Flödesmätare för båt med bensinmotor.
-
- Inlägg: 557
- Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
- Kontakt:
Kul projekt!
Har funderat på nåt liknande, fast för att mäta nivån i tanken. En givare i påfyllningen och en i anslutningen till motorn. Påfyllning-förbrukning=nivå. Borde ju gå att kombinera ganska enkelt med ditt bygge för att få full koll på soppan.
Men det är nog svårt att hitta givare som är tillräckligt stora för att inte göra om påfyllningen till en flaskhals...
Var det den här givaren du körde med?
Finns det nåt tips på givare med stort genomflöde (storlek ung. som påfyllningsrör för biltank)? Inte för att jag tänkte bygga nåt än på ett tag, har inte ens körkort än, men när den dagen kommer måste ju skrället moddas!
(ps, conrad verkar träna inför VM i überlånga länkar )
/Andreas
Har funderat på nåt liknande, fast för att mäta nivån i tanken. En givare i påfyllningen och en i anslutningen till motorn. Påfyllning-förbrukning=nivå. Borde ju gå att kombinera ganska enkelt med ditt bygge för att få full koll på soppan.
Men det är nog svårt att hitta givare som är tillräckligt stora för att inte göra om påfyllningen till en flaskhals...
Var det den här givaren du körde med?
Finns det nåt tips på givare med stort genomflöde (storlek ung. som påfyllningsrör för biltank)? Inte för att jag tänkte bygga nåt än på ett tag, har inte ens körkort än, men när den dagen kommer måste ju skrället moddas!
(ps, conrad verkar träna inför VM i überlånga länkar )
/Andreas
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 7 augusti 2005, 15:01:30
Det står på sidan:modro skrev:Simon
vet du vad vad de minsta flödes är man kan köra genomgivaren ?
alltså tror du det ger utslag på ex en moped / elverk m.m eller är det för litet flöde ?
Genomströmningsområde 0,015 till 0,8 l/min (munstycke med Ø = 1 mm).
Motsvarar 0.9 - 48 lit i timmen, vilket borde passa bra.
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Jag funderar på att sätta ihop lite grejjer så att jag kan mäta bränsleförbrukningen på hojjen. Först tänkte jag använda samma metod, dvs en flödesmätare men efter lite forskning så upptäckte jag att det kanske inte funkar. Bränsleslangen från tanken är ca 5mm innerdiameter och med lite antaganden så kan flödet max bli 0,3l/min. Skulle då en flödesmätare med ett munstycke på 1mm störa flödet från tanken? Dessutom, om man ligger och puttrar sakta så blir flödet lägre än 0,015l/min. Vad tror ni?
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 7 augusti 2005, 15:01:30
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
hmm, man skulle ju kunna testa, men det kanske är mer värt att satsa på att mäta på något annat sätt i stället.
om man ligger på tomgång ett tag så lär ju förbrukningen vara ganska låg, iofs så märks det ju knappt i tanken...
mailade en tillverkare om det här problemet och fick ett förslag på en som klarade det låga flödet vid större öppning och därmed inget tryckfall... men den kostade 203 Euro ska maila dom och fråga om mätaren som vi pratar om här och se vad de säger.
om man ligger på tomgång ett tag så lär ju förbrukningen vara ganska låg, iofs så märks det ju knappt i tanken...
mailade en tillverkare om det här problemet och fick ett förslag på en som klarade det låga flödet vid större öppning och därmed inget tryckfall... men den kostade 203 Euro ska maila dom och fråga om mätaren som vi pratar om här och se vad de säger.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 7 augusti 2005, 15:01:30
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Jag tänker då inte åka någon moppe... det ska vara riktiga grejjer
Jag har funderat lite mer och har nu förstått att jag har tänkt lite fel. Jag tänkte att om flödet är för lågt kommer den inte att reagera och inte skicka några pulser, men det måste den ju göra för bränslet ska ju på något sätt förbi så skiten måste ju snurra, eller har jag fel? (Kan hjulet stanna så att bensinen flyter förbi ändå?)
Förövrigt har jag ju glömt säga att jag främst vill veta totala förbrukningen, alltså det totala antalet pulser flödesgivaren ger ifrån sig, så att jag på ett ungefär kan se hur mycket som är kvar i tanken. Själva bränsleförbrukningen vid tomgång är ju som du säger inte så viktig. Men tomgång drar ju inte mycket så värdet på volymen i tanken borde stämma ganska bra även om man kryper fram sakta eller står på tomgång.
Jag har funderat lite mer och har nu förstått att jag har tänkt lite fel. Jag tänkte att om flödet är för lågt kommer den inte att reagera och inte skicka några pulser, men det måste den ju göra för bränslet ska ju på något sätt förbi så skiten måste ju snurra, eller har jag fel? (Kan hjulet stanna så att bensinen flyter förbi ändå?)
Förövrigt har jag ju glömt säga att jag främst vill veta totala förbrukningen, alltså det totala antalet pulser flödesgivaren ger ifrån sig, så att jag på ett ungefär kan se hur mycket som är kvar i tanken. Själva bränsleförbrukningen vid tomgång är ju som du säger inte så viktig. Men tomgång drar ju inte mycket så värdet på volymen i tanken borde stämma ganska bra även om man kryper fram sakta eller står på tomgång.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 7 augusti 2005, 15:01:30
Jag tippar att vid allt för låg förbrukning så rör sig inte snurran linjärt med flödet om du förstår vad jag menar. Så de gränserna som står på hemsidan bör du nog följa! Men som sagt:
Det den här givaren inte kan mäta är ju knappt värt att veta...
Om vi nu säger att din mc drar mindre än minsta mätbara kan du ju ha på den en timme på tomgång(!) och du har ett mätfel mindre än en 0.9 liter. Jag tror därför inte detta skall vara något stort problem.
Det den här givaren inte kan mäta är ju knappt värt att veta...
Om vi nu säger att din mc drar mindre än minsta mätbara kan du ju ha på den en timme på tomgång(!) och du har ett mätfel mindre än en 0.9 liter. Jag tror därför inte detta skall vara något stort problem.
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Det har du rätt i.
Då är ju nästa problem att hålet är 1mm och bränsleslangen är 5mm... Flödesgivaren lär ju skapa problem för bränsletillförseln. Eller har jag fel där också? (Förhoppningsvis )
Simon78: Varför har du gjort så att den slutar mäta efter en viss tid? Du lägger ju inte kretsen i sleep så du tjänar väl ingen energi på det?
Då är ju nästa problem att hålet är 1mm och bränsleslangen är 5mm... Flödesgivaren lär ju skapa problem för bränsletillförseln. Eller har jag fel där också? (Förhoppningsvis )
Simon78: Varför har du gjort så att den slutar mäta efter en viss tid? Du lägger ju inte kretsen i sleep så du tjänar väl ingen energi på det?
hmm... slutar mäta... menar du att man slutar mäta trippförbrukningen? Det är ju tänkt att det automatisk ska visa vad nuvarande/senaste resan drog i liter. Därför har jag en period där mätaren förväntas inte räkna (dvs inga störningar av att bränslet åker lite fram o tebax i slangen). "ankarperioden" börjar med att det inte kommit några pulser på en viss tid, och avslutas med att det kommer ett visst antal pulser. Krångligt förklarat, men...
Totalen sedan nollställning visas ju också alltid...
Totalen sedan nollställning visas ju också alltid...
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 7 augusti 2005, 15:01:30
Nu har jag monterat mätaren på IRL och det funkar sådär... eller inte alls egentligen. Jag monterade givaren vid motorn, drog ca 4-5m med kopplingstråd (tre st). Vi tyckte först att mätaren gav lite underliga mätvärden men kom inte på vad det kunde vara. Sedan kopplade vi bränsleslangen förbi givaren, alltså; inget bränsle flöt genom givaren. Resultat: samma mätvärden! Alltså, mätaren mäter brus, eller någon störning som den plockar upp från omgivningen, inte något som den får från givaren.
Vad göra?
Skärmad kabel? Filtrering???
Vad göra?
Skärmad kabel? Filtrering???