Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av kankki »

Ja kanske det :roll: :P man vet ju aldrig med kineserna.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Senaste reparationen

Inlägg av NULL »

Tror jag skiter i att reparera den här 2x39W's ballasten.
Orsak...
Bild
Bild
... och verkan
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Klas-Kenny »

Får du inte fram modellbeteckningen på SO8-kretsen är det ju bara att ta fram förstoringsglaset och leta fram funktionen, kislet är ju klart och öppet :mrgreen:
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Wise »

En Samsung LE40R88D 40" LCD som var i oändlig omstartsloop. Hittade tre puffade kondingar som byttes. Blev inte bättre av det. Efter lite googling så skulle man reseta ett EEPROM, gjorde det och det blev lite bättre men den ville inte visa bild. Bytte ut kretsen 24c256 och voila, bild. Länk till problemets lösning som referens : http://www.tv.quuq.org/forum/index.php?topic=2377.0
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

En LED-ficklampa.. tydligen en julklapp som inte fungerade, och webshopen den köptes på valde att skicka en ny och inte ta tillbaka dne gamla, så den fick jag, halvstor sak, kanske 25cm lång, aluminium med gummigrepp och en lysdiod i reflektor, helt död.

Efter att ha lyckas få isär den så visade det sej dels att kinesen som tillverkat den inte kunde löda för fem öre, stora matta tennblobbar :( först trodde jag faktiskt att det var felet, men icke.. efter lite sökande så märkte jag att det var kortis nånstans, det visade sej att sladden med plus till lysdioden var klämd så det blev kontakt med höljet.. snyggt, efter att ha bytt ut den mot en frisk kabel och lödit om alla lödningarna så funkade den perfekt.

Riktigt smidig sak, lagom stor och lös bra, perfekt nu när jag ska flytta ut i obygden ;) tror den hade kostat $35 så ingen jättedyr sak, men gratis är gott :)
makan1975
Inlägg: 106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:54:03
Ort: Lysekil

Re: Senaste reparationen

Inlägg av makan1975 »

Fick en trasig Samsung T240 (24" monitor) från min bror.
Gjorde en googling på problemet, och bytte ut den felaktiga detaljen.
Kostade 6$ på EBAY. Nu Funkar den fint igen.
Men detta verkar vara ett vanligt problem, måste vara dålig konstruktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Senaste reparationen

Inlägg av orvar-e »

Jag lyckade igår laga ett Garo motorvärmar uttag. En såndär som man ställer avresetiden så ser den till att bilen är varm tills dess, den tar även hänsyn till hur kallt det är ute och ställer uppvärmningstiden efter det.
Iaf det sitter en pic16C55 i en den. Och den picen hamnade i olika tillstånd när man slog på spänningen. Ibland fungerade allt som det skulle nästa gång så hamnade siffrorna fel på displayen, fungerade inte alltså.
Så jag satt ett motstånd och en kondensator i serie mot MCLR benet på picen för att göra en förlängd reset vid uppstart. Fungerade skit bra så nu skulle kollegan jag lagade uttaget åt bjussa på en valfri pizza. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Micke_71 »

Skoj tråd som jag helt missat. Kan bidra med lite reparationer från de sista 6 månaderna eller något i den stilen.

Nr1 En större CNC svarv med drivna verktyg hade problem med dörröppning och stängning då den larmade hela tiden samt att dörrarna gick uselt. Felet var ganska enkelt att lokalisera trots att tidigare "service" killar misslyckats. Det sitter tungelementkontakter med lysdioder på luftcylindrarna för hög och låg fart så inte dörrarna slår igen i full hastighet, en spåna hade letat sig ut och skurit kablen så det blev kortis och bränt sönder kontakten. Eftersom det var med lysdiodsindikering så var det inte bara 24V utan även 0v i samma treledare så kortisen blev ett faktum. Bara att läsa elschemat och mäta signalerna in till PLC'n. Dörrarnas gång gick att justera med luftventilerna, bara man var lite jäkla envis och inte gav sig så fort det funkade utan höll på till de vart så bra som det bara gick.

Nr2 Arborrverket jag kör började plocka fel verktyg i manuellt läge på växlaren. Gick in o läste signalerna till PLC'n och det visade sig att det fanns en "&" funktion mellan bit 2 och 3 från tumhjulsomkopplaren som gav 4 bits BCD kod ut. Enkelt tänker man då. Tumhjulsomkopplaren är paj så den togs lös och jag mätte på den. Inget fel. Jaha ja, fukt i kablaget så jag lossade handsken i elskåpet och mätte mot omkopplaren, inget fel. :? Mätte signalerna in till PLC's och den "falska" ettan låg på 17 volt med 24v manöver. Dvs om bit 2 var 24 volt så vart bit 3 17 volt och tvärtom. Lossade kablarna på PLC'n och fick fram typ 3kohm mellan bit 2 och 3 utan handsken monterad. Lossade kontaktstycket i ena panelen och drog ut den och kunde se en tunn beläggning liknande intorkad mjölk, mätte på beläggningen och visst fan, den ledde ström. Ganska tjurigt att klura ut eftersom det är tätade skåp med värmeväxlare för kylningen så det finns ingen smutsig luft i det, det är förhållandevis jäkligt rent. Beläggningen måste ha funnits redan från fabrik men det hade funkat i 10 år innan felet visade sig. Inte det första man misstänker direkt.

Nr3 Förra veckan, sambons strykjärn lade av. Felet lokaliserades till termostaten som mekaniskt funkade perfekt men det var brända kontaktytor. Gick inte att se med blotta ögat men instrumentet sade att det var så. En ny termostat från Bosch skulle kosta 2kr mer än ett nytt likadant strykjärn så det fick blir lite försiktig puts med 600grit våtslip och det funkade igen.

Nr4 Mätmaskinen 2 år gammal började vandra iväg av sig själv vid upprepade tillfällen och smög gick bara på 1/3 fart i Y axelns ena riktning. Tog isär handkontrollen och mätte på joysticken som skulle gå mellan 0-5 volt. De andra 2 axlarna låg på 2.5 volt exakt i mittläge medans Y axlen låg på 1,3 volt o gick mellan 0-3.8 volt. Det visade sig att killen som tidigare servat den o bytt joystick hade fått en kabel i spänn så den drog i potensiometern i joysticken, typ som en bågsträng. Det var bara att flytta på den så den inte var spänd så vart joysticken normal igen.

Nr5 Förra veckan. Skiftkompisens fjärrkontrol till radion ville inte höja o sänka volymen som den ska. En enkel kontroll mot kameran i mobilen som visar IR diodens ljus visar att den ger signal ut men med 2 sekunder fördröjning och ganska hårt tryckande. En fet film ifrån våran luft med viss mängd olja i hade letat sig in och detta i kombination med yttre rengöring hade gett en beläggning på kretskortet. Lite T-röd och torka rent med löste problemet.

Inga jätteavancerade fel direkt men inte så lätta att hitta ändå, jo strykjärnet tog 2 minuter att ta isär o lokalisera felet. Likaså fjärrkontrollen.

Har säkert lika många till från sista halvåret men man glömmer av dom lika fort som nya problem uppstår.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Bild
Roland elpiano
Dåligt ljud, brus och knaster. Höger kanal halv död med brus.

Bild

Bild
Tre synligt läckande kondingar på ljudkortet

Bild
Bytte alla

...sen blev det ljuvlig musik :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 4kTRB »

Lagade mig tre äggsmörgåsar. Stekta ägg i smör på barkis.

Reparerade ett skohorn häromsistens fast det var några veckor sedan.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Micke_71 »

Fixade en verktygsslipmaskin igår. Den hade stått förvarad i kallförråd och vägrade efter det att starta. Svårt fel? Nej.... Saknade mavöverspänning somför ovanlighetens skull var på 110 volt, det satt 2st 3A 6x32 glasrörssäkringar på primären på manöverspännings trafon, varför en på varje sida? En hade gått utan synlig skada, troligtvis vibrationer från truckkörning fram o tillbaks.

Lagade en kalasgod kycklingsallad idag. Stekt kyckling i småbitar, ruccola, spiralpasta, paprika, gurka, rostade pinjenötter, mini mozzarella bollar, Ridderheims soltorkade tomater i olja och örter. Dressingen görs av olja från föregående tomater, finhackad bladpersilja och pressad vitlök och blandas ner i salladen. Serveras med bake off Baguetter som färdiglagas i egen ugn. :wink: Den får en salladhatare som mig att halvt äta ihjäl mig.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

CDR (och Glenn):

När det gäller fjärrkontroller så kan det vara bra att lära av fjärrkontrollens koder till något där man kan spara koderna, t.ex. en mottagare för LIRC eller liknande, speciellt om fjärrkontrollen behövs för vissa funktioner.


(Jag fick en Sony mikrostereo för ett tag sen, som saknar fjärrkontroll. Givetvis måste man ha fjärrkontrollen för att ställa in stationerna på radion (och tid på klockan - trots att radion har RDS...) och korkat nog så finns inte alla funktionerna tillgängliga om man väljer den stereomodellen till en såndär Logitech Harmony-fjärrkontroll... :tumner: :doh: )
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bos »

Strömintaget på svärfars gamla Nintendo hade gett upp (tog tre timmar att komma fram till den lille rackarn :humm:) så jag fick patcha det lite med ett nytt intag på ett annat ställe.

Sablans japaner som envisar med att 1) sätta in nätdelen i samma plåtkapsel som RF, 2) löda fast halva kapseln så man bara kommer in på undersidan om man inte vill ägna år och dag åt att löda loss allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Senaste reparationen

Inlägg av NULL »

Får du inte fram modellbeteckningen på SO8-kretsen är det ju bara att ta fram förstoringsglaset och leta fram funktionen, kislet är ju klart och öppet
Nu gick en till likadan sönder, fast på ett annat ställe, så kretsen heter IR2153S. =)
Men det är bara en del av problemet, plasten i kabelfastsättning går inte röra utan att den går sönder, och jag är en klant som inte ska hållas med livsfarlig ström. :D
(Fixade till den magiska röken i förra veckan med en Wellerman triac-upp/ner-dimmningsbyggsats, var bara att kasta.)
Har tyvärr kastat alla, så inga bilder.

Men jag kan visa två nya jag fick med Posten. =P
Trasiga.jpg
De skulle jag vilja laga...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av NULL 3 mars 2012, 03:08:41, redigerad totalt 1 gång.
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Niklas-k »

Fixade en trasig Dekoder med inbyggd hårdisk åt en bekant. Det fanns inget liv i den förutom tre röda lysdioder som blinkade. Öppnade upp och tittade över den switchade nätdelen och fann en skum elektrolytkonding. Bytte den och vips så starta den upp igen:-)
Undrar hur mycket elektronik som kastas för sådana skitfel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar