DUX möbelradio

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

DUX möbelradio

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har problem med en donerad DUX möbelradio från typ 50-talet.

Efter att jag slått på spänningen hörs absolut ingenting i högtalaren. Varken brus eller brum.

Ett tag trodde jag det var fel på nätdelen. Men indikatorröret (typ EM81) lyser, så därmed finns det högspänning.

Och när jag öppnade apparaten glödde i alla fall vissa rör tydligt dvs heater-matningen verkar fungera. För rätta mig om jag har fel men ligger inte dessa rörs heatrar i serie i dom flesta radioapparater från denna tid?

Jag tror personligen inte att det är så enkelt att något rörs värmetråd har gått sönder.

Och vi kan uppenbarligen utesluta att likriktarröret inte fungerar.

Ratar man på tunern händer dock ingenting med varken indikatorröret eller högtalaren. Indikatorröret är alltid i sin minposition, dvs bara ett grönt streck.

Inget brum eller brus gjorde tidigt att jag trodde det var fel på antingen likriktarröret eller slutsteget. Men nu lutar det åt att det faktiskt är nåt fel i tuner-delen. Även om visst brum borde höras.

Så allt känns konstigt. Greppar inte riktigt det här.

Nån som har nån ide'?

MVH/Roger
PS
Bifogar ett par bilder på åbäket :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: DUX möbelradio

Inlägg av YD1150 »

Är det rör från E-serien så är det parallellkoppling som gäller, Glödspänning 6,3V
P och U-serien är gjorda för seriekoppling, 0,3 resp 0,1A om jag inte har fel.

Finns det någon sprättsäkring? ( effektmotstånd med lödning som lossnar vid för hög temp )

Anodspänning till slutsteget?
Är utgångstransformatorn hel så att slutröret (EL84?) får anodspänning?

"Svarta tjärklumpar" (papperskondensatorer) som är märkta WIMA brukar läcka ström,
så det är bra att kontrollera dem.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Vilket nummer (DUX Vxxx?) har den?
Vilka rör sitter i den?

Först måste man få fart på lågfrekvensdelen-radidelen kan man vänta med.
Eftersom det är helt tyst kan det vara allt möjligt,t.ex trasigt EL84,fel i nätdel,ev högtalaromkopplare kan stå i fel läge,bortlödda högtalarkablar mm.
Prova tillfälligt med en yttre högtalare ansluten till extrahögtalaruttaget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för era tips!

Det är en DUX V1364.

Likriktarröret är ett EZ80 och ja, slutröret är ett EL84. Så min spekulation om seriella heatrar var onykter :)

Men dom flesta tycks alltså glöda.

Rolf, jag gillar ditt tips om yttre högtalare. Klockrent!

Det sitter dock en mystisk omkopplare på baksidan som inte är benämnd nåt. Den sitter alldeles under typbeteckningen. Jag har nyligen monterat ihop bakstycket och preliminärt gett upp men jag kommer ihåg att omkopplaren hade fyra tåtar till sig. Jag har naturligtvis provat båda lägena utan skillnad.

Jag tror ärligt talat det är ett tämligen enkelt fel. Detta för att den är just tvärtyst. Men när nu likriktarröret/högspänningen tycks fungera och dom flesta rören tycks glöda men utan reaktion på indikatorröret när tunern vrides över hela skalan, så känns det som om en yttre högtalare inte kommer "hjälpa". Men jag kommer naturligtvis prova det. Mest för att det borde bekräfta slutrörets hälsa. För det finns väl inga konstiga brytare för den externa högtalarutgången?

Det tråkiga är att jag kan helt enkelt inte klura ut hur man lyfter ut den elektriska delen. En nära vän till mig har dock förklarat att förr byggde man apparater just för hållbarhet och servicevänlighet (jämför idag :D ) vilket han sa innebär att det finns nåt tämligen enkelt knep för att få ut enheten. När han nyligen var på besök så försökte han i typ tio minuter men gick bet. Och detta trots lång och gedigen erfarenhet. Tro mig!

MVH/Roger
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Din DUX är nog samma som en Philips FS775A:
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yab ... 76555842/9
Har du samma typ av högtalaromkopplare?En tamp som flyttas mellan tre hål?Det finns nämligen olika omkopplare.
Lite bilder kanske inte skulle skada.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Spisblinkaren »

Fotot blev inte så bra men det liknar din Philips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Den där omkopplaren ser ut att vara ett hembygge.Förr var det ganska vanligt att man satte dit sådana för att kunna växla mellan inbyggda och yttre högtalare.
Vi måste nog ha fler och gärna lite bättre bilder på insidan.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: DUX möbelradio

Inlägg av PHermansson »

Hur länge har du väntat?
Jag köpte en liknande på loppis för några år sedan. Hem och koppla in, blev besviken då den var knäpptyst. Lät den dock stå på och dukade fram fika till kompisarna. Kaffet dracks ur i lugn och ro, men snart stördes diskussionen av att det var någon annan som pratade i rummet... Sakta blev ljudet högre och högre, och jo visst, det var liv i radion! Bara det att det tog nästan en timme innan den vaknade till liv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Idag väntade jag en hel kvart. Sen fick jag för mig att jag skulle dubbelkolla det redan verifierade faktumet att indikatorröret inte reagerar överhuvudtaget på skalratten. Som tack för detta hysteriskt onödiga test råkade jag förstöra skalratten för UKV/FM. Med förstöra menar jag att markören blev kvar i ena ändläget pga onödigt våld och efter att ha öppnat radion igen kunde jag se att "svänghjulet" inte rör sig längre. Detta innebär att jag nu måste få ut enheten på nåt sätt. Enda positiva saken är att iom att svänghjulet inte rör sig så är den fortfarande kalibrerad.

Jag blir inte klok på hur högtalarna är kopplade. Det finns minst tre stycken. Två rätt rejäla bredbandare till vänster som är kopplade i parallell samt ett skumt mindre mellanregister(?) till höger. Denna högra högtalare går också ut till omkopplaren. En omkopplare som jag inte heller begriper. Skulle behöva löda loss tåtarna för att begripa. Men jag tror att de två kontakterna till vänster respektive höger sluts/bryts omväxlande. I läge uppåt aktiveras således de interna bredbandshögtalarna enligt ovan (vänstra kontakter/vita kablar). I läge neråt händer...vadå? Mellenregistret tycks dessutom ligga i serie. Det har även två helt egna utgångar från Tunern. Fattar ingenting.

Jag kopplade förresten in en högtalare på den externa utgången (som okulärt tycks vara oberoende av omkopplarens läge dvs alltid inkopplad till tunern) och fick med läge neråt höra ett ytterst svagt brum faktiskt. I läge uppåt var den dock tvärtyst.

Jag bifogar ett helt gäng med kort.

Hoppas på tips.

MVH/Roger
PS
Hur kan det finnas två högtalarutgångar från tunern? Det finns väl bara en utgångstrafo? Dessutom, omkopplaren är som sagt omärkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 oktober 2013, 21:11:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Spisblinkaren »

Skickar ytterligare en bild.

Tunerns utgångar benämnda 2 går alltså direkt och obehindrat till den externa högtalarutgången.

Tunerns utgångar benämnda 1 går via omkopplaren till högra högtalaren benämnd mellanregister.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Volvo245GLT »

Här finns schema bl.a: http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1210
För övrigt ett kanonforum med mycket nyttig info om äldre elektronik! :)

Jag har åtgärdat ett flertal radioapparater från 50-talet med gott resultat.
En allmän rengöring både invändigt och utvändigt gör det hela bra mycket trevligare att hålla på med till att börja med.
Använd oxidlösande och smörjande spray på alla kontakter, omkopplare och pottar. Smörj axlar och drev som hör till skaldrivningen med någon lämplig olja. Om inte riskerar man att tråden till skalan går av, och att sen trä den nya rätt utan en likadan apparat att jämföra med kan bli en riktig utmaning...

Bäst sen om man vill slippa överraskningar är att helt enkelt byta ut ALLA vaxkondingar. Mer info om varför här: http://www.radiohistoriska.se/forum/viewtopic.php?t=287
MKT1813 är en snygg och modern ersättare för vaxisarna. :tumupp:

Elektrolyterna ställer också till problem, men tack och lov inte lika ofta som i moderna apparater... :lol:
De måste dock formeras försiktigt om radion inte har smakat nätspänning på många år.
Tyvärr brukar de flesta vilja prova sin "nya" radio så fort som möjligt och pluggar in den... :doh: I bästa fall så håller både trafo och likriktare (selen eller rör) för kortslutningen och den stora filterkondingen sprängs inte p.g.a. strömrusningen. Men varför chansa?
Ladda istället upp de stora kondingarna försiktigt via ett lämpligt motstånd och håll koll på strömmen under tiden som spänningen stiger.
Hjälper inte detta, eller om någon redan stoppat i kontakten för att "se om den fungerar" så är det byte av lytarna och ev. mer som gäller.

Har man åtgärdat allt här ovan så är det en god chans att radion fungerar utmärkt. Gör den inte det eller fortfarande är tyst så får man börja leta efter avbrott i motstånd etc.. och kanske ge sig på att trimma om radiodelen.

Just rören innebär sällan några problem när det gäller att felsöka. Det som händer är att emissionen minskar under dess livslängd. Det "magiska ögat" brukar ha kortast livslängd av alla rör, och det är sällan man stöter på ett som fortfarande avger ett starkt grönt sken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Spisblinkaren »

Hittade ett schema på DUX V1368 hos Sveriges Radiohistoriska Förening enligt ovan.

Konstigt hur ett lägre versionsnummer innehåller en likriktarbrygga för högspänningen medans min (V1369) inte gör det.

Jag har alltså en EZ80 som försörjer apparaten.

Sen har tydligen 68:an ett vred för inkoppling av de interna högtalarna som jag inte begriper mig på. Men klart är att den brytare som jag har på min är den enda brytare som kan tänkas styra högtalarna.

Iom att jag råkade vrida sönder skalratten för just FM/UKV så kommer jag nog inte lägga mer energi på att få ordning på denna apparat.

Jag har ju trots allt redan en rörradio som tacksamt nog fungerar (Conserton V545/00).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DUX möbelradio

Inlägg av MiaM »

Om det där schemat stämmer så har den två utgångstrafos och två utgångsrör - en "kanal" för bas och en för diskant. Om det fysiskt är en enda utgångstrafo i din apparat så stämmer schemat inte särskilt väl. De philips som hade denna koppling brukade vara märkta "Bi ampli" på fronten och det var väl bara ett par år som detta användes.

Det är svårt att se på dina bilder, men finns det en anslutning för "bandspelare"? Det är i så fall en "record out" där du bör få en linjenivåsignal från radio och skivspelare även om förstärkaren/slutstegsdelen är trasig. Om din apparat stämmer med länkat schema så bör du dessutom ha utsignal här vid skivspelande även om radion är helt död.

Strul med skalan går antagligen att fixa, det är rätt vanligt att sådant kärvar när det blivit gammalt och dessutom bara kärvar "åt ena hållet" så att man till slut landar med visaren i ena änden och inte kommer åt något håll utan att smörja upp mekanismen.

Vad gäller att få loss radion ur lådan så kan det kanske vara en idé att se om du kan lossa spärren som hindrar luckan att fällas ut mer än vad den ska fällas ut. OBS att om du lossar en sådan spärr så se till att ha t.ex. en stol eller liknande ståendes framför radion som radion kan fällas ut mot, risken är annars att något annat tar emot och går sönder om den fälls ut mer än så. En vild gissning är väl att radions chassie i sin tur är fastskruvat i luckan med lämpliga träskruvar.
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: DUX möbelradio

Inlägg av slft »

"MKT1813 är en snygg och modern ersättare för vaxisarna."

var finns ett inköpsställe för dessa?

//Ola
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: DUX möbelradio

Inlägg av Spisblinkaren »

Vore roligt att få tag i ett schema för just min DUX 1369 även om jag är ganska övertygad om att felet är ganska enkelt att åtgärda. Om jag bara lyckades klura ut hur man får ut enheten :)

Detta borde inte vara så krångligt för förr byggde man prylar just map kvalitet och underlättande av service. Och det är inte nåt jag inbillar mig utan är ett citat från en van vän i gamet.

MVH/Roger
Skriv svar