Nä jag funderade bara på om jag kan fräsa ut en liten linjärmotor i min egen fräs... men det kanske krävs mer än att bara fräsa ut skåror. (nu tänker jag bara på en motor som rör sig i en axel)
Tänkte om man kunde göra små linjära motorer för en robothand
Jag vet ju hur en vanlig stegmotor fungerar och om jag tänker mig att öppna den och rulla ut den så skulle jag föredra att ha statorn liggande på bordet (stilla) men kablarna. Och rotorn lös ovanpå utan några kablar som bockas hit o dit. Det var så jag funderade.
Plattans storlek kan man ju anpassa till den tänkta applikationen så det har ju inte så stor betydelse. Jag tycker bara att man ska undvika kablar som rör sig och tar plats om så är möjligt. Det är ju inte som i motorer med både stator och rotor lindning då har man ju inget val.
jag tänkte på botten plattan. Den måste ju vara helarörelseytan + brädden på plattan som rör sig. Då blir den en ganska liten andel av motorn som används. Bara just där den lilla plattan är.
vi ska få en ny heningsmaskin till jobbet med just linjärmotorer.. rör sig i 9m/s fast så fort kommer vi inte köra dom är dock känsliga för smuts då all heningsmull gärna vill dras te magnetismen.. sitter stora gummi bälgar över dom dock..
sebastiannielsen: Finns linjärmotorer som kan dra flera ton, så jag tror nog inte styrkan är något problem, om man ni inte tänker lyfta ett hus 10meter per sekund