Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Har du funderat något mer på punktsvets? Tänkte slänga ihop en egen med prylar från skrotlådan. Bestående mest av en näve FDP8440 med någon drivare och en microcontroller.
Däremot har jag inget gammalt bilbatteri liggande, men ett par 5 Ah 20C LiPo-celler har jag. I 6s4p konfiguration ger de 22V 400A kontinuerligt, borde orka ge åtminstone tredubbla strömmen under några millisekunder. Är det tillräckligt?
Däremot har jag inget gammalt bilbatteri liggande, men ett par 5 Ah 20C LiPo-celler har jag. I 6s4p konfiguration ger de 22V 400A kontinuerligt, borde orka ge åtminstone tredubbla strömmen under några millisekunder. Är det tillräckligt?
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Har funderat fram och tillbaka om jag antingen ska punktsvetsa eller löda cellerna.
Det lutar faktiskt åt lödning trots att det sägs att man inte ska göra det men många har gjort det utan problem.
Faktum är att min pågående cykeltest av INR18650-25 har lödda kablar.
Bra förberedelse av ytan och snabb lödning med liten lödpunkt bör fungera.
Det lutar faktiskt åt lödning trots att det sägs att man inte ska göra det men många har gjort det utan problem.
Faktum är att min pågående cykeltest av INR18650-25 har lödda kablar.
Bra förberedelse av ytan och snabb lödning med liten lödpunkt bör fungera.
- TechnoMattan
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 20 december 2015, 00:49:24
- Ort: Göteborg
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Hej!
Jag är helt ny i detta forum, och novis på området och undrar lite om detta kan vara nåt för mig.
Jag går i funderingarna på att bygga ett eget batteripack till min elcykel, då originalbatteriet "Wind-F2-Batteri" 36V 8 Ah (blybatteri) inte verkar gå att få tag på längre. Cykeln är en "Masu Wind", och är från år 2008.
Är det verkligen tänkt att man ska seriekoppla sådana små AA-batterier för att ha till en elcykel? Får man verkligen ut tillräcklig effekt ur sådana små batterier för att driva en motor till en elcykel?
Jag behöver ett batteri på 36 volt 8 Ah till min elcykel som har en borstlös motorn på 180 W.
Kan man få vara med på en beställning av den där batteritypen "Samsung INR18650-25R" ?
Hur många skulle jag behöva seriekoppla isf? Jag kunde inte se på hemsidan (http://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-si ... 0-25r.html), vilken spänning batteriet har.
Ser att det är på 2500mAh, men är det på 3.7 volt? Behöver jag bara 10st isf?
Jag ska även bygga en låda till mitt batteri, med det som krävs.
/M.v.h "Mattan".
Jag är helt ny i detta forum, och novis på området och undrar lite om detta kan vara nåt för mig.
Jag går i funderingarna på att bygga ett eget batteripack till min elcykel, då originalbatteriet "Wind-F2-Batteri" 36V 8 Ah (blybatteri) inte verkar gå att få tag på längre. Cykeln är en "Masu Wind", och är från år 2008.
Är det verkligen tänkt att man ska seriekoppla sådana små AA-batterier för att ha till en elcykel? Får man verkligen ut tillräcklig effekt ur sådana små batterier för att driva en motor till en elcykel?
Jag behöver ett batteri på 36 volt 8 Ah till min elcykel som har en borstlös motorn på 180 W.
Kan man få vara med på en beställning av den där batteritypen "Samsung INR18650-25R" ?
Hur många skulle jag behöva seriekoppla isf? Jag kunde inte se på hemsidan (http://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-si ... 0-25r.html), vilken spänning batteriet har.
Ser att det är på 2500mAh, men är det på 3.7 volt? Behöver jag bara 10st isf?
Jag ska även bygga en låda till mitt batteri, med det som krävs.
/M.v.h "Mattan".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Välkommen!
18650-batterier är inga små AA/R6-batterier.
Längd 65mm, 18mm diameter (cirkus).
3,7V nominell spänning och 4,2V fulladdade.
18650-batterier är inga små AA/R6-batterier.
Längd 65mm, 18mm diameter (cirkus).
3,7V nominell spänning och 4,2V fulladdade.
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
10 st i serie ger dig bara 2,5 Ah och om du ska ha samma kapacitet måste du minst ha 30 batterier. 10 i serie och 3 sådana pack i parallell. Sen behövs en laddare som kan ladda dessa batterier.
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Hur ser originalbatteriet ut? Det borde gå snabbt och enkelt att ersätta med 3st 12V 7Ah blybatterier, dessa är både vanliga och billiga.
Givetvis får man lägre vikt och bättre kapacitet med att uppgradera till lithium men det är ju en del jobb.
Givetvis får man lägre vikt och bättre kapacitet med att uppgradera till lithium men det är ju en del jobb.
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Eller så kan man köpa ett färdigt 36V lithiumbatteri komplett med laddare.
36V Lithiumbatteri
36V Lithiumbatteri
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Räknar jag dåligt?
Det står att batteriet håller 300 cykler a ca 50km och kostar ca 3000kr. Det blir alltså en kostnad på 2kr/mil elen ej inkluderad. Nästan billigare att köra bensinmoppe.
Det står att batteriet håller 300 cykler a ca 50km och kostar ca 3000kr. Det blir alltså en kostnad på 2kr/mil elen ej inkluderad. Nästan billigare att köra bensinmoppe.
- TechnoMattan
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 20 december 2015, 00:49:24
- Ort: Göteborg
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Hej allesammans och tack för ert gensvar.
Jag har faktiskt lyckas komma över några begagnade 6-volts bly-syrabatterier på 12 Ah, som jag funderar på att seriekoppla (6stx6V=36V). Vad tror du om det?
De väger dock ca 1.8kg/st, så det kommer väga över 11kg!
Får se om jag hakar på din sambeställning av "Samsung INR18650-25R"-batterierna, eller Hedis sambeställning av "Sanyo-NCR18650GA"-batterierna.
/M.v.h "Mattan".
...men betydligt mer spännande!Sverige skrev:Välkommen! Tackar!
18650-batterier är inga små AA/R6-batterier.
Längd 65mm, 18mm diameter (cirkus). Okej. Något större då...
3,7V nominell spänning och 4,2V fulladdade.
Okej. Tänkte la att 10st lät lite få. Tack, för tipset.Miramithe skrev:10 st i serie ger dig bara 2,5 Ah och om du ska ha samma kapacitet måste du minst ha 30 batterier. 10 i serie och 3 sådana pack i parallell. Sen behövs en laddare som kan ladda dessa batterier.
Bifogar bild på originalbatteriet nedan.mrfrenzy skrev:Hur ser originalbatteriet ut? Det borde gå snabbt och enkelt att ersätta med 3st 12V 7Ah blybatterier, ...
Jag har faktiskt lyckas komma över några begagnade 6-volts bly-syrabatterier på 12 Ah, som jag funderar på att seriekoppla (6stx6V=36V). Vad tror du om det?
De väger dock ca 1.8kg/st, så det kommer väga över 11kg!
Tack för tipset och länken. Det känns dock lite dyrt med ett batteri för ca 2.500:-, så jag är sugen på att testa att bygga ett "eget". Himla intressant läsning av dina framsteg och testresultat.l2t skrev:Eller så kan man köpa ett färdigt 36V lithiumbatteri komplett med laddare.
36V Lithiumbatteri
Får se om jag hakar på din sambeställning av "Samsung INR18650-25R"-batterierna, eller Hedis sambeställning av "Sanyo-NCR18650GA"-batterierna.
/M.v.h "Mattan".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Med 30 st Samsung INR18650-25R (10s3p), 36 V och 7,5 Ah innehåller batteriet 36*7,5=270 Wh energi. Laddar du ur dessa med en motor på 180W brukar man benämna det som 180/270 = 0,66 C, dvs du laddar ur 66% av kapaciteten på en timme.
Fördelen med Samsung INR18650-25R är att de klarar av att lämna mycket effekt kontinuerligt, uppemot 10C. Det motsvarar ca 288*10 = 2,88 kW med ditt batteri. I2t har visat att -25R batterierna vid 1 C har riktigt lång livslängd, vid 0,67 C kan du räkna med ännu längre. Dessutom kommer du använda batteriernas energi väldigt effektivt, du kan nog räkna med att du får ut mer användbar energi ur dessa 7,5 Ah än 8 Ah motsvarande blybatterier.
Sanyo-NCR18650GA är istället optimerat för att innehålla mer energi, men däremot tål det inte lika hög urladdning. Samma räkneexempel med 30 st sådana skulle istället ge 36 V 10.5 Ah = 378 Wh och din 180 W motor skulle ladda ur detta med 180/378 = 0.48 C på ett batteri som är specat för ca 3 C. Du driver ditt batteri lite hårdare, men fortfarande med god marginal till vad som är max. Däremot får du plats med ca 40% mer energi, och därmed räckvidd.
Fördelen med Samsung INR18650-25R är att de klarar av att lämna mycket effekt kontinuerligt, uppemot 10C. Det motsvarar ca 288*10 = 2,88 kW med ditt batteri. I2t har visat att -25R batterierna vid 1 C har riktigt lång livslängd, vid 0,67 C kan du räkna med ännu längre. Dessutom kommer du använda batteriernas energi väldigt effektivt, du kan nog räkna med att du får ut mer användbar energi ur dessa 7,5 Ah än 8 Ah motsvarande blybatterier.
Sanyo-NCR18650GA är istället optimerat för att innehålla mer energi, men däremot tål det inte lika hög urladdning. Samma räkneexempel med 30 st sådana skulle istället ge 36 V 10.5 Ah = 378 Wh och din 180 W motor skulle ladda ur detta med 180/378 = 0.48 C på ett batteri som är specat för ca 3 C. Du driver ditt batteri lite hårdare, men fortfarande med god marginal till vad som är max. Däremot får du plats med ca 40% mer energi, och därmed räckvidd.
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Håller med dig där, 300 cykler låter väldigt lite faktiskt. Skickade en förfrågan en gång i tiden vad för celler dom har i sina batteripack men fick inget riktigtmrfrenzy skrev:Räknar jag dåligt?
Det står att batteriet håller 300 cykler a ca 50km och kostar ca 3000kr. Det blir alltså en kostnad på 2kr/mil elen ej inkluderad. Nästan billigare att köra bensinmoppe.
bra svar.
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Idag kom äntligen dom sista delarna av allt som var beställt.
Fler 18650 hållare till parallelladdning av celler vid test inför slutgiltig ihopmontering av batteripack.
Fler 18650 hållare till parallelladdning av celler vid test inför slutgiltig ihopmontering av batteripack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Elcykel batteripack med Samsung INR18650-25R
Var köper du de där batterihållarna för 18650? (Jag tittade bakåt i tråden lite snabbt för att se var du köper dem, men hittade inga länkar.)
Här finns en bygglogg för en snygg variant av kapacitiv punktsvets. Möjligen ett framtida projekt för mig.
Här finns en bygglogg för en snygg variant av kapacitiv punktsvets. Möjligen ett framtida projekt för mig.