DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur skulle det funka med att ta vakum från insuget på liten kompressor. Exempelvis en sådan här. :humm:
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Njae, beror på vad man vill ha det till. Antagligen för klent flöde/undertryck för ett vakuumbord men kan nog funka för andra tillämpningar.

Ang SolidWorks PRO så finns SW i 3 nivåer, Standard, Professional å Premium
http://www.solidworks.com/sw/products/1 ... U_HTML.htm
Prisskillnaden mellan dem är stor! Professional var den som passade oss bäst, behövde fotorealistisk rendering men inte nödvändigtvis allt lull lull i Premium.

//L
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av ToPNoTCH »

Nu har jag inte hängt med de sista 10 sidorna i tråden :roll: men är det en vakumpump som du jagar har jag tre modeller av Gast pumpar och kan nog skiljas från någon.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Oki, vilka modeller är det?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av dar303 »

Jag anmäler också intresse, modeller och pris uppskattas!
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Kände att det var dags att köra lite alu å samtidigt testa vacuumbordet. Gick riktigt fint.

Ni efterfrågade ju spånor som flyger ;)

FILMER
Vacuumsystemet
Fräsjobbet!

Bild
Tvungen att täcka all övrig yta med OH-plast e.dyl. så det blir bra vacuum.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Nya projekt.

Nu ska en iPad integreras i en kökslucka!

Denna nyinförskaffade (beg) iPad 1 16 GB Wi-Fi ska in i en IKEA Abstrakt högglans vit kökslucka...
Bild

Typ så här:
Bild

Bild

MEN VAF**N händer?? Samma pinne och skärdata som för jobbet i inlägget ovan och det gick ju bra. Däremot är det ett annat material. Detta är en ganska sladdrig 0,8mm aluplåt från K-rauta å ovan en stabil 1 mm från gud vet vars. Troligen är denna plåt inte lämpad för fräsning. Eller vad tror ni? 2mm carbide-pinne, 24krpm, 2000mm/min, 0,2mm per pass. Behöver jag gasa på mer med matningen eller mindre, eller vad????

Bild

Film på spektaklet

Ska ju även fräsa lite (mycket) i själva köksluckan när jag nu fått till aludelarna. Den är av MDF typ. Har tänkt använda en 6 mm carbide-pinne för jobbet, vad skulle ni rekommendera för skärdata? Tänkte såga bort det mesta materialet med sticksågen så det blir enklare för fräsen sen.

//L
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av tecno »

Ja du Love, man lär sig efter misstagen att inte köpa 'tugggummiplåt'. Detta innebär att du hädanefter ser till att köpa rätt sorts plåt som du sen har hemma och fyller på vartefter det tar slut.


edit/

ser du själv vad du gör för galenskap i videon?
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

:)

Ja men va ska jag ha för plåt då månne? Ska ta ett snack med dem jag lejt för vissa bearbetningsjobb å som jag köpt material av tidigare, de vet nog va jag behöver om inte annat.

Ja va kan de vara.. vattnar på eländet? ;) Vad vet jag.

//L
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av ElectricMan »

Om ytterkanten blev bra men inte innerkanten?

Antar att kanten på spillbiten i mitten blev rätt hyfsad också. ;)


Edit:
Eller hmm, nu blev jag osäker här...
MrNiceman68
Inlägg: 407
Blev medlem: 8 mars 2008, 18:39:52
Ort: Sollebrunn

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av MrNiceman68 »

Köp en fräs av Patrik på CNCsweden, har köpt av han innan när jag skall fräsa ut urtag i ett pass, har kört med en enskärig 3mm hm fräs, men mycket gott resultat, snittet blir blankt, och utan grader, srayade med t-röd lite..

/ johan
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

ElectricMan skrev:Om ytterkanten blev bra men inte innerkanten?

Antar att kanten på spillbiten i mitten blev rätt hyfsad också. ;)


Edit:
Eller hmm, nu blev jag osäker här...
Båda kanterna blev piss, så tror inte det beror på climb vs conv milling, kör climb när jag kan.

Ska kolla upp CNCsweden.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av labmaster »

Ett av problemen är väl att du kör utan kylvätska. Det där duttandet med duschflaskan går inte att likställa med kylning. För övrigt verkar skälva snittytan bli hyfsad så lite grader är inget att deppa över. Det är bara att ta fram filen eller en bit fin smärgelduk på en träbit som jag brukar använda.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tycker att du verkar underskatta din maskin ett stort stycke.. :P
Ska ju även fräsa lite (mycket) i själva köksluckan när jag nu fått till aludelarna. Den är av MDF typ. Har tänkt använda en 6 mm carbide-pinne för jobbet, vad skulle ni rekommendera för skärdata? Tänkte såga bort det mesta materialet med sticksågen så det blir enklare för fräsen sen.
Det hade jag inte bara tänkt tanken att göra något annat än att fräsa allt, och ta det hela i typ tre skär i rätt hygglig hastighet, och då kör jag bara en liten MDF-maskin.
Och jag tycker du borde kunna kräma på rätt bra mycket mera i både skärdjup och hastighet för en tunn alu-plåt än vad du gör!

Sjukt cool idé med en iPad i köksluckan förresten :D
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

@labmaster:
Njae, snitten ser ut som skit oxå tyvärr... å VHM-fräsarna jag köpt ska enligt leverantören inte kräva kylning så jag skyller i dagsläget på råmaterialet :) Men skadar säkert inte med kylning heller.

@Klas-Kenny:
Oki, kul att höra att du tror på bettan :) Hon e ju för visso ganska rigid men jag är feg så här i början. Plexi har jag kört med ganska bra fart men där skottar ju spånen undan bättre. Men med MDF eller bättre alu kanske spånen flyger igen. Har aldrig testat MDF annat än det absolut första försök jag gjorde å då blev det rökutveckling... Spindeln gick CCW, hade en fas felkopplad :) Men det gick att fräsa även med fel rotationshåll, men inge bra.

EDIT: Vill inte köra så hårt med risk för att aluplåten ska lossna från vacuumbordet, men jag kanske är för feg även där.

Tack för alla tips.

//L
Skriv svar