PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Så, då var det dags igen. En ny PDP8 tråd. Denna gången är det en PDP-8a som ska bli fin. Denna datorn kommer från samma ställe som den PDP-8/L som min förra tråd handlade om. Denna datormodellen är modernare och introducerades 1974 och kom i olika varianter. Detta systemet har 16k 12-bitars kärnminne och har både floppy och "hårddiskar". Systemet har stått på Centralsjukhuset i Karlstad och man har använt det till mätningar på hörselnerven. Modellen har ofta använts som styrsystem till olika verktygsmaskiner som till exempel trådgnistar vilket gör att det verkar finnas en del system kvar i drift och en del delar att få tag på. På datorn kan man köra OS/8 (vilket man kan på alla 8:or med minst 8k ord minne).

Vad skiljer så denna best från den förra?
- Mycket tyngre
- Den består av CPU:n, två diskstationer RL01 (tror jag), en dubbel 8" floppy och en hembyggd låda (för mätsystemet). Allt i ett stiligt rack!
- Den är i mycket bättre skick
- Tillverkades i 10 tusentals mellan 1974-84, modellen är sex år nyare än 8/L
- Inga blinkenlights
- Den har ett rakt bakplan.

Kort som sitter i maskinen, första siffran är bredden och inte antal:

Kod: Markera allt

6	M8315	KK8A	PDP-8/A CPU board (hex wide)
6	M8317	KM8AA	PDP-8/A bootstrap, powerfail (hex wide)
6	M8433	RL8A	Disk controller for RL01/02 (hex wide)
6	Core memory DATARAM Corp. 16k*12
4	M8655	KL8JA	Terminal Control (UART based substitute for M8650)
4	M8655	KL8JA	Terminal Control (UART based substitute for M8650)
4	M518	DK8EP	Lab Programmable Real Time Cloc
4	M860	DK8ED	Programmable Real Time Clock
4	M8357	RX8E	RX01/RX02 interface
En hög kort som låg jämte, alla kommer kanske inte från denna maskinen:

Kod: Markera allt

4	M7800	?	ASYNC TRANSMITTER - RCVR
4	M8650	KL8E	Asynchronous Data Control (current loop or RS232)
4	A008
4	M885	VC8E	(requires M869)
4	M869	VC8E	(requires M885)
6	M8410   FPP8A   Floating Point Processor control for PDP-8/A
6	M8411   FPP8A   Floating Point Processor data for PDP-8/A
I helgen så plockade jag hem CPU:n
20131020_164147.jpg
Fronten är inte med på bilden, den består av två halvor. Tyvärr saknas den övre delen, den lär ha lånats ut till en DEC field service engineer och kom aldrig tillbaks. Jag har bjudit på någon på Ebay, men det blev för dyrt (över $200).

Den ska se ut så här (bilden hittade jag här: http://www.oldcomputers.arcula.co.uk):
Bild

Detta projekt kommer troligen att bli en långkörare precis som det förra, så jag siktar på EF träff här på försommaren 2015 eller så. Två saker måste ordnas för att detta ska gå:

1.) Jag behöver en frontpanel.
2.) Jag måste "göra" plats i verkstan för ett 19" rack. Den kan betyda att jag måste ta tag i mitt bygge av redskapsskjul...

Först ut blir att ställa undan 8/L som tar upp halva arbetsbänken och lyfta upp denna istället. Sen ska jag skruva isär den för rengöring och test/service av nätdelen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Det här kommer bli spännande. Jag väntar på många bilder!
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:1.) Jag behöver en frontpanel.
Den där lådan är satans tung.

Det är inte omöjligt att jag kan hjälpa dig med en frontpanel. Fast det räcker inte. Du måste ha ett M8316 också. Jag har nog några i reserv där med. Vi kan prata vidare om det "off-board".

Har du kollat att du har två regulatorkort baktill i maskinen? Ska vara G8018 för kärnminnesmaskiner. G8016 för MOS minne. Du ska nog ha G8018. Råkar ha ganska många G8018 kort om det skulle vara problemet. Faktiskt även transformatorer som reservdel om den mot förmodan skulle vara trasig...

M7800 är ett Unibuskort (DL11) så det passar inte alls.

En 8/a har ju ingen ASCII konsol som många PDP-11or så om de inte bootar direkt från boot-romet på M8317 så får man felsöka i bussen om man inte har konsol.

M8317 är inte bara bootstrap och powerfail. Den är MMU också. Så man kan adressera upp till 32 kord.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Jag har minst två RX02-drives. Så jag kan nog hjälpa med reservdelar där. Har också några RL01-packar om det behövs.

Den där VC8E borde du försöka få fart på, den verkar ruskigt rolig:

http://www.chdickman.com/pdp8/VC8/
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

Kul!

VC8E verkar vara riktigt skoj, det påminner mycket om Vectrex. Vektorgrafik var mycket vanligare för ca 25-30 år sen.

:-)

Nu ska jag hänga med från börjar och inte droppa in på slutet.

/Göran
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:
anders_bzn skrev:1.) Jag behöver en frontpanel.
Den där lådan är satans tung.

Det är inte omöjligt att jag kan hjälpa dig med en frontpanel. Fast det räcker inte. Du måste ha ett M8316 också. Jag har nog några i reserv där med. Vi kan prata vidare om det "off-board".

Har du kollat att du har två regulatorkort baktill i maskinen? Ska vara G8018 för kärnminnesmaskiner. G8016 för MOS minne. Du ska nog ha G8018. Råkar ha ganska många G8018 kort om det skulle vara problemet. Faktiskt även transformatorer som reservdel om den mot förmodan skulle vara trasig...

M7800 är ett Unibuskort (DL11) så det passar inte alls.
erv där med. Vi kan prata vidare om det "off-board".
En 8/a har ju ingen ASCII konsol som många PDP-11or så om de inte bootar direkt från boot-romet på M8317 så får man felsöka i bussen om man inte har konsol.

M8317 är inte bara bootstrap och powerfail. Den är MMU också. Så man kan adressera upp till 32 kord.
Bra, tack. Så då saknar jag ett kort i CPU:n, de visste jag inte. Jag håller med om att lådan var tung, jag höll seriöst på att pajja ryggen när jag lyfte den. Fick rädda den från golvet när jag tog den ur racket med ena låret. Fick ett rejält blåmärke är, fast jag inte brukar få blåmärken.
pbgp skrev:Jag har minst två RX02-drives. Så jag kan nog hjälpa med reservdelar där. Har också några RL01-packar om det behövs.

Den där VC8E borde du försöka få fart på, den verkar ruskigt rolig:

http://www.chdickman.com/pdp8/VC8/
Trevligt, men jag tror jag har mer än en RX02 själv. Diskpackar och RL01/02 har jag massor av. Säkert 10 drivar och jag vet inte hur många diskpackar, en del nya i kartong!

Den där grafik prylen verkar ju skithäftig. Jag säger bara SPACEWARS.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MTq »

Det här ska bli riktigt kul att följa:)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Får du sprutt på SPACEWARS så åker jag ner och spelar! det vore grymt.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bit96 »

Ska följas. :tumupp:
Just det här med vektorgrafik a la Vectrex verkar kul.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

Insåg just att jag har två vektorgrafikmoduler i bilen, dom satt i ett instrument jag demonterade förra veckan och jag trodde att det var oscilloskop, men när jag la upp ett på tradera så googlade jag lite på modellen och insåg vad det var jag hade. Den har tre ingångar på baksidan, X, Y och Z.

Kolla mina traderaauktioner om du är intresserad. :wink:

/Göran
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av stenD »

Dom där har inte så mycket med datorer att göra, bättre här http://www.tradera.com/oscilloskop-c3_340196
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag kollade lite, det verkar ju vara intressant. Skärmen är inte jättestor men kan nog funka. Undrar just vad som suttit kopplat till från början.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag var ute och kollade lite på maskinen nu.
MattisLind skrev:
anders_bzn skrev:1.) Jag behöver en frontpanel.
Den där lådan är satans tung.

Det är inte omöjligt att jag kan hjälpa dig med en frontpanel. Fast det räcker inte. Du måste ha ett M8316 också. Jag har nog några i reserv där med. Vi kan prata vidare om det "off-board".
Detta förklarar varför det är en tom plats mellan M8315 & M8317
MattisLind skrev: Har du kollat att du har två regulatorkort baktill i maskinen? Ska vara G8018 för kärnminnesmaskiner. G8016 för MOS minne. Du ska nog ha G8018. Råkar ha ganska många G8018 kort om det skulle vara problemet. Faktiskt även transformatorer som reservdel om den mot förmodan skulle vara trasig...
Det sitter två G8018 i maskinen. Men visst ska det sitta en plåt utanför dessa? Den saknas.

Det kommer mer bilder snart.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev: Detta förklarar varför det är en tom plats mellan M8315 & M8317
Japp. M8316 brukar normalt sitta därimellan. Det kortet har även en seriell port, en parallell port, och en realtidsklocka. DKC8-A heter kortet, och det är väldigt användbart. Konsolen brukar vara ansluten på det kortet, även om en KL8 också fungerar...
Det sitter två G8018 i maskinen. Men visst ska det sitta en plåt utanför dessa? Den saknas.
Jo, det ska sitta en plåt utanför regulatorerna. Men maskinen fungerar fint utan den med...

Kul att se ett till projekt. Jag har ett par 8/a maskiner ståendes i min källare. En av dom har jag kört med jämna mellanrum.
Jag själv blev mest avis på FPP-8. En sådan har jag velat ha i många år, men aldrig hittat någon.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

anders_bzn skrev:Jag kollade lite, det verkar ju vara intressant. Skärmen är inte jättestor men kan nog funka. Undrar just vad som suttit kopplat till från början.
Dom satt i ett instrument som hade två stora lasrar (2-6W) och en massa vätskor och pumpar. Exakt vad det gjorde vet jag inte, men dom hade en mängd detektorer, fluorescens osv. Troligen ett gäng fotomultiplikatorer eftersom det satt fem 1kV nätagg i det också. Jag trodde jag hade tagit några foton på det men jag hade bara fotat lasrarna.

/Göran
Skriv svar