Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm
Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm
Det där är stora problem i vissa material, tex brons och gjutjärn.
Jag har gjort mycket ventilstyrningar i mina dagar, och då går det inte använda den där metoden.
Jag har gjort mycket ventilstyrningar i mina dagar, och då går det inte använda den där metoden.
Jag brukar borra undermått, sedan honar jag hålen så att de blir raka.
Sedan svarvar jag det utvändiga mellan dubbar.
- SeniorLemuren
Det beror alltså på att materialet har olika täthet och är mer lättbearbetat i vissa delar?säter skrev:Det där är stora problem i vissa material, tex brons och gjutjärn.
Det låter som rätt sätt för bra precision!säter skrev:Jag brukar borra undermått, sedan honar jag hålen så att de blir raka.
Hur gör du med dubbsäten? Gör du dem efteråt så de linjerar med det verkliga hålet? Indikerar hålet i fyrback och svarvara sätena?säter skrev:Jag brukar borra undermått, sedan honar jag hålen så att de blir raka.
När jag kör mellan dubbar har jag ingen fas alls.
Dubbarna direkt mot skarp kant.
Jag har även kört med dorn+dubbricka.
Denna metod fungerar bättre.
Dubbarna direkt mot skarp kant.
Jag har även kört med dorn+dubbricka.
Denna metod fungerar bättre.
Det verkar så.SeniorLemuren skrev:Det beror alltså på att materialet har olika täthet och är mer lättbearbetat i vissa delar?
Brons är dessutom så jäkla "halt".
Det verkar göra att borrar vill dra snett.
Hur löser du drivningen om du svarvar en liten styrning mellan dubbar? Lämnar extra längd för att sätta en medbringare på?
Vad tror du om koniskt dorn (svarvat på plats) kombinerat med dubb på yttern? Det kan ju ge tillräckligt driv, men kanske problem med att hylsan expanderar och får konisk ytterdiameter?
Jag brukar landa i superlim och sånt kladdande när jag gör sånt där, det är intressant att höra om bättre metoder.
Vad tror du om koniskt dorn (svarvat på plats) kombinerat med dubb på yttern? Det kan ju ge tillräckligt driv, men kanske problem med att hylsan expanderar och får konisk ytterdiameter?
Jag brukar landa i superlim och sånt kladdande när jag gör sånt där, det är intressant att höra om bättre metoder.
Det är just det som är problemet.Hur löser du drivningen om du svarvar en liten styrning mellan dubbar?
Man får ta väldigt små skär.
Det finns även medbringardubbar, men de jag har är för stora för sådant här smått.