Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Pejlaren
Inlägg: 1992
Blev medlem: 22 mars 2008, 15:11:01
Ort: Uppland

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Pejlaren »

Ja, han är fan helt galen.. :badgrin:

Men det kan inte sägas tillräckligt många gånger - jag är riktigt imponerad av projektet! :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag glömde några bilder!

Bild
SM3JLA klättrar upp och vrider 3el yagin för 20m så den pekar runt 110 grader off mot stackens riktning

Bild

Bild
openASC används och fungerade fint hela tävlingen

Bild
SM3JLA och SM2LIY

Bild
SM3JLA

Bild
Stacken, ni kan även se skåpet som vi hissade upp och satte fast.

Bild
Just nu är antennerna ihopkopplade med stackboxen jag nyss byggde men i själva skåpet finns boxen för 3st antenner, som ska kopplas in när vi väl har den sista antennen på plats.

Bild
Grabbarna kör hårt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag skruvat på 3el yagin för 40m. Det är 12m bom som består av 90mm rör (5mm gods) och 75mm rör, den är lite överdimmensionerad bommen men den är från en gammal antenn, en 4el yagi för 40m med 17m bom. Jag tog bort ett av mittrören (5m långt) som ska användas till 3el #2 som jag förhoppningsvis bygger i höst men möjligen nästa år.

Även denna antenn är konverterad från gamma-match till hairpin.

Bild
Drivelementet monterat och uppstagat.

Bild
Mittröret, 90mm med 5mm gods, TUNGT!

Bild
Hairpin-konvertering a la SM2WMV

Bild

Bild
Bommen uppställd ute på åkern

Bild
Lite häng på elementen

Bild
Stooort

Bild
Rotorkabel som ska dras till 18m masten

Bild
Bommen, 12.2m lång

Bild
Fäste där bomstagwiren ska fästas

Bild
Går knappast sönder

Bild
Bockar gjorda av SJ-pall

Bild
18m masten som snart ska få rotor

Bild
Och den här behöver jag bygga ett litet hus åt inför vintern. Jag måste även staga upp plattan som håller snäckväxeln, den böjer sig när den vrider masten.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, så har det blivit en snabbvisit upp till Luleå. Åkte igår så jag var där vid kl 18:00, jobbade på som tusan hela kvällen och åkte tillbaka hit ner med 12-tiden idag. Fick gå ett par km i träskor så nu har jag blåsor under BÅDA fötterna :(

Bild
4st drivelementplattor för några olika antenner som ska konverteras. 8st isolatorer för 22mm rör som ska sitta i 32mm klammer och 4st bussningar som ska sitta runt 31mm rör och 38mm klammer. Borrade även hål i 6st 4mm tjocka järnplattor som används för att fästa antennerna i masten.

Bild
Blev en del svarvning...

Bild
Dessa ska få kallgalven påbättrad.
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Snuskigt mycket arbete!!

Vad säger folket där omkring med alla antenner som ploppar upp som svampar ur marken då?
jag hoppas du stänger av antennerna när ni är uppe och klättrar annars steks ni väl rätt fort ^^
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Folk säger inte så mycket, jag har väl ingen riktig granne utan närmaste är 700m bort fågelvägen. Sedan har jag en till ca 1km bort. Många verkar veta om stället iaf, för när folk säger något är det "Jaha, du är han med masterna?" :) Men så mycket mer har jag inte hört faktiskt men det är rätt många som åker förbi sakta med bilarna och tittar uppåt. Det brukar gå speciellt sakta när de dessutom ser att någon klättrar uppe i masten.

Men det syns lång väg, man ser masten från flera km och det är nog en del som kan ha lite nöje med att följa antennarbetena uppe på den höjden. Speciellt jobbet som ska bli av i helgen/veckan då SM3SGP kommer upp och hjälper till med 3el yagin för 40m. Den ska monteras i själva masten, dvs vi spelar upp element för element och sedan byggs den ihop i masten. Jag skulle tro Gunnar sköter den mesta klättringen, han har nämligen gjort samma sorts jobb hemma hos sig på hans radiostation (www.sk3w.se).

Ja, vi sänder inte när man är i masten, kan kittla lagomt i fingrarna då även om man sänder på en annan mast så det är sändningsförbud när man klättrar.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av ebfr »

Otroligt jobb....man blir riktigt impregnerad :bravo: Det är väl som med ett gammalt hus, det blir aldrig riktigt färdigt :wink:
Supersnyggt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

En liten uppdatering!

Bild
SM2LIY skruvar dit elementen jag renoverat till 15m yagin. Den ska monteras ungefär 27m upp i 60m masten och stackas ihop med en till 6el som ska sitta 17m upp.

Bild
Oj så han jobbar

Bild
Vi bar även ut elementen till 40m yagin som vi monterat ihop ute på lägdan, det är lite storlek på den :)

Bild
Christer skruvar på, vi hade behövt ha långa hylsor som nu Gunnar, SM3SGP på väg upp från Gävle trakten har köpt på Jula.

Bild
Innan bomstaget

Bild
Uj så fin
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Så blev det några bilder från helgens arbete?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det finns på http://www.sj2w.se/contest/

Tyvärr är min server i Luleå nere efter åskvädret, vet inte vad som hänt och kommer inte vara där förän på Måndag :(

Kommer uppdateringar framöver här också.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Inget haveri, hade bara krånglat något med servern efter åskan men jag vet inte vad.

Jag ska försöka uppdatera med vad som hänt under semestern nu i dagarna...lite drygt när man får "backlog" på vad man gjort...
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av nablaman »

Vilket sanslöst imponerande projekt! :bravo:
Väldigt kul att följa!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Dags att uppdatera även här och inte bara på hemsidan! Gunnar är SM3SGP (SG3P) som äger Sveriges största anläggning SK3W (http://www.sk3w.se) nere i Österfernebo, även vår största konkurrent i Sverige :-) Vissa kanske minns att han var upp ifjol och hjälpte mig en vecka då också. Nu så kom han upp för att hjälpa att få upp 40m yagin i toppen av masten. Han tyckte vi skulle bygga ihop den del för del där uppe, något han gjort själv på hans station.

Bild
Jag och SM3SGP tunar antennen för 40m, lite storlek på den :-)

Bild
Vi lät den hänga på den här höjden medans vi tunade eller drack kaffe.

Bild
Gunnar skruvar leendes på reflektorn

Bild
En besökare!

Bild
Gunnar på väg upp i masten igen, nu med grejor för att kunna hissa upp lyftwire mm.

Bild
Ni ser han uppe vid övre stagringen

Bild
Uppe i toppen

Bild
Nere på backen igen, skönt!

Bild
Nästa pass, lyfta ner övre 20m yagin så långt det går mot den övre stagringen. Detta för att ha tillräckligt mycket utrymme ovanför till att bygga ihop 40m yagin.

Bild
Antennen nedsänkt, vilket gör att det är ungefär 8m utrymme.
Senast redigerad av sm2wmv 13 augusti 2010, 11:00:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
PA3DAT, en holländare kom på besök och stannade över natten i deras husbil, Gunnar till höger njuter av solen. Holländaren hade hoppats att kunna hjälpa till med 40m yagin men tyvärr blåste det rejält så vi sköt på antennarbetena. Det visade sig dock aldrig bli lungt väder så när själva monteringen gjordes blåste det rätt mycket.

Vi började med att spela upp bommen så den hängde vertikalt efter masten. Sedan hissade vi upp direktorn som monterades på bommen. När detta var gjort spelade vi upp bommen så att hela bommen var ovanför översta stagringen, vilket gjorde att vi kunde hissa upp reflektorn och Gunnar monterade den på plats. Därefter tiltades hela antennen upp och till sist monterades drivelementet.

Bild
En till besökare, snacka om antenner! Han har verkligen kommit till rätt ställe!

Bild
Gunnar brottas med direktorn

Bild
Direktorn på plats

Bild
Bommen hissas upp

Bild
Jag sitter och väntar

Bild
Fast efter ett tag blir jag rastlös och börjar gräva kabeldike och lägga ner kabel

Bild
Även SM2XLL hade ett tråkigt ögonblick, så han byggde en antenn åt hundkojan

Bild
När vi skulle hissa bommen ovanför stagringen så ville Gunnar ha hjälp, för att slippa klättra upp och ner så mycket. Så jag tog på mig grejorna och klättrade upp.

Bild
Gunnar i topp och jag vid ringen

Bild
Reflektorn är på plats

Bild
Gunnar står nere på stagringen vid reflektorn

Bild
Snart dags att tilta

Bild
SM3JLA håller ett rep vid mastfoten

Bild
Antennen tiltad, drivelementet fortfarande inte på plats

Bild
Två markarbetare, jag och SM2XLL

Bild
Drivelementet på plats!

Bild

Bild

Antennen resonerade rätt precis där vi ville, bara 40 kHz ifrån något vi inte tänker justera förän nästa antenn kommer upp, dock får det vänta tills nästa år. Den ska sitta på 35m höjd.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu när antennarbetet var klart och Gunnar (tusen tack för hjälpen) åkt hem bestämde vi oss för att ta loss rotorplattan till masten och försöka styva upp den. När vi tog lös den visade det sig vara en spricka i den plus en trasig svets vilket givetvis påverkade dess styvhet. Dock tror jag dessa skador var sedan förut. Där masten satt förut var drevet inte centrerat runt masten utan var säkert 5-10mm off vilket gjorde att det blev extra mycket påfrestningar på alltihopa.

Bild
Plattan efter vi tvättat den med avfettning

Bild
Lite delar för att förstärka

Bild
En av sprickorna. Slipades ner och svetsades.

Bild
Slipade bort färg där vi ska förstärka

Bild
Sedan kom SM2XJP förbi och då passade jag på att klättra upp till toppen för att skruva åt några grejor och ta ner en del stroppar som Gunnar lämnat uppe i masten. På vägen ner spelade vi ner den temporära 3el för 20m och 6el för 15m för att kunna hissa upp mer antenner.

Bild
Det är högt, en 6el för 15m ligger på backen och Peter, SM2XJP sitter bekvämt i solstolen vid huset.

Bild
Spände fast masten rejält då den ville röra sig en del pga vinden

Bild

Bild
Sedan blev det regn, så jag passade på att bygga ihop 4st 10m höga aluminiumvertikaler för en fasad array som ska vara på 40m ute i skogen, mer om detta framöver.

Bild
4st färdiga vertikaler

Bild
Lite blåsigt

Bild
Och en rätt så tom mast!
Skriv svar