Raspberry Pi + Asterisk

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av Meduza »

Finns massa olika case som passar dom, kolla på m.nu, electrokit eller modmypi så hittar du några exempel :)
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av rolex42 »

> svanted: Du kan få köpa min R-pi Färdig-installerad och klar. Jag har testat med android-app som heter CSipSimple. Fungerar utan problem.
oej
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 augusti 2013, 14:32:33

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av oej »

Hej!
Som asterisk-utvecklare är det kul att se att ni gillar programmet.

Däremot måste jag reagera lite mot konfigurationsexemplet ovan. Att ha ett SIP-konto med namnet "1000", lösenord "1000" är inte ett exempel som ska spridas - tyvärr är det för många som gör så, just för att många exempel är sådana. Användarnamnet har inget med ditt telefonnummer att göra, och lösenordet ännu mindre. Ditt användarnamn ska vara svårare att gissa och lösenordet ännu svårarare - annars blir du utnyttjad av andra på nolltid och får en telefonräkning med satellitsamtal och dyra utlandssamtal som du inte själv ringt.

Sprid inte sådana exempel så gör vi alla nybörjare en tjänst!

(Och läs README.seriously som vi skrivit för att undvika sådant här :-) )

Hälsningar
/OEJ
Nerre
Inlägg: 26767
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av Nerre »

Tyvärr kryllar ju Nätet av dåliga konfigurationsexempel...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5790
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av hcb »

Hej oej och tack för att du tar dig tiden att titta in här och kommentera. Jag har en fråga angående förhållandet mellan SIP-identitet och anknytningsnummer. Jag har provat mig fram med Incredible PBX, och på konfigurationsskärmen för en ny anknytning ser det ut så här:
FreePBX.jpg
Så vitt jag kan se är SIP-identiteten som klienter kan logga in med den samma som anknytningsnumret, eller är jag helt ute och cyklar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26767
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av Nerre »

Det är väl helt implementeringsberoende? D.v.s. beror på hur konton är upplagda i servern. I de flesta fall är det väl så för att göra saken enklare, men i princip är det väl lite som "namn och personnummer".
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5790
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av hcb »

Ah, jo, det förstås. Nå, jag är inte den som är rädd för att peta i konfigurationsfiler för hand, men med tanke på vad som kan gå snett så håller jag mig tills vidare till vävgränssnittet.
Ingenting av asteriskservern (utom trunkernas data, förstås) torde vara exponerat utåt vilket känns bra.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av Larsson90 »

Asterisk + FreePBX så behöver du inte kunna så mkt dailplan.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5790
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av hcb »

Det är exakt det jag kör :) (i någon form, The Incredible PBX är en variant av FreePBX om jag fattat rätt).
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av blueint »

Hur många linjer klarar en Raspberry Pi egentligen? och hur går det med tanke på att Ethernet är "best effort" snarare än reserverat utrymme?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5790
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av hcb »

Någonstans (troligtvis här eller i denna tråden) har jag läst att upp till ca 20 linjer är OK. Rätta mig om jag har fel.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av Larsson90 »

Asterisken tar ganska mkt kraft. På jobbet kör vi x86 maskiner med xeon processor + massa ram och dessa klarar cirka 2000 samtal + 1500 calls per second (vi brukar säga att de klarar 1000 samtal så vi har lite marginal). Det ska tilläggas att detta är med ganska krävande dialplan. Kör man bara SIP-trafik klarar servern runt omkring 14000 calls per second.

Benchmarkat med Asterisk 10, vi kör 11 nu.
matsk
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 oktober 2010, 10:34:16
Skype: mats1964

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av matsk »

hcb skrev:Så vitt jag kan se är SIP-identiteten som klienter kan logga in med den samma som anknytningsnumret, eller är jag helt ute och cyklar?
Det som är läckert med SIP är att klient och telefon nummer är två helt åtskillda saker.

Så man kan ha många telefoner och dessa kan ha samma telefon nummer, samtidigt :-)

Så man kan tex. göra så har:

Telefon nr:
201 ringer på lenhet enhet A, B och C
202 ringer på enhet A och C
208 ringer på enhet A
212 ringer på enhet B
293 ringer på enhet A först, sen på enhet B och till sist på enhet C

Nummren kan vara interna, externa eller SIP URI'er.

Så mao SIP är coolt och trad tele och Skype är "gammalmodigt" ;-)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5790
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av hcb »

Jo, jag är helt på det klara att SIP-identiteten och anknytningsnummer är två olika saker, men i den version av FeePBX jag kör verkar de vara de samma. Gissningsvis för att förenkla, och eftersom ingenting är exponerat utåt troligtvis ingen stor säkerhetsrisk.
sa0bjw
Inlägg: 103
Blev medlem: 27 december 2010, 14:52:29

Re: Raspberry Pi + Asterisk

Inlägg av sa0bjw »

Larsson90 skrev:Asterisken tar ganska mkt kraft. På jobbet kör vi x86 maskiner med xeon processor + massa ram och dessa klarar cirka 2000 samtal + 1500 calls per second (vi brukar säga att de klarar 1000 samtal så vi har lite marginal). Det ska tilläggas att detta är med ganska krävande dialplan. Kör man bara SIP-trafik klarar servern runt omkring 14000 calls per second.
14000 samtal i sekunden??? Helt otroliga siffror!

Jobbar en hel del med telefoni och olika växelplattformar. Den IP baserade växel jag har mest erfarenhet av som idag finns på många stora företag, instutioner, sjukhus och liknande klarar inte av att hantera bråkdelen av den trafikmängden. Varje server i systemet kan hantera 20-30 samtal i sekunden, och kanske lite mer under kortare tidsperioder, och då pratar vi HP linuxservrar med rätt mycke muskler...

Vilka trafikfall behöver hantera sådan trafikmängd som 1500 samtal i sekunden?? Inte ens en publik station i en storstad är dimensionerad för så stora trafikmängder... och 14000 samtal i sekunden???
Skriv svar