Enkel Konstlast
Re: Enkel Konstlast
Funderade på vilka kombinationer som finns.
Ska limma en skylt på burken så det är lätt att koppla.
Har jag missat någon kombination?
60
55
55 + 55 = 110
55 + 60 = 115
60 + 60 = 120
55 + 55 + 60 = 170
55 + 60 + 60 = 175
55 + 60 + 55 + 60 = 230
Ska limma en skylt på burken så det är lätt att koppla.
Har jag missat någon kombination?
60
55
55 + 55 = 110
55 + 60 = 115
60 + 60 = 120
55 + 55 + 60 = 170
55 + 60 + 60 = 175
55 + 60 + 55 + 60 = 230
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
- Ort: Karlskoga
Re: Enkel Konstlast
Men vad effekten bli då med kallare glödtråd är litet knepigt.
Lista gärna 55 före 60, när övriga var i storleksordning.
Lista gärna 55 före 60, när övriga var i storleksordning.
Re: Enkel Konstlast
Serie blir nog mer tänkt som att jag använder 24V.
Det går inte ha mer än 2 st trådar i serie, 55 + 60 eller 60 + 60
Eller ja det klart 60 + 55//60 eller 55//60 + 55//60
Re: Enkel Konstlast
Visst borde det gå att ha fler i serie, men inte i vilken ordningsföljd som helst när lamporna i princip redan är internt seriekopplade via den gemensamma polen.
Re: Enkel Konstlast
Ja ja,
(55 + 60) + (55 + 60) , skulle kunna passa till 48V !
För full effekt alltså, 230W.
(55 + 60) + 55 , till 36V full effekt 170W.
eller
(55 + 60) + 60 , också 36V full effekt 175W.
(55 + 60) + (55 + 60) , skulle kunna passa till 48V !
För full effekt alltså, 230W.
(55 + 60) + 55 , till 36V full effekt 170W.
eller
(55 + 60) + 60 , också 36V full effekt 175W.
Re: Enkel Konstlast
En sak som jag just nu tycker verkar knepig är
seriekoppling av 55W och 60W inkopplat på 24V.
De kan ju inte få 12V över sig båda men de är ju spacade med sin Watt vid just 12V.
Hur fungerar det?
seriekoppling av 55W och 60W inkopplat på 24V.
De kan ju inte få 12V över sig båda men de är ju spacade med sin Watt vid just 12V.
Hur fungerar det?
Re: Enkel Konstlast
Det vertkar då som att 55W-tråden avger 60W medans
60W-tråden avger 55W !!!
60W-tråden avger 55W !!!
Re: Enkel Konstlast
Vilken spänning som förutsätts beror på vilken typ av lampa man valt.
"Ultra-Life" ger 55W vid ganska hög spänning ca 14V. Vid lägre spänningar lyser de gult och avger lägre effekt samt håller extremt länge.
"High performance" ger 55W vid ganska låg spänning ca 12V. Vid högre spänningar lyser de blått och avger högre effekt samt går sönder väldigt fort.
"Vanliga" lampor ligger nånstans mitt emellan.
"Ultra-Life" ger 55W vid ganska hög spänning ca 14V. Vid lägre spänningar lyser de gult och avger lägre effekt samt håller extremt länge.
"High performance" ger 55W vid ganska låg spänning ca 12V. Vid högre spänningar lyser de blått och avger högre effekt samt går sönder väldigt fort.
"Vanliga" lampor ligger nånstans mitt emellan.
Re: Enkel Konstlast
Det spelar ingen roll i sammanhanget.
Tänk själv om du seriekopplar 2 lampor med olika resistans som är specade
att avge 55W respektive 60W vid en viss samma spänning.
Dubbla spänneingen och koppla de 2 i serie. Totala effekten ska ju då bli samma
som var för sig med specade spänning.
Eller hur.
Tänk själv om du seriekopplar 2 lampor med olika resistans som är specade
att avge 55W respektive 60W vid en viss samma spänning.
Dubbla spänneingen och koppla de 2 i serie. Totala effekten ska ju då bli samma
som var för sig med specade spänning.
Eller hur.
Re: Enkel Konstlast
Nej, det är inte säkert att du får 12 Volt över båda seriekopplade lamporna.
Re: Enkel Konstlast
Resistansen i glödtråden varierar med glödtrådens temperatur.
Med två glödtrådar tända blir bägge glödtrådarna varmare än om endast en tråd är tänd.
Det tar tid för värmen att byggas upp så verklig resistans tar en stund att stabiliseras vid en stabil tillförsel av effekt från yttre källa.
Om man ska vara petig kommer även kylning med fläkt påverka glödtrådens temperatur så någon form av reglering av temperaturen behövs om man vill stabilisera resistansen om tillförda strömkällan är stabil.
Spänningen över respektive glödtråd är därför inte helt enkel att räkna ut då man måste se till resp. glödtråds temperatur över tid men det beror naturligtvis på hur pass noggrant man måste veta aktuelle last.
Det är möjligt att din konstlast fyller ditt behov men kan kanske vara intressant att veta lite om hur äldre tiders hobbyister tillverkade sin konstlaster och vilka material man valde som lämpliga för konstlast för allt från att effektreglera elmotorer till att göra egna effektmätare för att mäta sändareffekt av hembyggda radio-sändare.
Vanlig metalltrådsglödlampan har diverse problem som gör att de inte kan användas som rena resistans och resistansen blir inte helt stabil vid olika laster. Temperaturen på glödtråden kan bli hög, varför temperaturspannet blir stort från rumstemperatur upp till wolframtrådens glödtemperatur som kan vara uppåt 3000 C.
Resistansen ökar med ökande temperatur på metall-glödtråden.
Temperatur som resultat av pålagd spänning påverkar glödlampan på detta sättet: Tidsfaktorn för att uppnå en viss glödtråds-temperatur är beroende på hela mätuppställningens termiska egenskaper och evt aktiv kylning men en typisk wolfram bilglödlampa uppnår 90% av sin drifttemperatur på några tiondels sekunder medans någorlunda stabil temperatur kan ta minuter att uppnå. För en vanlig H¤ lampa är en viktig faktor hur mycket värme den kan göra sej av med genom att t.ex. reflektorn agerar kylplåt och en bra reflektor reflekterar bort mera värme om lyktglaset släpper igenom värmen.
Beroende på syftet med lasten, glödtråden är ofta en spole med induktiva förluster och tillledarna i en glödlampa är ofta rätt långa vilket också ger induktiva förluster. Det spelar kanske mindre roll om man vill provbelasta ett motordrivet elverk, 50 Hz, men för högre frekvenser typ fyrkant-inverter kan det bli mätbara skillnader.
Att göra egna effektmotstånd var inte helt ovanligt i radions barndom.
Med två konservburkar i varandra, med mellanrummet fylld med grafit/kol och lera var det enkelt att skapa egna effektmotstånd. Resistansen styrdes av mängden grafit relativt leran och man fick temperatur-stabila resistanser. Om burkarna var stora relativt effekten blev inte heller uppvärmningen så stor, vilket stabiliserade ytterligare och stora plåtytor gav bättre kylning.
Omn man vill experimentera själv, grafit-pennor finns att köpa centimeter-tjocka på bygghandeln.
Specifikt bland radio-amatörer, en populärkälla till låginduktiv 50 Ohms konstlast fanns i ett vanligt zink-batteri i D-cell-storlek.
I batteriet finns en grafit-stav och hela denna stavens längd motsvarade ca 50 Ohm. Dessa stavar kan också användas för att bygga högtemperatur båg-ugn men som stabila resistanser ansluts kablar enklast via mini slangklämmor av mässing. Exempel på sådana klämmor kan man se på ferrit-stavar i gamla radio-apparater.
Dessa klämmor används då staven lätt spricker vid ojämn klämning.
Mindre motstånd att använda på mångehanda sätt får man om man plockar ut mittstiftet från en blyertspenna.
Dessa kolbaserade motstånd är temperatur-stabilare med en faktor 10 relativt de flesta metaller och kol-motstånden användes normalt över ett mindre temperatur-spann än en glödtråd, vilket bidrog ytterligare till stabilitet.
Temperatur-koefficienten för grafit är i motsats till metaller negativ och ca en tiopotens lägre.
Som variabelt effekt-motstånd har genom historien använts många material men saltmotstånden var lite speciella.
Första gången jag såg ett sådant motstånd var bakom karusellen till ett kringresande tivoli.
Dold bakom ett skynke stod en man och vred som på en jättelik vridkondensator i ett 250-liters plåtfat fyllt med saltvatten.
När karusellen skull rotera fortare vrid han ner plattorna i plåttunnan och klorgasen fräste upp i ångor och det mesta runt innanför skynket om var täckt av avlagrad saltdimma. Säkert en nyttig arbetsmiljö. Efter lite googlande hittade jag en karusell-dimmer: Det var lite utvikning om antika variabla effektmotstånd som man brukade göra själv.
Glödlampor är inte så lätta att göra själv även om somliga faktiskt gör det, typ hemtillverkade radio-rör.
Skulle man vilja göra temperaturstabilare konstlaster med hjälp av glödlampor så är det möjligt.
Detta då lampor med koltråd istället för metall som glödtråd, finns att köpa i välsorterade el-butiker. Dessa koltrådslampor har ofta en längre glödtråd för att bättre hantera värmen.
Lamporna i sej är av flera anledningar mer resistansstabila än lampor baserad på metall-tråd men parallellkopplas en 60W koltråds-lampa med en 3W metalltråds-lampa kommer i princip dessas temperatur-koefficienter att kompensera varandra.
Med två glödtrådar tända blir bägge glödtrådarna varmare än om endast en tråd är tänd.
Det tar tid för värmen att byggas upp så verklig resistans tar en stund att stabiliseras vid en stabil tillförsel av effekt från yttre källa.
Om man ska vara petig kommer även kylning med fläkt påverka glödtrådens temperatur så någon form av reglering av temperaturen behövs om man vill stabilisera resistansen om tillförda strömkällan är stabil.
Spänningen över respektive glödtråd är därför inte helt enkel att räkna ut då man måste se till resp. glödtråds temperatur över tid men det beror naturligtvis på hur pass noggrant man måste veta aktuelle last.
Det är möjligt att din konstlast fyller ditt behov men kan kanske vara intressant att veta lite om hur äldre tiders hobbyister tillverkade sin konstlaster och vilka material man valde som lämpliga för konstlast för allt från att effektreglera elmotorer till att göra egna effektmätare för att mäta sändareffekt av hembyggda radio-sändare.
Vanlig metalltrådsglödlampan har diverse problem som gör att de inte kan användas som rena resistans och resistansen blir inte helt stabil vid olika laster. Temperaturen på glödtråden kan bli hög, varför temperaturspannet blir stort från rumstemperatur upp till wolframtrådens glödtemperatur som kan vara uppåt 3000 C.
Resistansen ökar med ökande temperatur på metall-glödtråden.
Temperatur som resultat av pålagd spänning påverkar glödlampan på detta sättet: Tidsfaktorn för att uppnå en viss glödtråds-temperatur är beroende på hela mätuppställningens termiska egenskaper och evt aktiv kylning men en typisk wolfram bilglödlampa uppnår 90% av sin drifttemperatur på några tiondels sekunder medans någorlunda stabil temperatur kan ta minuter att uppnå. För en vanlig H¤ lampa är en viktig faktor hur mycket värme den kan göra sej av med genom att t.ex. reflektorn agerar kylplåt och en bra reflektor reflekterar bort mera värme om lyktglaset släpper igenom värmen.
Beroende på syftet med lasten, glödtråden är ofta en spole med induktiva förluster och tillledarna i en glödlampa är ofta rätt långa vilket också ger induktiva förluster. Det spelar kanske mindre roll om man vill provbelasta ett motordrivet elverk, 50 Hz, men för högre frekvenser typ fyrkant-inverter kan det bli mätbara skillnader.
Att göra egna effektmotstånd var inte helt ovanligt i radions barndom.
Med två konservburkar i varandra, med mellanrummet fylld med grafit/kol och lera var det enkelt att skapa egna effektmotstånd. Resistansen styrdes av mängden grafit relativt leran och man fick temperatur-stabila resistanser. Om burkarna var stora relativt effekten blev inte heller uppvärmningen så stor, vilket stabiliserade ytterligare och stora plåtytor gav bättre kylning.
Omn man vill experimentera själv, grafit-pennor finns att köpa centimeter-tjocka på bygghandeln.
Specifikt bland radio-amatörer, en populärkälla till låginduktiv 50 Ohms konstlast fanns i ett vanligt zink-batteri i D-cell-storlek.
I batteriet finns en grafit-stav och hela denna stavens längd motsvarade ca 50 Ohm. Dessa stavar kan också användas för att bygga högtemperatur båg-ugn men som stabila resistanser ansluts kablar enklast via mini slangklämmor av mässing. Exempel på sådana klämmor kan man se på ferrit-stavar i gamla radio-apparater.
Dessa klämmor används då staven lätt spricker vid ojämn klämning.
Mindre motstånd att använda på mångehanda sätt får man om man plockar ut mittstiftet från en blyertspenna.
Dessa kolbaserade motstånd är temperatur-stabilare med en faktor 10 relativt de flesta metaller och kol-motstånden användes normalt över ett mindre temperatur-spann än en glödtråd, vilket bidrog ytterligare till stabilitet.
Temperatur-koefficienten för grafit är i motsats till metaller negativ och ca en tiopotens lägre.
Som variabelt effekt-motstånd har genom historien använts många material men saltmotstånden var lite speciella.
Första gången jag såg ett sådant motstånd var bakom karusellen till ett kringresande tivoli.
Dold bakom ett skynke stod en man och vred som på en jättelik vridkondensator i ett 250-liters plåtfat fyllt med saltvatten.
När karusellen skull rotera fortare vrid han ner plattorna i plåttunnan och klorgasen fräste upp i ångor och det mesta runt innanför skynket om var täckt av avlagrad saltdimma. Säkert en nyttig arbetsmiljö. Efter lite googlande hittade jag en karusell-dimmer: Det var lite utvikning om antika variabla effektmotstånd som man brukade göra själv.
Glödlampor är inte så lätta att göra själv även om somliga faktiskt gör det, typ hemtillverkade radio-rör.
Skulle man vilja göra temperaturstabilare konstlaster med hjälp av glödlampor så är det möjligt.
Detta då lampor med koltråd istället för metall som glödtråd, finns att köpa i välsorterade el-butiker. Dessa koltrådslampor har ofta en längre glödtråd för att bättre hantera värmen.
Lamporna i sej är av flera anledningar mer resistansstabila än lampor baserad på metall-tråd men parallellkopplas en 60W koltråds-lampa med en 3W metalltråds-lampa kommer i princip dessas temperatur-koefficienter att kompensera varandra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Enkel Konstlast
Jag ska ta upp en U-I-kurva på lasten och limma på burken.
Att resistansen inte är konstant är ju faktiskt till hjälp i en del sammanhang, regleringstillämpningar som exempel.
Att resistansen inte är konstant är ju faktiskt till hjälp i en del sammanhang, regleringstillämpningar som exempel.