Sida 2 av 4

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 24 maj 2017, 21:19:02
av mrfrenzy
Du har väl företag så du betalar ingen moms. Tull är ca 3% plus 100kr i avgift.

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 24 maj 2017, 21:33:21
av Joe
Iom att det sänds via Global Shipping Program så blir Import charges: US $53.65 (Dvs de Svenska skatterna betalas i förskott via ebay)
(Det är bara att klicka Add to cart så framgår detta)

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 24 maj 2017, 21:39:39
av säter
Det måste nästan vara inkl. moms?

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 24 maj 2017, 21:41:29
av Joe
inkl mervärdesskatt och tull ja

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 24 maj 2017, 21:50:03
av säter
Jag skulle vilja beställa en extra sats tätningar, vanliga kopparbrickor.
Undrar hur man ska förfara då med betalningen?

De sketna kopparbrickorna kostar 100:-/st på Klintberg & Way. :twisted:

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 24 maj 2017, 23:18:31
av Joe
Skicka ett meddelande till säljaren via e-bay (innan du beställer) att du önskar 8st extra kopparbrickor. (om du nu tänkte beställa dessa ifrån samma ställe)
Det brukar lösa sig enkelt.

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 10 juni 2017, 17:11:37
av säter
Ljudet påminner ganska mycket om detta.

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 11 juni 2017, 11:01:55
av Andy
Jag skulle kolla lyftarna, det låter som en havererad hydraulisk lyftare.

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 11 juni 2017, 11:13:24
av säter
Inte det lättaste att felsöka lyftarna.
Jag tror jag kör på ett långskott och köper nya spridare som steg ett.

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 11 juni 2017, 11:22:35
av Andy
Du kan ta bort ventilkåporna och kolla om någon vipparm ligger slappt på stötstången eller om du kan trycka ner stötstången alldeles för lätt. Du får vrida motorn manuellt så att du kan känna på alla ventilerna i stängt läge. Det kan också hända att ställmuttrar lossnar ibland.
Hur sköter du oljebytena?

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 11 juni 2017, 11:32:23
av säter
Jag sköter oljebytena någorlunda hyfsat.

Det konstiga är att knacket kom efter ett spridarhäng.
Kan man ha bränt spridarspetsarna så att de ej tätar, trots att spridaren fungerar igen?

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 11 juni 2017, 11:45:17
av Andy
Om du vet säkert att en spridare hängt sig så kan man inte utesluta att den som ett resultat av detta fått ett läckage, ändrat öppningstryck, ändrad spridningsbild eller en kombination av dessa.
Kan du avgöra om motorn ryker mer än före spridarproblemet?

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 11 juni 2017, 11:55:01
av säter
Kan du avgöra om motorn ryker mer än före spridarproblemet?
Nej, jag tycker inte det.

Motorn är oftast tyst när den är nystartad, kall.
Sedan kommer knacket efter ett tag.

När motorn går på tomgång och knackar, tycker jag att den haltar lite.
Det är väldigt svårt att avgöra.
De här motorerna ruskar ganska mycket på tomgång, även när allt är som det ska.

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 11 juni 2017, 12:09:14
av Andy
Jo, dom går ganska hårt och kantigt.
Har du haft av ventilkåporna och kollat så att du inte har ventilläckage in i motorn? Har den något tryck i vevhusventilationen?

Har den gått långt så skadar det naturligtvis inte med ett gäng nya spridare men jag skulle nog kolla under kåporna också efter ev. läckage och taskiga lyftare.

Re: GM 6.2L diesel, knack i motorn

Postat: 11 juni 2017, 12:33:05
av säter
Jag har nyss tagit av kåporna och märkte inga fel.
Det var i för sig strax innan den började knacka.

Det är rätt mycket jobb att plocka av ventilkåporna.
Både insug och spridarrör måste bort.

Jag körde motorn utan insug, och vist puffar det lite från någon cylinder.
Det finns lite vevhusventilation, men inte mer än normalt för en gammal motor.

Det här är svagheter som fanns redan innan, så jag tror inte det har med knacket att göra.