Teströr för akustik

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Teströr för akustik

Inlägg av juvefarmer »

Håller på och bygger ett enkelt teströr för akustik.

Hade tänkt använda mig av en gammal högtalare. Problemet jag har är att det kommer 2 trådar från högtalarn men när jag klipper en vanlig "musikplugg" så är det 2 små kablar som har mer tråd runt sig. Hur ska jag koppla in den?

När jag kopplar högtalarn direkt på baksidan av min gamla stereo så funkar det. Men när jag bara använder de 2 små så blir ljudet jättelågt.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Teströr för akustik

Inlägg av ghost_rider »

Jag antar att din musikplugg är en vanlig 3.5mmm stereoplug. Kan det vara en avskärmning som är kopplad till gnd?
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Re: Teströr för akustik

Inlägg av juvefarmer »

20130128_074010.jpg
Hm svårt att förklara så jag tog ett kort på det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8274
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Teströr för akustik

Inlägg av X-IL »

Strunta i ena kabeln och anslut kopparskärmen och ledaren till varsin pol på högtalaren.
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Re: Teströr för akustik

Inlägg av juvefarmer »

Det funkade tack för hjälpen.
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Re: Teströr för akustik

Inlägg av juvefarmer »

Fler frågor. Måste jag bygga in materialet som ska testas? Tänker bara så att inte ljudet kommer ut på sidorna.
Nerre
Inlägg: 26736
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Teströr för akustik

Inlägg av Nerre »

Vad är det du skall testa egentligen? Det låter som om du inte har så stora kunskaper om akustik.

Sätter du en högtalare i ett rör så kommer ljudet att bero på högtalaren och röret. Det blir reflektioner, resonans och stående vågor.
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Re: Teströr för akustik

Inlägg av juvefarmer »

Jag jobbar med flera olika material. Men främst polyester.

Måste ju vara bättre att bygga in testmaterialet så man inte får spill. Ju lägre densitet på materailet desto mer spill bör det bli.

Jo jag kan en hel del om akustik.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Teströr för akustik

Inlägg av Walle »

Vilka egenskaper är det som ska testas hos "testmaterialet"? Vad innebär "spill"? Är det hur bra ett material leder ljudvågor som ska testas?
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Re: Teströr för akustik

Inlägg av juvefarmer »

Nej jag ska testa ljudupptagnings förmågan.

Med spill menar jag ljud som går ut på sidan.
Zlim00
Inlägg: 74
Blev medlem: 2 juni 2008, 17:23:34
Ort: Haninge

Re: Teströr för akustik

Inlägg av Zlim00 »

Beskriv i detalj:
  • Vad du vill göra
  • Hur du vill göra det
  • Vilka krav du ställer på resultatet
  • (Vilka förkunskaper du har)
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Re: Teströr för akustik

Inlägg av juvefarmer »

Det ska jag göra när jag har lite mer tid. Men det kommer.

Ska ta en bild på själva teströret också. Tror det blir lättare att förklara.
Nerre
Inlägg: 26736
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Teströr för akustik

Inlägg av Nerre »

Ljudupptagningsförmågan?

Det är nåt man brukar testa på mikrofoner (de tar upp upp ljud). Om du ska testa nåt på ett tyg är det antagligen absorbtionsförmågan du är ute efter.
juvefarmer
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 januari 2013, 22:43:45

Re: Teströr för akustik

Inlägg av juvefarmer »

Helt rätt använde bara det ordet för att det är enklare att förstå.

Jag ska bara ha detta för egen tester. Jag har pratat med en akustik gubbe på SP och hela test sytemet ska ändras för det säljs så mycket ljud absorbenter idag som egentligen inte är a klassade.

De håller på att fram en ny standard.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Teströr för akustik

Inlägg av Walle »

Ett litet tips i all välmening: Här på forumet fungerar det bäst om man i mesta möjliga mån försöker använda korrekt terminologi. Det är en sak om man inte kan korrekt terminologi, men om man kan den så gör man bäst i att använda den :) Det finns flera orsaker till detta; dels så minskar risken för missförstånd, dels så minskar det risken att tråden blir en metatråd (d.v.s. en tråd som handlar om tråden, inte om ämnet).

Ytterligare ett tips är att utveckla dina frågor väl, och att ge utförlig bakgrundsfakta som gör det möjligt att komma med bra svar. Jämför "hur långt är ett snöre?" med "hur långt är ett snöre som är lite längre än ett 10 meter långt snöre?" och "hur långt är ett snöre som är längre än ett 10 meter långt snöre, men inte längre än 15 meter, och vars längd bara är jämt delbar med sig själv och ett?". I första fallet är det omöjligt att ge ett svar, i andra fallet finns det lite mer information, men fortfarande inte mer än för en gissning, men i tredje fallet finns det tillräcklig information för att faktiskt ge ett svar. Medlemmarna på EF ställer generellt ganska höga krav på utförliga frågor, med all rätta, annars blir det ju bara gissningslek av det hela.

Det är inte meningen att låta mästrande, utan det är bara tips för att så att säga förbättra din upplevelse här på EF :)
Skriv svar