Remdrift på X-axel. Bara 7mm axelutstick. (Boris 3M)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DavidS

Remdrift på X-axel. Bara 7mm axelutstick. (Boris 3M)

Inlägg av DavidS »

Blev tvungen att bygga om min fräs lite grann för att den inte gick att få igenom dörröppningarna här hemma.
Det jag tänker göra är att ändra till remdrift på X-axeln för att motorn inte skall sticka ut utanför själva fräsen.

Dock har jag nog alldeles för kort axel att fästa ena hjulet i och behöver förslag på lösningar.

Kuggremshjulet jag har är detta(med 8mm hål och två M4 låsskruvar): http://www.beltingonline.com/27-tooth-a ... 27at5-5066

Ett alternativ är att byta låsmutter till en tunnare mutter som "limmas" fast med loctite eller liknande. Kanske kan få 5mm extra om jag gör detta. (muttern som sitter där nu är 13mm "tjock")
Det andra alternativet är ju att bygga en slags stödplatta med en axel på som går in i det vänstra hjulet på bilden.

Motorns axel kommer att gå in minst 20mm i hjulet som är 27mm djupt och detta skall vara tillräckligt hoppas jag.
Motorn är en 3Nm Nema23 som dock är begränsad till 3.5A och körs på 36V istället för 48V som är det optimala för just denna.

Skulle ju kunna beställa en ny kulskruv också men det känns lite väl dyrt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Remdrift på X-axel. Bara 7mm axelutstick. (Boris 3M)

Inlägg av X-IL »

Hur ofta behöver du flytta den igenom dörrar? Nån form av snabbfäste för motorn kanske?
DavidS

Inlägg av DavidS »

Ja det hade säkert gått att ordna något sådant men jag skall bygga en huv runt hela fräsen också och då blir det genast mycket besvärligare.
Jag har 75mm från portalens sida till slutet på kanalen för kabelkedjan så det lutar ju åt att konstruera ett stöd åt axeln.

Den kommer få lov att åka fram och tillbaka genom dörröppningar i lägenheten till sommaren någon gång då jag kan ge den ett mer permanent boende i en isolerad 20-fots container.
Fräsen kommer bli helt inbyggd och få egen värme och avfuktare.

Kan det fungera att svetsa på en förlängning på axeln?
Svarva ner den ytterligare och göra en gänga kanske går också så kan man ju gänga på en förlängningsaxel och limma fast den. Fast det kanske inte blir mycket bättre än vad det är nu.
Annars kanske jag kan få till en sambeställning om någon annan skall handla utav Chai på linearmotionbearings.
andpe

Inlägg av andpe »

Hva med å dreie ut senteret på tannhjulet og lage nytt senter med innvendige gjenger(M8 ?)?
Så kan du skru inn en bolt fra framsiden for å låse av hjulet på kuleskruen?

Bare en billig tanke..

Andreas
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Bilder! :wink:
DavidS

Inlägg av DavidS »

Bilder kommer när jag börjar få ordning på detta. Lägger nog in det i miniprojekttråden.
Jag kommer göra så att jag svarvar en axel och sätter en lagerhållare på den stora plattan i bilden. Det blir nog det enklaste att få till. Kullager finns ju lite överallt och axeln kan man ju tillverka av en nersvarvad M10-skruv eller liknande.

Lagerhållaren vet jag inte riktigt hur jag skall tillverka än. Funderar på att göra den i trä så länge och sätta själva kullagret i en nersvarvad hockeypuck för att det skall kunna ta upp små rörelser i Y- och Z-led.
Capture_top-down.PNG
Det som inte är med på bilden är distansen som kommer sitta mellan portalens sida och plattan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DavidS 16 januari 2013, 19:41:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Om du på nått sätt ändå kan få dit remhjulet med hjälp av en kortare mutter men om hjulen hamnar för nära plattan så kan du göra ett extra stort hål i plattan som sträcker sig över både motorn och kulskruv vilket gör att du kan placera remmen nästan dikt an emot motorn. och att hela remmen är så att säga nedsjunken i platta. Det blir i princip bara en ram som omsluter remhjulen.
DavidS

Inlägg av DavidS »

Det hade nog gått att göra så men det blir fortfarande så att centrum på remmen kommer gå utanför den korta axeln från kulskruven. Vågar nog inte chansa på att det räcker. Själva remhjulet är i aluminium.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Kan du inte skaffa tandhjul med koniska klämbussningar istället? Då skulle du kunna svarva av några mm av spännmuttern vilket torde resultera i att axeln går in minst 9 mm in i tandhjulet. Men det kanske inte finns klämbussningar för den dimensionen av axel och antal tänder...

Edit: Kanske kan du gå ner i rembredd? Kolla i t.ex. http://www.jens-s.se/LinkClick.aspx?lin ... uage=sv-SE för att räkna ut vilken rem du behöver m.a.p. överför effekt och varvtal.

Edit2: Om du tar större hjul kan du kanske svarva ur centrum på hjulet så att det går in över muttern.
Skriv svar