Galen ide' för trådlös överföring.

JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av JJ »

xxargs skrev: LTE800 och LTE2600 tekniken som är efterföljande CDMA/UMTS för mobiloperatörerna - LTE står för 'Long Term Evolution'
LTE kallas även 4G.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Platis »

5G är väl på G nu också, vet dock inte på vad det bygger på för teknik! Det är helt otroligt vilka hastigheter man har lyckas uppnått med trådlösa tekniker på senare år! Hastigheter som knappt gick att skicka genom kablar för en del år sen.
Nerre
Inlägg: 26764
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: För det första, det är inte Watt jag ska sända ut.
Det spelar ingen direkt roll, WiFi ligger väl kring 100 mW i sändareffekt och når ganska långt. Ska du ha en användbar räckvidd på 5 meter så kommer signalen att störa saker 20 meter bort.
För det andra, vad gör det om jag störs ibland av grannens gräsklippare, typ
Ibland? Har du provat en radio på AM-bandet och kollat hur mycket störningar som finns?
För det tredje, inser du hur enkelt man kan göra ett sånt här system jämfört med t.ex Blåtand?
Grejen är ju att för blåtand finns det färdiga kretsar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev: Grejen är ju att för blåtand finns det färdiga kretsar.
Jättekul, säger jag då :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, här kommer ett första utkast till mottagardelen i min transceiver.

Den kommer inte fungera som den är konfigurerad nu, men principen kan kanske fungera.

Jag har uppskattat insignalnivå efter tank-kretsen på 10uV och sedan nyttjat en enda Darlington för att förstärka 10000 ggr.

Detta tycks, till min förvåning, inte gå då trissan inte kan biaseras/balanseras ordentligt (speciellt inte med varierande drivspänning).

Måste nog nyttja två trissor i kaskad för då kan de balanseras var för sig.

Utimpedansen är dock lite hög och iom att strömbudgeten ar <100uA så måste jag använda samma höga kollektormotstånd på båda trissorna.

Sen ska förstärkeriet kunna driva 47k så en emitterföljare krävs också.

Det ska bli roligt med nåt testbygge då ingen återkoppling används samtidigt som vi alla vet att trissor inte är så linjära.

Men jag har ett trick i ärmen kvar ;)

MVH/Roger
PS
Elfa säljer en 1F/5,5V kondensator: 67-240-78
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ser det bättre ut.

Mer komplicerat men ändå rättfram.

Utgången kan t.ex nu sänka (sink) 40uA vilket tom räcker för en Scart-ingång (10k).

Strömbudget: 100uA

MVH/Roger
PS
Om man kappar andra trissans emittermotstånd kan man tom linjärisera grejerna mha återkoppling utan att man tappar i förstärkning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer ännu ett misslyckat amatör-försök :)

När det gäller regleringen funkar det nästan, problemet är mest att C typ aldrig kommer hinnas laddas upp (då förstärkeriet kommer börja surpla ström på vägen) samtidigt som C behövs för dynamiska strömförändringar.

Fast visst, det ska ju vara en serieregulator här men när jag tänkte på 317 så tänkte jag drop-out~2V och nedanstående lösning är då bättre.

En ensam transistor och en zenerdiod (eller LED ;) ) ger dock bara 0,7V drop-out men zenern ska ha ström...Fast det är ju samma problem som jag har nu med LED:en :)

Tänker lite...Grön LED-1Vbe=2V-0,7V=1,3V...kan jag få förstärkeriet att fungera vid 1,3V?

Apropå förstärkeriet, det går helt enkelt inte att biasera transistorerna enligt nedanstående, detta för att det inte finns nån egentlig spänning över emittermotstånden (dubblera t.ex 10mV och transistorn går i mättnad), man måste upp i spänning där för att ha en chans men då blir omedelbart Rc/Re-kvoten (för samma ström) lägre och därmed blir förstärkningen lägre.

MVH/Roger
PS
För att förtydliga, jag måste alltså pricka baspotentialen (med standardmotstånd och osäker drivspänning) inom 10mV för att det skall fungera. Trimmer? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort om min ritning.

Denna klarar nog inte GBW men kan kunna fungera ner till 3V.

Jag skulle kunna kräma ur ytterligare 0,7V genom att göra strömgeneratorerna annorlunda men jag älskar enkelheten med Darlington+LED(röd).

Jag kommer förmodligen uppgradera slutsteget till att även det innehålla en strömgenerator.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 7 februari 2016, 17:23:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Icecap »

En tranciever är en enhet som kan båda sända och ta emot! Du ritar reciever!!!

Tranciever = Transmitter + Reciever.

Och det konstiga är att du har greppat hela projektet an på fel sätt. Det går att driva mottagaren med energin som kan tas emot - men dina sändare måste vara så starka att du blir spårat och bötfälld. Det finns dock en annan och enkel lösning som garanterat fungerar: Hörslinga!

Dra tråd runt rummen (t.ex. TP-kabel där man kopplar trådarna så att de ger 8 varv) och mata in en modulerat AC som innehåller alla kanaler med fasmodulering så att man kan filtrera ut de olika kanaler på mottagningssidan.

Det kan göras rimligt smalbandigt, energirikt nog och med mycket begränsat utstrålning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Icecap, nånstans måste jag ju börja och jag har valt att börja fundera kring mottagardelen :)

Intressant med hörslinga, dock förstår jag inte fasmodulering.

Du får gärna utveckla, hur ska dom olika signalerna t.ex komma in i RCA/stereon?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Icecap »

Det finns ganska mycket att hitta om fasmodulering på nätet, jag ids inte skriva allt detta.

Och du koder såklart signalen du modulerar med så att det innehåller alla signalerna på ett sätt som gör det möjligt att plocka ut de olika "kanaler" som man vill.

Det blir såklart en del pyssel med de digitala delar men jag bedömer det som fullt möjligt för en kunnig person att ro det i hus.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Icecap, men jag tror jag kör på med min analoga AM :)

Bifogar ny ritning.

Jesus, jag fattar ju ingenting!!

Jag är helt kass så nån får gärna guida mig.

T.ex, vad får jag för spänning på T1's kollektor (receiver)?

När det gäller sändaren undrar jag mest om man kan AM-modulera så?

Och vad händer egentligen med baspotentialen hos T1?

För 50uA ska den tappa ungefär 0,5V (BC546B) över 1M-motståndet men det strider ju mot strömgenereringen (T2) dvs emitterspänningen skall samtidigt vara 1V, fattar ingenting :D

Att jag f.ö envisas med strömgenerator har att göra med att de är ideala vad beträffar låg drop-out och konstant ström och arbetspunkt för den alltid sjunkande drivspänningen (i receiver-delen sitter det dock en strömgenerator för att även generera hög förstärkning, dvs så kallad aktiv last)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

I Receiver part II tror jag att jag har greppat en sak.

För att spänningen över T1's kollektor ska vara definierad behövs en bas-emitterövergång motsvarande T3.

Det går inte att sätta dit en diod bara i New Receiver ty signalen kan då bara spela åt ett håll.

Genom att istället göra T3 till en förstärkande trissa (utan emittermotstånd) så clampar man strömgeneratorn (T2) som faktiskt klarar så små spänningsskillnader som runt 0,5V (0,3+Vce(sat)) och iom T3 så kan T2 fortfarande jobba (för den clampas med 0,7V).

Det viktiga här är egentligen att signal ut från T1 kan spela åt båda hållen och det kan den bara om man nyttjar en trissas bas-emitterövergång (T3) och tar vara på den utspänning den ger, annars är det mig veterligen omöjligt att säga vad T1's kollektorpotential blir.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat en OP som faktiskt bara drar lite drygt 100uA, OPA170 (http://www.ti.com/lit/ds/symlink/opa170-ep.pdf).

Fast GBW=1,2MHz så vid 10000 i förstärkning har jag 120Hz bandbredd :D

Det är å andra sidan vad jag typ kommer få med mitt arrangemang också, jag behöver två i kaskad.

20kHz med OPA170 betyder 1,2M/20k=60ggr, 60^2=3600~OK!

MVH/Roger
PS
Fast nu dras det 200uA...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Galen ide' för trådlös överföring.

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu börjar det faktiskt likna nåt.

Jag hittade en AM-modulator på nätet som jag dock bara nästan förstår.

Jag har plankat större delen av den och visst, det är uppenbart att när AM>0 så släpps bärvåg fram.

Jag kan dock bara modulera positiva sidan av bärvågen och jag vet inte vad det innebär men det kanske inte spelar så stor roll när man sänder signalen och, på mottagarsidan, ändå likriktar den?

Jag fick en aha-upplevelse när jag caddade detta, varför inte nyttja kristaller istället för Colpitt?

Istället för att trimma varje gång så är det bara att byta kristaller vilket samtidigt gör enheterna enhetliga och universiella.

Sen är min tanke faktiskt att sända på VLF, genom att nyttja ferritantenn tror jag jag kan få upp känsligheten.

Sen lägger jag första kanalen på 20kHz, nästa på 60kHz osv.

Jag behöver nog rätt branta filter för det men vad vet jag, jag kan inget om sånt här :)

MVH/Roger
PS
Jag har ingensomhelst susning vad dioden gör för nytta :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar