robotbygge "2"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

EagleSpirit skrev:men PIC basic funkar ju inte till AVR? Ni ska inte ha två AVR kretsar i samma robot va? Det behövs inte.

ja det heter UART
Nej, jag kunde räkna ut att PIC-Basic inte fungerar till AVR av namet att döma. Men det språket innehåller ju några utökade kommandon, såsom HPWM och Hserout (som kräver UART). Därmed trodde jag att dessa kommandon skulle fungera i ett AVR-program. Det måste ju finnas några utökade kommandon utöver de vanliga BS2-kommandona som går att använda till en AVR, eftersom de oftast är mer avancerade än en Basic Stamp-krets!? Finns det ingen till AVR motsvarande version av PIC-basic? Hur ska man annars dra nytta av HPWM och det andra godiset utan att lära sig assembler?

Vi köpte två AVRer för att leka. Eventuellt bygga en radio-fjärrkontroll för BOTen.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tror jag postat denna programmerare redan, men gör det igen. Lätt att bygga och fungerar bra med alla AVR-kretsar: http://www.qsl.net/zl1bpu/micro/ENV/PGM.htm

För övrigt så måste det gå att använda PWM med basic också, men varför inte lära sig assambler, går ju på ett kick, typ?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag hittade det: BasCom heter kompilatorn som tydligen stödjer nån form av Basic till AVRer. Jag får väl ta en titt på det helt enkelt...

Varför inte lära sig assembler? Jadu, jag orkar inte :oops:
Assembler verkar jättejobbigt. Ett Basic-kommando kan ju motsvara jättemånga assembler-rader i kod. Därför tycker jag det verkar mycket smidigare att använda Basic. Men jag förstår ju att det "enda rätta" i slutet är assembler, för att få full koll på vad man gör...

Visst går det att använda PWM med Basic, men jag är ute efter den i PIC-basic så kallade HPWM-funktionen som (genom UART) gör en pin till kontinuelrig PWM (samtidigt som µP håller på med annat...).
...fast till AVR-Basic.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

När jag ögnade igenom Bascoms 420 sidiga manual så stötte jag på nått som hette servo, så det kan tänkas att det innehåller ett speciellt kommando för att styra servon.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har nu börjat få små saker att köra, men har lite problem med motordrivningen.

Jag använder min av två växlande relä för att fixa så att motorn kan köra på båda hållen. Sen har jag koppla in en Bc337 transistor för att driva reläen. Basen till transistorn har jag kopplat till en port på en Pic.

men när jag öppnar den porten på Pic:en så drar inte reläet.
Om man kopplar basen till +5v så drar reläet genast, och om man kopplar in en lysdiod till porten på Picen så lyser den.

varför funkar det inte?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

har du nåt basmotstånd? du kan inte rita ett schema hur du gjort? Tänk på att en PIC bara kan ge ca 25mA på varje PORT. Tror jag det var.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Bild

så har jag kopplat jag har ett 220 ohms motstånd på basen just nu men även om man sätter det motståndet till +5v så drar inte reläet för det.
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

JO.....men när du kopplar på det viset "tappar" 0,6-0,7 V över basen......inte bra!!!!

Istället bör du koppla det på följande vis........

Från Picen via motstånd (1kOhm?) in till basen.

Emittern skall kopplas till jord......kolektorn kopplas till relä.......den andra "änden" i relä kopplingen till 5V.

Så det så! :wink:
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

okej, tack evert. har sett andra koppla så men jag har alltid trott att det inte har spelat nån roll vilket håll man kopplade på.

men tänk så fel jag hade, aja man lär se nått nytt varje dag. då blir det till å ta fram lödkolven å göra om det
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nu hade du ju tur att du kopplade relät mot jord där annars skulle det ha blivit kortslutning. "Hög" ström skulle ha gått genom PICen genom transistorn och sedan till jord. PICen skulle inte må så bra av det. De ska alltid finnas ett basmotstånd på transistorer för att inte för hög spänning ska gå igenom.

Vad är det för bc337 transistor du har? Vilken förstärkning är det på den? Om vi säger att det är 200hfe. Basmotståndet får max vara ca 2kohm. Så ett basmotstånd på 1kohm blir nog bra.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

när jag kopplade på rätt sätt så fungerade det. dock ville den inte gå med ett 1kohms motstånd så jag minskade det till 220 ohm och då funkade det.. hoppas inte pic:en tar nån skada av det..
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

hmmmmmm

I(B)=4,3volt/220 Ohm=0,019545454..A

I(B)*h(FE)~0,01954545.....A*200=......3,90909..A!!!!

Det var värst vad mycket ström som behövdes!!

En mosfet kanske skulle vara ett alternativ?

Men titta i så fall efter mosfet för logisk ingångsnivå, typ:
IRL520N/IR , elfas art.nr:71-182-19

Det skulle ju vara lite snällare mot PIC:en......
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

mm ska titta på det.. om jag har vägarna förbi elfa nån gång så ska jag införskaffa mej en bunke sådana
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

evert skrev:hmmmmmm

I(B)=4,3volt/220 Ohm=0,019545454..A

I(B)*h(FE)~0,01954545.....A*200=......3,90909..A!!!!

Det var värst vad mycket ström som behövdes!!

En mosfet kanske skulle vara ett alternativ?

Men titta i så fall efter mosfet för logisk ingångsnivå, typ:
IRL520N/IR , elfas art.nr:71-182-19

Det skulle ju vara lite snällare mot PIC:en......
men vi vet ju inte om hFEn ligger på 200. Sen bevisar ju det bara att transistorn är helt öppen, den levererar ju inte så hög ström. På ELFA står det ju att den bara klarar av 0,5A.

Om vi säger att transistorn bara har 100 i hFE, då bör motståndet vara max 860ohm. Det kan ju vara orsaken till att relät inte drog vid 1kohm. Som evert räknade så bör PICen inte dra skada av det eftersom det bara blir 19,5mA, men du bör undvika att driva grejer på den PORTen för då kan det bli lite varmt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

det funkar sålänge det inte ryker nånstans :-)
Skriv svar