Buckomvandlare, 1..20V/40A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8581
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av AndersG »

Kör du in signalen direkt i scopet kommer du få ännu sämre egenskaper pga koaxens impedans inte är anpassad till scopets ingång.
Det finns en ganska bra text av Jim Williams om detta i en bok jag har. Givetvis får man anpassa impedansen med ett motståndsnät om den skiljer.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av blueint »

Går den texten att sammanfatta kort?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8581
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av AndersG »

Jag kan gräva fram boken i kväll.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8581
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av AndersG »

ISBN 978-0-12-385185-7, sid 192 -197

En appendix som visar effekten av olika långa jordledare på prober. Visar även hur man bygger en induktiv pickup för trigger för att minimera antalet anslutningar till det mätta objektet.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8581
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av AndersG »

Litet mätningar:
Verkningsgrad.jpg
Mätt med en variabel konstlast.

Vid max uttagen effekt i min resistiva konstlast (1ohm/200W), 9,77V * 9,476A var verkningsgraden 96,5%. Lödde då dit två fettar till, men ack vad jag bedrog mig... Verkningsgraden sjönk till 88,4% och fettarna blev duktigt varma, Plockade loss dem igen (under stort besvär) och verkninsgraden steg ånyo.

Så, något händer. Antagligen orkar inte drivern driva två fettar till lika hårt. Skall ta och testa löda i och ur och dokumentera vågformer och jämföra. Löder man fettarna litet löst på baksidan kan man ju dessutom testa driva dem med en egen driver och se om det gör ngn skillnad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av Honk »

Se där...98% är inte fy skam. :bravo: :bravo: :bravo: Med det rätta virket kan allt uppnås. :tumupp: :whoho: :tumupp:
Jag tror nog inte att du kommer längre nu utan viss omdesign och minimering av PCB:ets kopparförluster.
För att driva fyrdubbla mosfetar kan du hänga på ett separat transistorsteg till vardera gate enligt inlägget 09.25 2011-10-22
och sedan driva dessa från din gatedriver. Då får du bra tjong i omslagen och effektiviteten bör stiga någon procent.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av blueint »

Håller med, 97% som du nämnde innan är riktigt bra. Normal förväntan är ju 80-95%.

Hur är det med EMI?
Klarar den "kraven" ?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8581
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av AndersG »

För att driva fyrdubbla mosfetar kan du hänga på ett separat transistorsteg till vardera gate enligt inlägget 09.25 2011-10-22 och sedan driva dessa från din gatedriver. Då får du bra tjong i omslagen och effektiviteten bör stiga någon procent.
Jo, det är ett alternativ, eller köra dubbla drivers, tror jag testar det först, då det är enklare. Zetex-trissorna finns ju på Elfa, så de kanske slinker med i nästa paket. Eventuellt skall jag även fundera på andra kylflänsar än de jag hade på hyllan, dvs bättre med sådana som löds i kortet.
Hur är det med EMI?
Klarar den "kraven" ?
Ingen aning :) Har du förslag på hur jag skall mäta?
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av Honk »

Om du lindar om din gamla järnpulverkärna med vanlig koppartråd till ca 23uH, kan du sedan testa
verkningsgraden med denna på din design för att jämföra hur effektiviteten ändras?
Det hade varit kul för både mig och andra att se hur olika kärnmaterial och lindning påverkar resultat. Hehe!
Du är duktig på att mäta och dokumentera, detta uppskattas till 500%. Good Going..... :mrgreen:

Är du osäker på hur du skall uppnå eller mäta upp att du har fått till 23uH kan du skicka kärnan till mig
så skall jag linda om den till dig så den håller precis 23uH med grov koppartråd. :tumupp:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8581
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av AndersG »

Jag har en L/C mätare så jag kan säkert linda om den, bara jag hinner :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14956
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av rikkitikkitavi »

sådana L/C mätare brukar mäta vid typ 1 kHz, hur linjärt blir det vid switchfrekvensen?
en annan aspekt är att mätströmmen är mycket låg- mycket låga flödestäthet i kärnmaterialet- kan det blir bra?
23uH skall du ju ha vid kanske 0,1-0,5 T, inte milliT och det skiljer ju rätt mycket väl i permabilitet ?

Är det inte lika bra att räkna varven? förutsätter att du har data på kärnan så klart. Al värdet osv.

jag har testat en gång mha ett 8 ohms motstånd, 15 kHz signal från datorns ljudkort + stereonförstärkare + multimeter som klarar av att mäta upp till 40 kHz och sedan räknat lite...tror jag hade någon amperes ström ialla fall. extrapoleringen blir inte lika stor då...

sedan detta med emi- om du inte får störningar i mobil, tv, radio, övrigt trådlöst i närheten hur stort är då problemet? eller kommer flygvapnet låsa robotar på din buckconverter pga den ger ett radareko, eller slår du ut pacemakern på folk i omgivningen?

för övrigt tycker jag att det är utmärkt dokumenterat. gillar din excelgraf!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8581
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av AndersG »

Är det inte lika bra att räkna varven? förutsätter att du har data på kärnan så klart. Al värdet osv.
Men det är det jag inte har :) Plockade den ur en datornätdel.

Jo, testa med en radiomottagare kan jag göra. Det brukar jag göra med allt jag har i båten, för där vill jag gärna kunna lyssna på sjövädret. Mina Velleman led-drivers i gamla båtebn tex så störde ut hela FM-bandet...
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av Honk »

Drosslar överlag brukar för det mesta anges vid 1KHz testfrekvens utan någon last.
Hur permeabiliteten sjunker vid last framgår tydligt ur kärnmaterialets egenskapskurvor.
Så det är helt OK att linda järnpulverdrosseln och mäta upp induktansen med din L/C mätare.
På detta sätt är din SMSS kärna med litztråd byggd och testad. Det är defacto standard.

Om din järnkärna har någon kryptisk beteckning på sidan kan jag nog tolka detta och skicka dig dess data.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8581
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av AndersG »

Den är helt omärkt. Skall se om jag hittar litet mera tråd och testa linda.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av kimmen »

Är färgkoden grön/blå stämmer det med Micrometals material #52 med relativ permeabilitet 75, men andra tillverkare kan ju förstås använda andra färgkoder... :)
Skriv svar