Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
okej Lite forskning
dioden SR4180R är specialtillverkad av Motorola just för Curtis, den går inte att köpa och det finns ingen direkt ersättare. Däremot så har jag hittat databladet på den. Det visar sig nämligen att detta egentligen är en "Fast recovery rectifier" som egentligen heter MR2504 som man kan se på en bild jag hittade. Har även hittat original databladet.
Så egentligen har inte Motorola "tillverkat" en diod just för Curtis, dom har bara satt en befintlig diod i ett annat hölje. Då var det löst.
dioden SR4180R är specialtillverkad av Motorola just för Curtis, den går inte att köpa och det finns ingen direkt ersättare. Däremot så har jag hittat databladet på den. Det visar sig nämligen att detta egentligen är en "Fast recovery rectifier" som egentligen heter MR2504 som man kan se på en bild jag hittade. Har även hittat original databladet.
Så egentligen har inte Motorola "tillverkat" en diod just för Curtis, dom har bara satt en befintlig diod i ett annat hölje. Då var det löst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Fick tag på en laddning MUR2020R och en laddning IRF540 från win source. Kommer i veckan.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Du får väl klura lite på vad haveriet beror på. Sådär många mosfetar lyfter inte på hatten bara sådär. En massivare kortslutning kan ju vara en förklaring. Eller att motorn suttit fast.
Det lär ha blivit en rejäl "poff" och efterföljande lukt av bränd elektronik.
Finns det någon strömmätning som klipper drivningen om motorn skulle fastna eller gå för tungt?
Det lär ha blivit en rejäl "poff" och efterföljande lukt av bränd elektronik.
Finns det någon strömmätning som klipper drivningen om motorn skulle fastna eller gå för tungt?
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
oklart. tidigare ägare sa att "nått hände så slutade den gå"... motor snurrar felfritt. Vanlig 60V DC motor (gaffeltruckmotor)
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Nya kondingar, nya dioder och nya mosfets på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det här gick inte alls som förväntat… inget hände.
Allt inkopplat för att köra på fullgas och… 0km/h
Allt inkopplat för att köra på fullgas och… 0km/h
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det är dåligt driv i drivkortet…
Har faktiskt inte inspekterat om det öht är helt eller inte… nu så här i efterhand borde det ju inte vara det om man säger så haha med tanke på tidigare detonation.
Har faktiskt inte inspekterat om det öht är helt eller inte… nu så här i efterhand borde det ju inte vara det om man säger så haha med tanke på tidigare detonation.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Jag har mailat curtis och bett om ett elschema. Med lite tur så får jag svar.
Sen kom jag på att jag är ett stort nöt. Man kan inte köra den här med ett motstånd inkopplat istället för 5k vridpot som gaspedal. Drivaren måstr känna att gaspedalen är uppsläppt först innan den kan ge gas. My bad.
Sen kom jag på att jag är ett stort nöt. Man kan inte köra den här med ett motstånd inkopplat istället för 5k vridpot som gaspedal. Drivaren måstr känna att gaspedalen är uppsläppt först innan den kan ge gas. My bad.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Regulatorn funkar och bilen går för egen maskin. Problemet är bara att förkopplingsresistorn blev en lampa…hmmm även med regulatorn urkopplad. Måste ha kommit åt nått.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Där ser det ut att vara varmt
Vad används denna resistor för? Ligger i serie med någon last?
Vad används denna resistor för? Ligger i serie med någon last?
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Den förladdar kondensatorbanken i curtis -motordrivaren.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Aaa okej.
Så kontaktorn är någon slags "säkerhet" innan drivaren? För att undvika fullgas om tex mosfetarna går i kortslutning?
Så kontaktorn är någon slags "säkerhet" innan drivaren? För att undvika fullgas om tex mosfetarna går i kortslutning?
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det finns 3 kontaktorer.
1) huvudtillslaget. Det är den som har förkopplingsmotståndet över sig för att det inte ska smälla sönder i kontaktorn. Strömpulsarna dödar även mosfet i dcdc omvandlaren. Förkopplingen laddar kondingarna. Ca 20st 1000uF 100V (laddade till 60)
2) motortillslaget. Slår till när man trycker ner gaspedalen.
3) polvändningkontaktorn. Gör att bilen går att backa. Slår över vid 0-genomgång av hastigheten. Dvs det går inte att slå i backen på motorvägen.
1) huvudtillslaget. Det är den som har förkopplingsmotståndet över sig för att det inte ska smälla sönder i kontaktorn. Strömpulsarna dödar även mosfet i dcdc omvandlaren. Förkopplingen laddar kondingarna. Ca 20st 1000uF 100V (laddade till 60)
2) motortillslaget. Slår till när man trycker ner gaspedalen.
3) polvändningkontaktorn. Gör att bilen går att backa. Slår över vid 0-genomgång av hastigheten. Dvs det går inte att slå i backen på motorvägen.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Ny mikrobrytare till gaspedalen. Den gamla va trög och slog inte alltid till när man gasade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Nu rullar den för egen maskin och inget ryker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.