Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

Jag har testat Video-ut (har ingen lämplig TV att testa RF-utgången mot :oops: )

/johan
Nerre
Inlägg: 26769
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Nerre »

Hade du kollat att alla spänningar är rätt och att du verkar ha klocksignal?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av bit96 »

Tack swesysmgr för publiceringen av en riktig handbok. :tumupp:
Så skall handböcker se ut. På bara några sidor vet man i princip hur hela datorn fungerar.
Hade det varit en modern handbok hade vi ännu inte ens kommit fram till hur man lyfter frigoliten ur leveranskartongen utan att bryta mot nån FCC-rule. :roll:

Jag har tyvärr inget i övrigt att tillföra om denna dator, jag bara njuter av att få läsa i en riktig handbok, och följer tråden med intresse. :)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Ja man kan bara instämma! :) :tumupp:

Vad använder du för monitor/tv?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

Jag har testat med både en LG platt-tv + ett videocapture kort med kompositvideoingång...

/johan
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Du skulle nästan behövt ett gammalt crt att testa med till denna dator! Har du oscilloskop?

Din platt-tv, märker den om det är nåt på AV-ingången överhuvudtaget? Man skulle kunna prova att skruva lite på trimpotentiometern R503 och se om det händer nåt!
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14241
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av swesysmgr »

johano skrev:OJ, TUSEN TACK!! :tumupp:
Jag tycker det är ett roligt projekt och ville försöka hjälpa till :)
johano skrev:Det här förklarar ju en hel del, nu är det bara att börja felsöka ;-)
Sitter ju några elektrolyter som kanske kan misstänkas vara inblandade i videosignalen, kan nog vara läge
att kika på dem!!
Som flera andra skrivit tror jag det bästa är att titta på strömförsörjningen och digitaldelen med oscilloskop för att se om själva datorn faktiskt går igång och sedan gå vidare till analogdelen.

Ihopklippt bild på hela det bestyckade originalkortet:
Kretskort hela 2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av johano »

Jo jag har faktiskt ett Rigol-skop, men det har varit utlånat till grannen sen nåt år tillbaka :D
Är nog dags att hämta tebaks det nu när man fått ett behov av det!

Återkommer när jag hunnit mäta lite.
Stort stort tack till alla och framförallt till Swesysmgr för all er tid och engagemang!!

/johan
Nerre
Inlägg: 26769
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Nerre »

Ett oscilloskop är förvånansvärt användbart att felsöka mikroprocessorer med. Man kan t.ex. se om klockan går, om adressledningarna räknar upp etc. Är det två kanaler kan man t.ex. koppla dem till de två lägsta adressbitarna och se om de räknar uppåt.

Visst är en logikanalysator bättre, men de tenderar också att vara dyrare.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Videodelen känns befriande enkel, antar att det beror på att man har valt en "jämn" teckenupplösning på 32x32 = lättare minnesadressering.
Det här vore nåt för MiaM att kika närmare på som ville ha nån enkel videodel till sitt Motorolakit(6802?CPU)!?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Det går alldeles utmärkt att använda processorn för att generera videosignalen öm man inte kräver för hög upplösning.
Någon gång på åttiotalet byggde jag en videogenerator med en Z80 eller om det möjligen var en 6809, minns inte riktigt vilket. Fungerade hyfsat.

För drygt fem år sedan byggde jag en displaycontroller för en 3,5" 320x240 färgdisplay med STM32F103. Funkade bra. Jag har för mig att det gick ~10% av processorcyklerna i en 72MHz processor. Lite pilligt att hålla ordning på klockorna. Handoptimerade interruptrutinen i assembler och jämförde med vad gcc åstadkom. Lite genant, gcc var två instruktioner bättre.

Edit: Ett rutnät på 256x256 borde inte vara något problem med en 6802. Har man ett externt skiftregister blir det bara 256x32x25=~200000 skrivningar per sekund. Kanske lite tight...
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

6802:an går väl bara i typ 1MHz internt!

Jag funderar lite på hur/vad oscillatorn i videodelen påverkar egentligen, är det bara shiftregistret och pulslängden till denna(teckenbredden)och att alla synksignaler styrs då direkt av huvudklockan(4MHz), synkar ens en modern TV på det? Frekvensen hamnar väl mitt emellan NSTC och PAL och TV-rackarn vet väl inte vad den ska välja? En annan sak jag funderade på, hur känner en modern TV av att nåt är inkopplat på AV(composite), måste det vara en bestämd impedans här?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1593
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Jan Almqvist »

1 linje vid 15.625 kHz är 64 mikrosekunder. Att hinna med att ladda om skiftregistret 32 ggr under de drygt 48, eller kanske lite fler, mikrosekunder som utgör den synliga delen av linjesvepet kräver nog en hel del överklockning...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Du har nog tyvärr rätt. Undrar om det jag byggde på åttiotalet inte var 16x16 tecken eller något i den stilen. Så länge sedan så då hade jag aldrig räknat med att vara med 2015. :)

Edit: Undrar om inte den tidens TV-apparater var mer toleranta när det gällde timing.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Lite offtopic men på tal om att generera videosignal direkt med CPU:n micro-PONG :P

Är det inte lättare att få gamla monochroma skärmar alt svart/vit TV att synka utanför spec?
Senast redigerad av Platis 12 oktober 2015, 22:49:11, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar