Led termometer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Led termometer

Inlägg av slowfly »

Hej

Jag funderar kring att bygga en termometer till datorn, hade tänkt att den skulle klara av kanske 10-60 grader.
Tänkte bygga displayn själv med några blåa lysdioder, ska se ut som denna:
Bild
fast med något mindre siffror.

Ingen som kan hjälpa mig på traven ?

God Jul

//Elias
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Det finns inga byggsatser för sådana displayer eller färdiga man kan modifiera ?

//Elias
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

http://www.futurlec.com/DisplayBoards.shtml

Där har du lite grejor du säkert kan modifiera. Kolla även i menyn till vänster under just "Display Boards".
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Men kan det gå att styra en sån med en dator? Den där med 8x8 ledmatris verkar vara mest intressant...

Annars så funderar jag om det kan gå att använda lysdioder istället för en lcd display i en sån billig digitaltermometer som visar utomhustemperaturen...

//Elias
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

en simpel men kanske inte alltför "snygg" lösning kan vara att ta en lämplig 7-segmentsdrivare från elfa, utgångarna till varje segment kopplas sen vidare till ett gäng transistorer som var och en driver t.ex. 5 dioder som tillsammans bildar ett segment och är parallellkopplade.

Sen är det bara att haka in 7-segmentsdrivaren mot parallellportens datapinnar och skriva ett pc-program som styr den.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

frejo skrev:en simpel men kanske inte alltför "snygg" lösning kan vara att ta en lämplig 7-segmentsdrivare från elfa, utgångarna till varje segment kopplas sen vidare till ett gäng transistorer som var och en driver t.ex. 5 dioder som tillsammans bildar ett segment och är parallellkopplade.

Sen är det bara att haka in 7-segmentsdrivaren mot parallellportens datapinnar och skriva ett pc-program som styr den.
Du tror inte du kan rita upp hur du hade tänkt dig? Förstår inte riktigt vad du menar...
Sen blir det nog problem med programet, jag är inte så haj på sånt... ännu
//Elias
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Skriv svar