Fordonslogger (med bilder) (klar för denna gången)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Okey
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Passiva transpondrar med kort räckvidd, t.ex 125kHz varianten, är ganska enkla men i princip oanvändbara till fordon. Det behövs ngn form av aktiv transponder. Eftersom det är ett fåtal fordon och inga större utrymmeskrav eller krav på låg strömförbrukning så är väl det enklaste ngn radiomodul med riktantenn i busken och sedan en motsvarande radioenhet i fordonen.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

vfr

Jag förstår hur du menar, men skulle du vilja ge exempel på lämpliga grejor

Jag tänker högt:
Det skulle va en radiosändare i bilen som sände kontinuerligt, bärvåg, ton eller något. Vaddå för sändare ? Vid sidan av vägen skulle jag ha en mottagare som lyssnade på den aktuella frekvensen. Om en bil passerar IR-barriären och motagaren har inkommande signal tar inte kameran en bild. Om mottagaren inte får någon signal och IR-barriären bryts tas ett foto.
Undrar var man ska leta, ELFA och Kjell o Co har en massa sändare och mottagare, men vad är en lämplig typ.
Sen får det va någon krets och styr också
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Egentligen räcker det att du sänder när IR-barriären triggar. Bilen rör sig ju inte med ljusets hastighet så den hinner inte röra sig speciellt långt från att du får signal till att radiokommunikationen är klar och du kan fota om det behövs.

Enklast är nog att låta den fasta enheten sända en fråga, t.ex vid IR-signal, och fråga om det finns ngn transponder i närheten. Transpondern i bilen svarar då med ett ID, annars fotas.

Leta efter 433MHz radiomoduler t.ex. Har varit uppe här på forumet också. Sedan behöver du som du själv sa en kontroller. Använder man en enkel radiomodul på detta viset så behöver du en liten kontroller i transpondern också. PIC10Fxxx är ju t.ex söta.

Det krävs nog att man avväger antennriktning och sändningsstyrka på lämpligt sätt så att den tar lagom område.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Jaha, du menade att man åndå skulle ha en transponder i bilen.
Det kanske inte är så lämpligt att ha en sändare igång kontinuerligt i bilen
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Mycket fint projekt! Kul med saker som faktiskt kommer till användning.
För att unvika att dina egan bilar lämnar spår skulle du kunna montera en enkel sändare i dina egna bilar som aktiveras av exempelvis helljuset. Ett helljusblink när du passerar grinden talar om för enheten att du inte är en främling och för frugan att hon kan börja duka. :)
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Tack Greensilver
Faktisk uppskattas min logger av hela familjen, o det är ju dubbel glädje
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

_Det_ (uppskattning från familjen alltså) är verkligen en bonus i den här hobbyn!! :-)

Om du gör som jag sa med den aktiva sändaren på marken och dessutom styrd av IR-barriären så behöver ingen sändare vara aktiv utom just vid passage. Den som sitter i bilen ligger bara i lyssningsläge tills den får en fråga från markstationen och detta sker då bara vid passage.
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Inlägg av DupeS »

eftersom du funderar på att ta ett foto av bilarna som åker förbi så antar jag att du ska ha en dator med i leken, då borde det inte vara några problem för en kunnig programmerare att skriva kod som kan känna av registreringsskylten, på så vis kan du ju filtrera bort de bilder du inte vill se.

vad tror du om det ?
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Inlägg av Göran Nilsson »

Jodå, det skulle fungera
Idén har varit uppe på en annan tråd. där hade man oxå utvecklat det till att ringa upp vägverket för att få registrerad ägare på fordonet + att man skulle kunna mäta hastigheten.

För egen del så får jag nog begränsa ambitionerna då jag inte har nödvändig kunnskap ännu. Men jag ska koppla in så att gårdsbelysningen tänd under mörker, kopplat på en timer och jag ska jobba på att fotografera bilarna
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det där med ägarinfo kan du sköta via SMS...

Skicka bilens reg-nummer till 71456 så får du svar med all info om ägaren och bilen.
Skriv svar