Tecno CNC byggen - uppdaterat m nytt projekt

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ingen fara 8)

Räkna med allt från 30kkr och uppåt *** för material + en massa timmar att plocka ihop portalen.


*** det beror ju på vad du ska ha för prylar till maskinen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då va det dags med ett par bild uppdateringar på mitt pågående projekt med portalfräsmaskinen, mera kommer snart igen.

http://tecno.se/CNC/index.htm
SmourF
Inlägg: 267
Blev medlem: 13 april 2004, 15:33:58
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

nice nice...

jag ska snart oxå börja pilla med en CNC... men jag undrar som jag alltid undrar... vart köper ni kuggremmarna o dreven o den där långa skruven (vad den nu kallas för) ?

MVH SmourF
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Kulskruv heter det.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vad heter det när man inte har kulor i muttern? jag tycker mig ha hört trapetsgängstång eller något sånt, kanske helt galet...

/Johan
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Vanlig skruv ? :wink:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

strombom skrev:vad heter det när man inte har kulor i muttern? jag tycker mig ha hört trapetsgängstång eller något sånt, kanske helt galet...

/Johan
Trapets är helt riktigt, dvs den är kantig i sin 'gängform'
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23657
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den klassiska mekaniska domkraften har tex en trapetsgängad stång i sig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Uppdatering - nytt projekt

Inlägg av tecno »

http://goto.glocalnet.net/Bengt.CNC.pages5/

Har dragit igång ett nytt projekt, ska bygga om en mindre CNC svarv att bli styrd med MACH3. Detta är en EMCO PC Turn 50 som en gång i tiden varit styrd med ett Siemens styrprogram via RS-485. Nu är då hela original elektroniken, Siemens kontrollbord samt 2st 5-fas stegmotorer till salu.

Nu ska denna maskinen få nya stegmotorer, en frekvensomriktare för varvtals reglering av 3-fas spindelmotorn samt få Modbus styrning av bl.a verktygsväxlaren och ett par nya MPG:n (encodrar) för att manuellt styra de båda axlarna.

Bilder mm kommer att visas under resans gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Liten söt sak det där :) .
Hur stor är den i egentligen, & hur stora bitar tar en sån?.

Från det ena till det andra, vet du om det finns en speciell Mach3 postprocessor för MastercamX ?.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst är den :)

En liten 85kg klump som blir avsevärt lättare utan 'el-skåpet'.

Den tar om jag inte missminner mig 60mm över tvärslid och dryga 200-230 i längd. Tror det va max 130 över bädden. Detta är en maskin för lite mindre och lättare saker, inget för rovdrift men ska nog klara av det som en glad hobbyist behöver.

PM
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Ajaj, va synd att jag inte hann spatsera runt i din verkstad när jag var på besök. Måste ta vägen förbi Sparreholm igen!

/Magnus
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej Magnus,

Då du va här så såg det ut som 'beirut' men nu börjar jag få lite mer plats att röra mig på. Det är fan va man samlar på sig under åren och det märks då man flyttar :D

Bara att hojta till när du är i krokarna
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Hällde upp en öl och surfade runt på din hemsida tecno. Jäkligt imponerande. Kedjerökande robotar, LED-snurror med inbyggd fläkt och radioaktiva lysdiodsblinkare i all ära men CNC prylar tar fasen i mig priset. Det är ju egentligen det ultimata projektet eftersom man kan ha nytta av dem när de väl är klara! Jäklar vad man blir inspirerad av att kika runt på din hemsida! Jag har redan börjat skissa på en egen maskin men jag har inte kunskapen (elektronik) till att bygga den ännu men har lovat mig själv att det skall bli av. :)

Verkar som om du har en riktigt fin verkstad också, vore kul med någon bild. Får man fråga vad du jobbar med till vardags/vad du har för utbildning? :roll:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tecno CNC byggen - uppdaterat m nytt projekt

Inlägg av tecno »

Lite nytt sen sist....... :oops:

Har möblerat om med maskinskruvstycket som vart lite obekväm.
Fräste nya spännklackar och la skruvstycket längs X-axeln, får nu en bekväm maskin 0 och ett fast hörn på skruvstycket.

Bild

Nytt är även ett uppsamlingstråg samt enkel stänkskydd bestående av Ikea Princip bokhyllans LP stöd och gummi remsor :vissla: samt NOGA dimkylning som var efterlängtat.

Bild


Har också fått dit ett breakoutkort och ett variabel hastighetskort samt moddat lite på pulsgivaren. Även och äntligen har jag fått dit home brytare som ju har varit eftersökta sen lång tid tillbaka. Nu börjar maskinen bli lättare att handskas med då det finns lite mer 'fasta' punkter att ta på. Nästa steg ska bli en anpassning av mitt Renishaw huvud för digitalisering samt att jag ska bygga en givare för verktygslängd. Denna har jag ännu inte bestämt mig för hur den ska vara funtad.

Hoppas jaf får till nåt så det inte drar ut på tiden igen........ :doh:
Skriv svar