Sida 2 av 2

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 5 juli 2023, 06:59:28
av myman!
hawkan skrev: 4 juli 2023, 08:55:32 Ett tips är att lägga in en canvas, dvs en bakgrundsbild och rita efter den. Du har ju bra bilder på remspåren, lägg in den och rita spåren efter den så är det enklare med vinkel och bottenradie som är svåra att mäta.
Skall testa det! Såg ett youtubeklipp med just detta och det verkar ju faktiskt vara ett bra alternativ. Det efterföljande youtubeklippet var att 3D-skanna objektet och lägga in det som en mesh, givetvis verkade det också intressant :lol:

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 5 juli 2023, 06:59:57
av myman!
nifelheim skrev: 4 juli 2023, 18:08:26 En gissning är väl att det är PK profil. men du har väl remmen så du kan ju kolla :)


Skärmklipp.PNG
Det där kan nog stämma! Smart

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 5 juli 2023, 07:00:26
av myman!
GeekJoan skrev: 4 juli 2023, 21:00:03 Artikelnr A6030320204 om någon orkar leta ritning.
Hur letar man ritning med artikelnummer?

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 6 juli 2023, 12:48:55
av myman!
Här är en grej jag inte fattar (video)


Video klipp. Är i sketch mode. Gör en linje därefter zoomar jag in för att se vart den fäst.


Jag har alltså ritat två cirklar och extrudat dom. Säg nu att jag vill rita en profil och "revolva" runt, men jag får inte verktyget att fästa vid änden. Då har jag även lagt på en section analysis som har delat ritningen på mitten planet.

Hur hade ni gjort för att få verktyget att "snappa" till änden på en cirkel?

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 6 juli 2023, 13:13:41
av nomis_82
Du behöver inte rita cirklar först utan börja rita en sida av profilen med en sketch och gör en centrumlinje måttsätt allt och välj revolve.

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 6 juli 2023, 16:34:48
av myman!
Tack för tips!

Vi tar ett annat exempel som jag stött på nu när jag experimenterar lite.

Jag skissar på en reducerande kon som är tänkt att sitta över insuget på bilen. Insuget är 110mm i diameter. Jag gör en skiss som är förskjuten 0,25mm och revolvar den. Men jag vill ha möjligheten att "spänna" min reducerande kon över insuget, så jag vill rita ett spår på 1 mm och göra två flärpar som jag kan dra en bult igenom och spänna åt min reducerande kon. Ritar jag den i revolven så blir ju den 360 grader runt.

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 6 juli 2023, 16:42:47
av säter
Det där var svårt att förstå.
Rita en enkel skiss och posta här.

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 6 juli 2023, 18:57:07
av GeekJoan
Du tänker fel. Först gör du revolv'en. När den är klar så gör du ett nytt plan och ritar in flärparna på som du extruderar.
fusion.jpg

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 10 juli 2023, 13:34:47
av gOry
Jag gjorde en sketch som är enkel att manipulera, säg till om du vill ha den.
3d.PNG
sketch.PNG
3d long.PNG

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 10 juli 2023, 17:18:36
av myman!
Ja jättegärna! Ser superbra ut

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 11 juli 2023, 15:00:53
av gOry
Aldrig sparat ner något ifrån Fusion 360 på detta sätt så hoppas de funkar.

Re: Jag är uppenbarligen sämst på Fusion 360

Postat: 18 juli 2023, 06:04:19
av svanted
lånar tråden litet om fusion 360...
om man kör utan mus med plattan på en mac, och vill snurra på objektet,
hur f-n får man det att släppa, det har ju fastnat, så fort man rör muspekaren snurrar objektet...!?!?!?


edit:
kom på det...