Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Berätta om dina pågående projekt.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av persa »

odfo skrev:Vet du något om vad som orsakar värmeutvecklingen?
Det är transmissionen från spindelmotorn upp genom bomen och till vertikalhuvudet. Har man noggranna jobb i Y-led kan man nog få det lite trixigt :(. Vill du veta mer exakt kan du kanske få svar från MaskinPlus AB i Värnamo (f.d. Maskinservice i Värnamo AB) på 0370-378500. Dom har dessutom agenturen för Avia som är det Polska företag som en gång i tiden tillverkade maskinen
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Heideinhain tnc 145 glassäkringen till trafon i själva huvudenheten går sönder, tolkar det som att en linning är trasig, dessutom förde trafon oljud innan säkringen började gå hela tiden
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av persa »

Låter ju inte helt oöverstigligt att dra igång maskinen med befintlig styrning. För att kolla statusen på maskin, motorer, servon ...

Kanske också testa hur mycket den driver i Y-axeln p.g.a. värmen. Synd lägga ytterligare pengar på en maskin om den inte duger
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av LaRdA »

odfo skrev:Heideinhain tnc 145 glassäkringen till trafon i själva huvudenheten går sönder, tolkar det som att en linning är trasig, dessutom förde trafon oljud innan säkringen började gå hela tiden
För att kontrollera om det är transformatorn som är felet borde du kunna koppla bort allt på från transformatorns sekundärlindning och undersöka om säkringen fortfarande går?
Om så inte är fallet så kan felet ligga senare i systemet, exempelvis i en servodrivare.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av MiaM »

Trasig trafo kan åtminstone ibland hittas med hjälp av näsan, d.v.s. det luktar inget vidare om en trafo som är paj...

Jag håller med, prova att koppla bort allt på trafons sekundär och se om den smäller trafon igen.

Tips (på egen risk): om du vill slippa göra slut på säkringssortiment så kan du under felsökningen koppla in en glödlampa som tänd drar ungefär lika mycket ström som säkringen ska vara på.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av MatsN »

Eller en spik så ser du vart felet är :vissla:
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

När jag fick maskinen gjorde jag ett snabbt försök att få igång den, mest för skojskull men det blev för komplicerat och jag var tvungen att ta bort armen och skåpet som styrsystemet satt i för att få in den i garaget. Det har jag nu kört till annan ort för framtida sysselsättning...

Om inte servona fungerar så får jag köpa nya där med :( , tänkte att det kunde vara en bra början att byta oljorna i växellådorna och skaffa en frekvensstyrning för attt dra igång spindeln, se huruvida det blir någon värmeutveckling osv, några bra tips? Motorn är på 3kW behöver vara kompatibel med övrig styrning, är det via breakout kortet för servodrivarna som frekvensstyrningen styrs från mach3?

Har kollat lite lätt på frekvensstyrningar, kan man öka max varvtalet på maskinen genom att välja rätt frekvensstyrning? Kanske blir problem i maskinens övriga delar, någon som har erfarenhet av liknande försök?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av säter »

Varför har du snöat in totalt på styrsystemsbyte?
Det kanske bara är kortis i transformatorn?
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Känner att jag behöver utveckla mitt beslut att byta styrsystem för att komma vidare i diskussionen om det nya. Innan jag startade denna tråd så har jag varit i kontakt med några firmor som sysslar med detta, det jag hade var bara skit, släng servona med ungefär, 90000:- plus ett par dagar konsultation och inställning var dommen, det gamla systemet ska inte kunna fräsa tre axlar samtidigt och det tror jag att jag vill. Innan jag köpte denna fräs så köpte jag en Kina fräs i lagom storlek för mitt garage och tänkte göra en CNC maskin av den, efter att ha fräst lite manuellt i den insåg jag att det var inte värt besväret, har ett komplett stegmotorsystem om någon är intresserad? Nåväl tänkte då att jag skulle leta upp en defekt maskin med kulskruvar och lite riktig massa bakom, och därefter få igång ett styrsystem med modern karaktär. Nu när jag plockat bort det gigantiska elskåpet och den enorma bommen med styrsystemet på så känns maskinen helt ok i mitt lilla garage, 4*8 m, dvs jag har tagit ett beslut. Att backa är inte aktuellt, att felsöka det gamla systemet och få igång det kan var kul men en annan gång, eller om någon är intresserad av det köpa det för ett rimligt pris.

Är lite impulsiv och vet inte mycket om maskinen jag köpt, tyckte om den på bilderna, trodde att den var i storlek med en Storebro combimill men... 1800 kg, behöver utreda huruvida tidigare inlägg om varmgång i spindeldrivning gör min maskin "oduglig" och vill starta spindeln, men inga kontaktorer kvar så det blir till att inhandla en frekvensstyrning och belasta manuellt, återigen maskinen kommer inte att användas professionellt, eftersom jag är amatör....

Troligen är detta projekt direkt kopplat till min 40 års kris, är utbildad industritekniker med examen 1993, klass etta, möjligtvis delad om Dojjan läser, fanns inte ett jobb så lång ögat kunde nå, skolbänken i fyra år till gjorde mig till en ofrivillig kontorist...

Var nu snälla och häng med på att maskinen ska igång med nya grejer från servosarna (om dom nu fungerar) eller om dom ska bytas för att dom är omodern.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av persa »

Ja, har man låst skåpet och kastat nyckeln så finns det inte kvar så många handlingsalternativ :humm:

90.000,- för att åtgärda maskinen med gamla styrsystemet eller byta till ett något modernare Heidenhain är helt taget ur luften. Skulle troligen inte ha kostat i närheten av detta (förutsatt att befintliga servon och motorer kan användas)

Kolla under mekatronik vad Fräsarn gör med en CombiMill med TNC155 :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av MiaM »

En ren fördom från min sida är att folk som jobbar med att meka med sånthär komersiellt inte kan göra lagningar på komponentnivå, därav ett rejält tillhöftat pris.


Nåväl,. om du ändå bestämt dig för att kasta ut hela det gamla styrsystemet så bör du ändå ta en titt på den stora nättrafon som ska driva alla servona, och tillhörande likriktare (och eventuella glättningskondingar). Får du detta att ge rätt spänning till nya servodrivare så har du sparat kostnaden för en rätt dyr trafo.

Du nämnde att du har nåt servostyrsystem liggande som du tänkt använda till fräsen du redan har - kan inte det anpassas till den nya maskinen?


Jag har viss förståelse för om man är sugen på att kasta ut ett gammalt styrsystem med typ t.ex. monokrom tjockskärm och ett användarinterface som kräver månadslång invänjning o.s.v...


Förresten: (fortfarande): Nog är väl servomotorer bara vanliga likströmsmotorer av god kvalitet, med en lägesgivare? Om jag tror rätt här så borde det alltså gå fint att provköra motorerna med nån slags vanligt nätaggregat som ger likspänning. Lägre spänning gör att de rör sig saktare (men se upp med att köra så låg spänning att de inte orkar röra sig). Om axlarna går lätt att snurra för hand så kan du kanske testa motorerna med nån lämplig likspänning? (Nu bara gissar jag men jag skulle tro att 12V är i klenaste laget om de är avsedda för max 170V, men du lär nog inte behöva mer än kanske 50V för att få snurr på dem antar jag. Om du brakar på fulla 170V så sätter de fart i max hastighet och då är väl risken att maskinen tjongar in mot ett ändläge innan du hinner avbryta övningen.
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Har börjat kolla efter frekvensstyrning, lite fundersam på vilken ände jag ska börja nu igen, hur ska jag manövrera varvtalet, ska/kan man göra det via mach3 i så fall behöver jag något kort som kan skicka signaler från datorn till frekvensarn, kom nu på att jag borde fråga vad "smothstepper" är för något?

Har hunnit läsa lite om smoothstepper nu, där finns spindelkontroll, antar att jag kan använda den till frekvensstyrningen, hur vet jag att frekvensarn och smoothstepper talar samma språk?
Senast redigerad av odfo 4 februari 2013, 12:46:23, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av H.O »

Smoothstepper är en extern controller som tillsammans med Mach3 genererar styrsignaler i form av steg- och riktningspulser som dina motor-drivare sedan använder för köra motorerna. Den ansluts till datorn via USB eller Ethernet (beroende på version) och används alltså istället för parallel-porten.

En frekvensomformare kan styras på olika sätt. Ett vanligt sätt är att via en lite omvandlare konvertera steg- och riktningsignalerna till en analog spänning som man sedan matar till en ingång på omformaren. En del omformare kan ta ett pulståg direkt och då behövs ingen omvandlare. Ett annat sätt att styra den vis MODBUS vilket då såklart kräver att omformaren stödjer det.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av Krille Krokodil »

odfo skrev:Är lite impulsiv och vet inte mycket om maskinen jag köpt, tyckte om den på bilderna, trodde att den var i storlek med en Storebro combimill men... 1800 kg, behöver utreda huruvida tidigare inlägg om varmgång i spindeldrivning gör min maskin "oduglig" och vill starta spindeln, men inga kontaktorer kvar så det blir till att inhandla en frekvensstyrning och belasta manuellt, återigen maskinen kommer inte att användas professionellt, eftersom jag är amatör....
Vanligt numera är att man mäter temperaturen på olika ställen i maskinen och sedan kompenserar för längdförändringarna i mjukvaran, åtminstonde Linux CNC verkar ha stöd för detta, om Mach har det vet jag inte.
6. hot-swappable kinematics: ability to adjust the type of kinematics and parameters of that module at run-time, to allow for automatic calibration of hexapods, correction of bearing form errors, temperature compensation, and user convenience in such matters. specification of default parameters in the .ini file, via bash scripts, or thru a GUI (and saving of modified parameters?)
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?EmcFeatures
odfo
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 januari 2013, 14:40:02

Re: Byta Styrsystem på en Värnamo FND-32 NC

Inlägg av odfo »

Inga reaktioner kring ideen med frekvensstyrning? är det något att satsa på? Maskinen har ett max varvtal på 1800 rpm, kan man skaffa en frekvensstyrning på 100hZ och köra 3600 rpm? kikade in i växellådan idag, såg kanonfint ut men ingen olja, ska ringa säljaren imorgon och fråga varför? Det sitter ju tre skalor på maskinen men instrumenteringen satt ju i styrsystemet, användes dessa skalor till "är" värden? tror inte det själv men ställer ändå frågan eftersom det inte är enkoders på, bara tackos. Kan man få tag på ett instrument som kan använda de befintliga heidenhain skalorna idag och är det rimliga pengar jämfört med att köpa ett nytt system med nya skalor? Ringde en firma som sa att dom hade instrument som fungerade till "marknadsledaren" men han backade ur och erbjöd rabatt på ett helt nytt system med nya skolor, känns onödigt med tanke på det fina arbete som är gjort med att få de befintliga på plats!

Har kollat på en del andra liknande projekt trådar idag (typ hela dagen läst tecknos combimill projekt 39 sidor, lite avundsjuk på alla hans tillbehör men det kommer) tur chefen är sjuk, efter en stund så började jag titta på datumen i trådarnas inlägg, blev inte glad, ska det vara så svårt? Fick tillbaka optimismen när jag tänkte att det naturligtvis kommit bättre/mer beprövade produkter på senare tid så jag är ändå optimistisk. ska snart redovisa vad för produkter jag är inne på att köpa och hoppas på lite input, men känner att jag vill rita upp ett par styrskåp, har nog nämt det tidigare men är lite utrymmes känslig så jag funderar på att dela upp det hela i ett par stycken skåp utspridda på maskinen? En firma jag pratat med, kunde bygga ett komplett skåp åt mig men det var otroligt stort, när jag ifrågasatte storleken så sa dom att komponenterna måste sitta med avstånd för att inte störa varandra, har inte sett de bekymmrena i era trådar, någon som vill dela med sig av erfarenheter kring avstånd mellan komponentena?

Imorgon ska jag hälsa på det gamla styrskåpet och ta hem nätagget!
Skriv svar