling där du använder flerpoliga reläer så att detta inte kan hända (så att den oönskade signalvägen kortsluts eller nåt sånt)?


Om jag vore dig så skulle jag nog märkt kontakterna "transciever" och "rx bypass" eller liknande istället för in och out. Uttaget för transcievern är ju trots allt ingång vid sändning och utgång vid mottagning...

Tummen upp för att du bygger och berättar här! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det har du fasen rätt i, det hade jag inte alls tänkt på. I detta fall kan det ju dessutom bli rätt dyrt jämfört med att t.ex. en antennswitch får reläer som fastnar.

Jag ska genast ut i labbet och ta bort ett relä :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av JimmyAndersson »

MiaM:
"Uttaget för transcievern är ju trots allt ingång vid sändning och utgång vid mottagning..."

Så sant!
Det blir iofs inte lika rörigt som när man märker kontakterade kablar med "in" och "out".
Jag får alltid myror i huvudet då. "Ok... ska den här till In, eller kommer den från In?" :wacko:
Så jag kör med pilar istället för "in" och "ut", plus ett namn så man vet vad det är för funktion.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20427
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Arrgghh... Nu blev man fast här alldeles för länge igen... :D
Själv smyg önskar jag mig någonstans att ha riktiga och många Rackskåp av robust metall i framtiden...

Har försökt kolla upp litet ang master men verkade tyvärr väldigt klent så jag vet ej om de gått till skrot eller om "pappa kungen" har behållit dem i sin ägo. De vid stugan skulle de vist ha själva till något obskyrt projekt, de höll i alla fall på att montera en då jag var dit senast, (även om det ser ut att gå extremt långsamt i mitt tycke jämfört med detta... :mrgreen: )
Sista dan där idag dock åtminstone för detta år.

Men skall så klart fortsätta hålla ett öga efter passande objekt till rätta priser.
Skriv svar