Sida 2 av 4

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 29 oktober 2018, 18:52:25
av jesse
Kanske praktiskt med supercap som mellanlagring vid kraftig acceleration och broms. Så slipper man dra för hög ström från batterierna. Men det kostar nog ändå för mycket. Det krävs en annan omvandlare för att hantera supercapar.... Visst går de att ladda ur till 0% men hur använder du den sista energin om spänningen på kondingen är 0,1 volt och du vill få ut max effekt... Det bir väldigt många ampere...

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 18 november 2018, 17:21:12
av Mateo_swe
Prova labba lite med en bränslecell istället, det har nog större chans att lyckas.
Hur man sen kör omkring med en vätgastank riskfritt får man fundera ut en lösning på.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 18 november 2018, 18:24:12
av adent
Jag roade mig att räkna vidare.

3000F vid 2.7V håller ungefär 2.7Wh

Om vi räknar på 2kWh per mil och 5 mils räckvidd behöver vi 10kWh.

10kWh/2.7Wh = ca 3600 Supercappar. Vid 50-priset ger det en kostnad på ungefär en och en halv miljon kronor...

MVH: Mikael


Först denna: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... apeng.html
Sedan konverterade jag Joule till Wh m.h.a. google.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 18 november 2018, 18:38:45
av Sverige
Men då är det inte räknat med att seriekoppla några...?

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 18 november 2018, 18:40:14
av danei
Skulle det bli någon skillnad menar du?

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 18 november 2018, 18:44:52
av TomasL
får det till 12,5MF för att hålla 10 kWh

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 18 november 2018, 22:49:08
av Mateo_swe
12,5MF skulle bli 4166 superkondensatorer a 3000F styck.

Men sen måste spänningen regleras till lämplig drivspänning oavsett vad kondingarna har för laddning och den omvandlingen är aldrig förlustfri.
Man kan iofs regenerera lite energi när man bromsar, det är en av fördelen med kondingarna.
Skulle vara intressant å se hur superkondingar skulle fungera i ett lättviktsfordon som en elmoppe.
Det kan hända att det är mer genomförbart.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 19 november 2018, 07:04:24
av Jan Almqvist
Jag får det till "bara" 9.88 MF för 10 kWh (räknat med 100% verkningsgrad).

W = U² * C / 2

C = 2W / U²

C = 10*1000*3600 * 2 / 2.7² ≈ 9876543 F.

Med föreslagen kondensator krävs 3292 stycken och dessa väger sammanlagt 1679 kg.

Bilen får ju inte lasta så mycket men kanske att det går att lösa med ett släp. Dock räcker nog inte 2 kWh/mil när vikten ungefär fördubblas.

Fler bud någon?

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 19 november 2018, 15:18:23
av bearing
Rent praktiskt får man räkna med att elektroniken/motorn endast ger rimlig prestanda inom ett spänningsintervall. Exempelvis från halva maxspänningen och uppåt. Detta innebär att kondensotorn behöver vara större, eftersom att 25% av energin är kvar när den har urladdats till 50%. Närmare bestämt 33% större (1/0,75) i detta fall.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 19 november 2018, 16:20:36
av Sverige
danei skrev:Skulle det bli någon skillnad menar du?

Ja. Seriekopplar man två (lika) kondingar halveras kapacitansen, tio > en tiondel.
2,7V är inte speciellt användbart i elbilsammanhang. Man vill åtminstone upp på 270VDC. Så 100st seriekopplade 3000F blir inte mer än 30F...
http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/Kondensator

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 19 november 2018, 16:36:14
av Icecap
Men samtidig har de samma mängd energi i sig så summan av energi för de 100 st är den samma, oavsett om de parallellkopplas eller seriekopplas.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 26 november 2018, 12:13:53
av bjornj
Jag skall fösöka mig på ett överslag.
Antag att det behövs ca 20 hästkrafter.
Det motsvarar ca 15kW.
En Farad = 1A vid en Volt under en Sekund, alltså en Wattsekund.
Det behövs alltså 15000F *20 för att driva bilen en sekund =300000F.
Om man uttrycker det i 1000uF så blir det 300miljoner stycken.
Om en av dessa 1000uF'are tar upp 1cm2 så motsvarar det 5000m2 eller
fem fotbollsplaner.
Om en superkondensator tar tusen gånger mindre plats så blir
det ju 5m2 som ju dock ändå skulle räcka en ynka sekund.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 26 november 2018, 12:49:42
av svanted
tar tillbaka min felaktiga uträkning,
det räcker med de som redan finns.... :D

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 26 november 2018, 13:06:55
av danei
bjornj skrev: En Farad = 1A vid en Volt under en Sekund
Din definition av farad är inte riktigt rätt. 1F=1As/V. Du tycks ha räknat med något annat.

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Postat: 26 november 2018, 14:11:19
av bjornj
Vad är skillnaden?
Jag tolkar en Farad som att en kondensator kan avge en Amper under en sekund med en
medelspänning på 1 Volt. 1 Amper X 1 Volt = 1 Watt
Jag kan ju ha alldeles fel förstås.