Koaxialkablage och dess kapacitans/bandbredd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Koaxialkablage och dess kapacitans/bandbredd

Inlägg av Johan.o »

Noterade att en 50ohm koaxialkabel hade 83,3pF/m, säg att man nu har 30,48m som drivs från en generator med 50ohm utgång. Borde inte kapacitansen då enkelt räknat begränsa utsignalen till en bandbredd av 2,5 MHz?

1/(2*pi*50*2,54nF) m= 1,25 MHz.

Det verkar skumt för samma kabel var specad för upp till 1GHz med 14,8 dB dämpning (Vad jag vet brukar dämpningen bara avse förluster på grund av resistansen i kabeln). Så jag har ju något fel i mitt resonemang, men vad är det som jag har missat?

Någon som kan hjälpa mig tänka klart?

Bifogade datablad på den aktuella koaxialkabeln.

/ Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3299
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Koaxialkablage och dess kapacitans/bandbredd

Inlägg av E Kafeman »

1. Det går inte att summera kapacitansen rakt av. T.ex. en kapacitans i änden på en kvartsvåg lång ledning byter tecken på reaktansen.
2. Utefter ledningen har man en distribuerad induktans som förhåller sej på samma sätt, dess reaktiva last kommer se olika ut beroende på var utefter koaxialkabeln den är.
3. Dessutom tillkommer en resistiv förlust som kan bli rätt stor för höga frekvenser pga av skinn-effekten.

Vanligen används telegraf-formlerna för beräkning av ledningsförlust med kända parametrar för RLC.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Koaxialkablage och dess kapacitans/bandbredd

Inlägg av xxargs »

en liten bit ned på den här tråden kanske är intressant:

http://elektronikforumet.syntaxis.se/fo ... 11&t=39027
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Re: Koaxialkablage och dess kapacitans/bandbredd

Inlägg av Johan.o »

Efter att ha läst men inte räknat telegrafekvationen i ditt inlägg i den andra tråden, så förstår jag det som att
koaxialkabeln för höga frekvenser upplevs som helt reel. Men inte vid låga frekvenser. Vilket besvarar min fråga.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Koaxialkablage och dess kapacitans/bandbredd

Inlägg av pagge »

Är den korrekt terminerad med ett 50-ohms motstånd upplevs den som helt reell vid samtliga frekvenser.

Är den inte terminerad kommer impedansen att variera med frekvens pga reflexer ifrån den oterminerade ändan.
Vid specialfallet låga frekvenser (dvs våglänger mycket mindre än kabels längd) kommer impedansen som väntat att vara oändlig/hög precis som väntat då den är öppen i andra ändan.
Vid ett annat specialfall då frekvensen är precis en kvarts våglängd kommer (den oterminerade) kabeln istället att te sig som en kortslutning.

ang. bandbredd så har en ideal transmissionsledning oändlig bandbredd. Ideal betyder i detta fallet att serieresistansen är 0 och den saknar läckström. Det enda man modelerat är induktans och capacitans per meter. Lägger man till resistans så får man dämpning vid högre frekvenser. ett annat problem blir att olika frekvenser rör sig olika fort i kabeln. Jag vet inte hur man räknar på det, men vad det gäller kablar så brukar maximal frekvens nämnas i datablad. Förluster vid olika frekvenser brukar också finnas tabulerad.
Skriv svar