Raspberry pi, USB hub , wifi dong

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Raspberry pi, USB hub , wifi dong

Inlägg av choppertony »

Hej igen. Inget svar på min förra fråga, så då har jag en ny.
Jag försöker koppla mig till trådlöst nätverk med linux-datorer. När man försökte göra det innan
med windows så när man öppnade webläsren så kom det upp en ruta där man skulle skriva in login o password.

Datorn hittar servern. Men jag vet inte om jag skall ta mig in någonstans för att skriva in löenordet.

Jag fick till det med att köra via telefonen, men jag vill spar på mina 3GB jag har på telefonen och köra via annat trådlöst
nätverk

öppnar jag webläsaren nu kopplad på det trådlösa nätet så står det bara Servern hittaddes inte. Någon som vet?
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Raspberry pi, USB hub , wifi dong

Inlägg av milsson »

Tvärgooglade och hittade den HÄR sidan. Lär dig använda terminalen om du inte redan kan det. Det är lite finnes att googla rätt sak men i princip ALLT som man kan ha problem med har någon annan haft problem med tidigare!
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Raspberry pi, USB hub , wifi dong

Inlägg av choppertony »

tack milsson. länken rätade ut många frågetäcken på förkortningar som har med anslutningar att göra. Skall titta närmare på det i morgon kväll.
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Re: Raspberry pi, USB hub , wifi dong

Inlägg av Kaggen »

choppertony skrev:om jag skriver setfont /usr/share/consolefonts/Lat15-TerminusBold20x10.psf.gz
så får jag lagom stora bokstäver i terminalen.

Kan jag lägga in den texten i någon startup fil? så det blir där automatiskt när jag
startar RPin. Jag är helt ny på linux, så jag vet inte vilka filer datorn läser först, där denna
texten kan läggas in.
Kör du inte LXTerminal som du har i x-windows? Det låter ju som du kör x-windows iomed att du säger att du trycker ctrl+alt+f1 för att komma åt terminalen?

LXerminalen ligger på skrivbordet efter default installation eller under startmenyn. Där kan du ändra inställningarna på texten till det du vill.

Om du hellre vill köra i console läge (som du säger att du gör nu) så kan du lägga in kommandot du anger ovan i filen .profile som skall ligga i din hemkatalog.
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Raspberry pi, USB hub , wifi dong

Inlägg av choppertony »

jag sökte efter att kunna se på youtube på raspberryn. Hittade detta och följde intruktionerna.

1). Open a Terminal & su (for root)

Tip: Didn’t setup root password yet? Type sudo passwd root

2). Type “apt-get install gnash” and accept anything you’re maybe missing.

3). Now type “apt-get install browser-plugin-gnash”.

visst funkar youtube nu, men det hackar som f-n. Och hela datorn har blivit slö som bara den.
Hur avinstallerar jag det igen?
choppertony
Inlägg: 821
Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
Ort: Ystad

Re: Raspberry pi, USB hub , wifi dong

Inlägg av choppertony »

Kaggen skrev:
choppertony skrev:om jag skriver setfont /usr/share/consolefonts/Lat15-TerminusBold20x10.psf.gz
så får jag lagom stora bokstäver i terminalen.

Kan jag lägga in den texten i någon startup fil? så det blir där automatiskt när jag
startar RPin. Jag är helt ny på linux, så jag vet inte vilka filer datorn läser först, där denna
texten kan läggas in.
Kör du inte LXTerminal som du har i x-windows? Det låter ju som du kör x-windows iomed att du säger att du trycker ctrl+alt+f1 för att komma åt terminalen?

LXerminalen ligger på skrivbordet efter default installation eller under startmenyn. Där kan du ändra inställningarna på texten till det du vill.

Om du hellre vill köra i console läge (som du säger att du gör nu) så kan du lägga in kommandot du anger ovan i filen .profile som skall ligga i din hemkatalog.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

detta funkade inte. Någon annan som har en bra id'e?
Skriv svar