Identifiera en tempgivar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34037
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Glenn »

Ja kanske, eller så är givaren för fel tempområde ?

När jag jagade Type-K så fanns det för diverse olika tempområpden, denna var den enda jag hittade som gick upp >1200 grader, därför valde jag den,
men den ska klara -125 till +1250 om jag minns rätt, mätaren i fråga är ju graderad från +300 till +1200, det betyder ju iofs inte att det är detsamma
som givaren ska klara av, det är ju upp till elektroniken.

Önskar jag kände nån med en likadan mätare så man kunde testa mätare, styrbox och givare varförsej.
Mindmapper
Inlägg: 6476
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Mindmapper »

Typ K innebär att givaren är tillverkad av två olika material i ledarna som när de kopplas samman längst ut ger en standardiserad spänning per grad Celsius. Alla typ K ska alltså ha samma elektriska egenskaper och det ska inte spela någon större roll vilken tillverkare det är. Om man nu inte är ute efter en väldigt stor nogrannhet på mätningen.

Det som avgör vilken temperatur som givaren klarar av är oftast isoleringen och skyddsröret. Även om metallerna termoelementets mätledare t.ex. klarar upp till 1000 C, men du har isolerat dom med en plastisolering som bara klarar 200 grader så kan du inte använda den för högre temperaturer. Har du PTFE isolering klarar du högre temperaturer. Med keramik pärlor som isolering och keramiskt skyddsrör så klarar du riktigt höga tempraturer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34037
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Identifiera en tempgivar

Inlägg av Glenn »

Aha..

Hmm, jag upptäckte en annan konstig sak av en slump.

Mätarsystemet har ju funktioner för warn (signal när ett visst värde överstigs) men även memory, alltså att den minns toppvärden,
efter att jag eldat på givaren och inte fått utslag på mätaren råkade jag trycka på memory och mätarens nål gick till min förvåning
upp på drygt 400 grader ? hmm, det tyder kanske på ledsen styrbox då ? ..fast uppenbarligen originalgivaren också isåfall.
Skriv svar