Felsöka telefon jack.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av Nerre »

Precis, det man kopplar in i första jacken är inte modemet utan ett filter. Eftersom svenska telejack fungerar så att inkommande går till "telefonen" och sen tillbaka till jacket och vidare till nästa så kan man istället för "telefonen" sätta ett filter som filtrerar bort ADSL-signalen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mickeshobby
Inlägg: 133
Blev medlem: 15 oktober 2014, 06:48:53
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av mickeshobby »

Intressant. Nu har jag kopplat bort allt utom det första uttaget iaf. :-D och tekniker ska komma ut. Jag tror dock att kabeln är av någonstans på vägen till teleskåpet. Får se hur lång tid det tar att få igång det.

.
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av Nerre »

Sen måste ju inte filtret sitta i första jacket egentligen, det viktiga är att det sitter före den första telefonen.

Använder man inte första jacket så kan man ju skarva ledningarna där med sockerbit och göra om andra jacket till första om man vill.

Har man lite koll på hur man kopplar och det är 4-ledare dragen så kan man ofta "byta plats" på två uttag.
https://www.byggahus.se/forum/threads/f ... ost-189452
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30112
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av MadModder »

När jag bodde hemma och använde 56k-modem hade jag sista jacket. Irriterande när någon fick för sig att ringa.
Det var 4-ledare överallt så jag skarvade förbi alla jack och gjorde mitt det första, och kopplade om alla jack åt andra hållet. Det första hamnade ju då sist. Sen blev det inga fler avbrott. :D
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Felsöka telefon jack.

Inlägg av Nerre »

Precis så kan man göra, och det är ju en av anledningarna till att jacket närmast inkommande telekabel inte alltid är "första jacket" ur elektrisk synvinkel.

Det är därför det som sagt var nästan är ett måste att öppna och kolla hur det är kopplat.

Har man otur sitter "första" jacket övertapetserat nånstans där tidigare ägare tyckte att man inte behövde kunna ha en telefon,
Skriv svar