Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bearing
Inlägg: 11318
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av bearing »

Om du tidigare fick "2 miljoner ns" var alltså jittret 2ms, och nu 0,3ms

Servo thread: Period = 1ms, Jitter = 0,3ms
Base thread: Period = 25µs, Jitter = 104µs

Låter ju ändå som rätt högt jitter
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32608
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av säter »

Jag vidhåller fortfarande att du ska testa Glenns tips.
Det kan du ju prova på den gamla installationen.
bearing
Inlägg: 11318
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av bearing »

Här finns instruktioner på hur man kan testa en kernel-parameter utan att göra en permanent ändring. Samt hur man sedan gör den permanent.
https://askubuntu.com/questions/19486/h ... -parameter
Borre
Inlägg: 4573
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Borre »

Ja man får sällan bra resultat direkt utan att greja med inställningarna.
Här har du några länkar som beskriver hur man kan göra, fråga här om det är något.

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... _And_GRUB2
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?RealTime
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... or_details

Börja med det som står i nån av länkarna, stäng av allt som går att stänga och inte behövs i bios. Serieportar, ljudkort, energisparfunktion osv.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Ska kolla in länkarna och läsa efter middagen... steker Lax och kokar Ris just nu...

Återkommer....
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8284
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av X-IL »

Har du testat utanför stepconf enligt mitt tips ovan? Eller har du haft fullt upp med att leta ny burk? Hoppas det löser sig på endera sättet, spelar ju ingen roll att du har ny burk om det inte funkar att konfigurera det iofs, så kanske bättre att lösa det problemet först. Förutsatt att det nu inte är så att det finns nån känd bugg i den versionen du använder med slavade motorer.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32608
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av säter »

spelar ju ingen roll att du har ny burk om det inte funkar att konfigurera det iofs,
Så är det ju.
Men bygger man en ny maskin, vill man väl ha styrsystemet så bra som möjligt?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Som jag fattade det på tecno så är orsaken att jag inte fick det att fungera med axlarna att jag har en föråldrad version av LinuxCNC och därför är en uppgradering nödvändig...

Så vitt jag vet körde man väl med 4 axlar även för 5år sen med den version som fanns då ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av tecno »

X YY Z är fortfarande tre axlar och inte fyra. Du kan köra fler än 4 axlar i LinuxCNC, hur det är med gamla EMC2 siar jag inget om då jag ej använt den gamla versionen alls.

Ett hett tips är att hålla dig fullt uppgraderad med senaste version då man har manglat ut gamla buggar. Den versionen som gäller idag är 2.7.14

Installera från CD:n och kör sedan update och upgrade så har du det senaste.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32608
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Som jag fattade det på tecno så är orsaken att jag inte fick det att fungera med axlarna att jag har en föråldrad version av LinuxCNC
Så uppfattade inte jag det hela.
Det finns ju ingen anledning att köra med en föråldrad mjukvara när den är gratis.

Angående gittret, så kan det vara bra att ha ordning på detta för att undvika framtida problem.

Att du inte får slavaxeln att fungera beror förmodligen på fel konfiguration, eller att det är felkopplat.
Senast redigerad av säter 22 augusti 2018, 12:42:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

tecno skrev:X YY Z är fortfarande tre axlar och inte fyra. Du kan köra fler än 4 axlar i LinuxCNC, hur det är med gamla EMC2 siar jag inget om då jag ej använt den gamla versionen alls.

Ett hett tips är att hålla dig fullt uppgraderad med senaste version då man har manglat ut gamla buggar. Den versionen som gäller idag är 2.7.14

Installera från CD:n och kör sedan update och upgrade så har du det senaste.
Jag så är det ju, jag tänkte fel, menar 3 axlar och en slav, ja jag håller med, klart det är bättre att ha det senaste eftersom mjukvara blir bättre och bättre.. ska bara hitta en dator som är värd att hålla på installera på först...

Ska kanske testa burken jag har Athlon X2 installerad i, saknar dock en del grejer som jag måste rota fram.. funkar den inte så bra så har jag ju i alla fall testat alla burkar jag har ståendes så då kan jag sluta fundera på dom..
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

Angående gittret, så kan det vara bra att ha ordning på detta för undvika framtida problem.
Så är det absolut... :tumupp:
Att du inte får slavaxeln att fungera beror förmodligen på fel konfiguration, eller att det är felkopplat.
Ja det är nog så, felkopplat är det dock inte för det har jag kollat flera gånger och det sitter enligt kopplingsschema, men ang mjukvaran är jag väldigt okunnig så där kan det absolut vara ett eller flera fel i konfigurationen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8284
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av X-IL »

Och jag menar att det måste fungera även i din version eftersom t ex Boris körde slavat. Här i trådar från 2012 står det att det funkar: https://forum.linuxcnc.org/38-general-l ... slave-axis

EDIT:Det som verkar vara den stora diskussionen är homeing med två motorer, om man kör med X pulse och X dir till två olika motorer så kommer de alltid att snurra samtidigt och lika mycket, har du då fått en snedställning på portalen blir det jobbigt.

EDIT 2: Så min fråga återstår, har du bara testat att jogga i stepconf, eller har du sparat din konfiguration och testat i LinuxCNC? Förlåt om jag verkar tjatig, försöker bara hjälpa till, jag skulle lätt ha kunnat göra samma miss.
Senast redigerad av X-IL 22 augusti 2018, 13:04:46, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4573
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Borre »

Här du testat något av det som beskrevs i länkarna?
Grejen är ju att om det fungerar och ger bättre latency-resultat behöver du inte leta ny dator.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av Perkla »

X-IL skrev:Förlåt om jag verkar tjatig, försöker bara hjälpa till, jag skulle lätt ha kunnat göra samma miss.
Ja men du det är lugnt, det här anser jag mig vara en viktig fråga också, jag ska faktiskt koppla tillbaka på BOB som det ska vara och testa köra stepconf och sen spara inställningarna... det är ju nämligen så att även om det självklart är bra att ha senaste mjukvara osv så borde det funka även i denna version av LinuxCNC...
Skriv svar