Frys fungerar, men ej kyl Samsung

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
panchen73
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 juni 2013, 13:09:34

Frys fungerar, men ej kyl Samsung

Inlägg av panchen73 »

Hej,

Jag har ett Samsung kyl/frys modell RL34SC, som är ca 5 år. Så klart la kylen av precis dagen innan man skulle stoppa in midsommarmaten och pilsnern :-(

I frysen så blåser det kallt och gott från fläktkanalerna, men i kylen kommer det inte ut någon kall luft ur fläkt kanalerna. Så någon kall öl blir det inte i denna kyl om man inte kör nödlösningen med kylklampar etc i kylen eftersom frysen fungerar.

Tycker mig inte höra några konstiga nya ljud från kompressorn iallafall, så vad detta fel beror på kan jag ej med min ringa erfarenhet av elprylar klara ut. Och ju mer man undersöker saker desto större risk att förstöra något :-).

Kollade på baksidan där det sitter ett kretskort med div. kondensatorer mm. säkringen där såg iallafall hel ut.

Kanske det finns någon kunnig som kan ge lite tips på vad felet kan vara, så man kan göra ett beslut på om det är värt att laga allt köra till tippen.

Tack på förhand

Martin
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Frys fungerar, men ej kyl Samsung

Inlägg av 13th.Marine »

Först och främst, har den seperata kompressorer till kyl och frys? Blir enklare för andra att "felsöka" då.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Frys fungerar, men ej kyl Samsung

Inlägg av xxargs »

Enligt manualen verkar det vara en 1-kompressorskåp och eftersom du har fläkt som förmodligen drar kalluft från frysdelens baksida eller motsvarande slingor avsedd för kyldelen, så är problemet förmodligen att fläkten inte snurrar av någon orsak, ev någon form av styrspjäll och en god gissning är is och frost som stoppat fläktbladen alternativet att spjället fryst fast. Orsaken att det blir is kan i sin tur bero på någon typ av avfrostning inte fungerar, antingen av elektrisk typ eller att fläkten tänks snurra en stund efter att kompressorn har stängts av och tina upp kylpaketet, vilket fungerar dålig om man önskar att hålla väldigt kallt i kyldelen.

kan också vara att du stoppat in mycket fuktiga varma saker en tid och avfrostningen inte mäktat med - och när det väl blir mycket is så tenderar det att bygga på vidare vare sig man har elektrisk avfrostning eller inte eftersom avfrostningen inte är där isen byggs på

så börja med en rejäl avfrostning (dvs packa undan frysvarorna någon annan stans) och låta skåpet bli helt rumsvarm innan den startas igen, vilket kan ta halvt till ett helt dygn bara att få ut kylan och skåpet hinner bli genomvarm och nästan omöjligt att forcera (man kan prova med hinkar/skålar/karotter med 40-50 gradig vatten som med avdunstad ånga från byttornas vattenytor sätter sig på de kalla ytorna och den vägen för över mer värme)
panchen73
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 juni 2013, 13:09:34

Re: Frys fungerar, men ej kyl Samsung

Inlägg av panchen73 »

Hej,

Tack för snabba svar och hjälp. Att avfrosta kylen låter som en okompliserad åtgärd som helt klart kan vara värd att prova. Kyl och frys har varit på under 5-års tid utan avbrott.
Får prova denna åtgärd om några dagar när jag är tillbaka. Hör av mig när jag testat detta tips.


Ha de gott! :)

Martin
panchen73
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 juni 2013, 13:09:34

Re: Frys fungerar, men ej kyl Samsung

Inlägg av panchen73 »

Hej igen!

Resultat:
Har nu testa efter att kylskåpet varit avstängt ca ett dygn och det fungerar nu med gott resultat. Så ett stort tack för tipset xxags. Det var som du misstänkte en isbildning etc. som behövde lösas upp med lite go värme. :D

Ska bara tillägga att det finns en automatisk avfrostning, men i detta fall stängdes strömmen av helt för att lösa upp ev. isbildning i bakomvarande konstruktion, med lyckat resultat.

Härligt nu kan man ta sig en kall pilsner igen! :D

Tusen tack för hjälpen xxags. :D

Med vänlig hälsning
Martin
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Frys fungerar, men ej kyl Samsung

Inlägg av xxargs »

Trevlig att det löste sig!

Automatik i all ära, men ibland kan det bli för mycket eller kommer i otakt och det klarar inte uppgiften. Is är dessutom lurigt då den leder kylan ganska bra och har det väl bildats isövergångar 'utom räckhåll' för avfrostningsmekanismen så bygger det på vidare väldigt långt och systemet kan inte repa sig med tiden som man kanske kulle önska sig utan det blir sakta värre, ja tills man gör en rejäl avfrostning och låter allt bli rumsvarmt så att alla isbryggor smälter och rinner bort. Att tänka på är att om det är väldigt bra isolerat så kan det ta väldigt lång tid innan allt är borta.
Skriv svar