Varna vid förväxlad nolla och fas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av SpanCox »

Jag skulle vilja ha en varningslampa som tänds när landströmskabeln är kopplad så att fas och nolla blir förväxlat in i centralen. Detta för att säkringarna skall bryta fasen och inte nollan.
De flesta hamnar har ju en blå 230-handske (cee) så där kan ju felet bara uppstå om någon kopplat stolpen fel, men andra litet mindre hamnar kör ofta med vanliga utomhuskontakter (schuko?)

Skulle det fungera att koppla en vanlig signallampa tex http://www.malmbergs.com/frmProductDisp ... em=2154995
mellan nollan och skyddsjord? Den kommer den ju inte att lysa annat än vid omkastad fas/nolla, eller har jag otur när jag tänker nu igen? ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av grym »

japp, det funkar
om man inte har jordfelsbrytare
och bortser från att det inte är riktigt lämpligt att mata ström i jorden

men jag har gjort motsvarande på ett special filter för 230v störningar, och det funkade

men välj något med så lite ström som möjligt i lampan, ex glimlampa
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av SM7CZR »

Senast redigerad av SM7CZR 10 november 2011, 15:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45170
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av TomasL »

Lämpligare är väl att ha allpolig brytning, och bryta nollan också när säkringen går.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inte lämpligt, du kommer skapa ett jordfel vilket riskerar att lösa jordfelsbrytare.
Dessutom belastar du jorden vilket kommer leda till att alla jordade apparater i båten blir strömförande relativt verklig jord vid avbrott i skarvkabeln.

Använd norska säkringar som bryter både fas och nolla.

Eller ha en manuell testknapp - eller helt enkelt en såndär uttagstestare man sätter i ett vägguttag.

Edit: använd helst inte termen allpolig brytning i detta sammanhang. Allpolig brytning betyder att bryta alla *faser* och har inget med nollan att göra (vilket dock en del apparattillverkare missförstår i sina bruksanvisningar).
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av CPMS »

Skaffa en typ sådan här istället: http://elbutik.com/product.html/vaggutt ... est-polman
då ser du hur och om uttaget är rätt inkopplat, efter test så vet du hur du ska stoppa in din schuko-CEE övergång.

Lite dyrare lösning men betydligt säkrare, kan ju även användas att kolla att landströmmen är OK om du har ett uttag i båten.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av Walle »

Jag hade använt den du har länkat till, eller liknande, i serie med en momentan knapp. Tryck på knappen, lyser det behöver du vända kontakten.

Ett alternativ är ju att konstruera en enkel testare i form av en stickpropp med glimlampa kopplad mot jord. Du börjar med att sticka in den i kontakten. Oavsett om lampan lyser eller inte så vet du nu vilken ledare som är nolla och vilken som är fas, förutsatt att du har koll på hur du kopplade testaren (och det förutsätter naturligtvis att du har koll på dina egna kablar).
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av chille »

När vi ändå är inne på ämnet, kan man ta reda på vad som är nolla och fas om man inte har skyddsjord framdraget? Man skulle ju såklart kunna kolla potential mot ett element eller något, men det känns ju jobbigt.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av CPMS »

Walle/
Problemet är att kopplar du något mellan fas och jord löser en jordfelsbrytare ut.

Chille/
"Fasen" eller testmejsel med glimlampa som du jordar med fingret.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av Walle »

CPMS: Även med en glimlampa?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av CPMS »

Vet faktiskt inte hur mycket en glimlampa drar men finns det en felström som nästan räcker till för att trippa brytaren
kan det vara ju vara "stråt som knäcker åsnans rygg". :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av blueint »

MCU som mäter och relä som kan kasta om fas och nolla?
Sen kan man förstås dubbelskydda lasten med ett relä i tillägg.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av MathiasP »

SpanCox skrev:Jag skulle vilja ha en varningslampa som tänds när landströmskabeln är kopplad så att fas och nolla blir förväxlat in i centralen. Detta för att säkringarna skall bryta fasen och inte nollan.
De flesta hamnar har ju en blå 230-handske (cee) så där kan ju felet bara uppstå om någon kopplat stolpen fel, men andra litet mindre hamnar kör ofta med vanliga utomhuskontakter (schuko?)

Skulle det fungera att koppla en vanlig signallampa tex http://www.malmbergs.com/frmProductDisp ... em=2154995
mellan nollan och skyddsjord? Den kommer den ju inte att lysa annat än vid omkastad fas/nolla, eller har jag otur när jag tänker nu igen? ;)
Du får under inga omständigheter koppla något mot jord!
Blir det avbrott i jorden kan du om du ha otur leda ström in i alla jordade apparater.

Köp en sån här.
http://www.jula.se/testpenna-008167
Eller en vanlig spänningsprovare. Behöver inte vara avancerad.
http://www.jula.se/spanningsprovare-405030

Det enda problemet som kan uppkomma om man bryter nollan istället för fasen är att lysrör kan flimmra lite trotts de är släckta. Annars behöver du inte bry dig. Det SKALL sitta en jordfelsbrytare i utagscentralen på bryggan också. Annars skulle jag nog köpt mig en egen samt påpekat det för de som driver bryggan.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av SpanCox »

Jag har såväl spänningsmätare som mätinstrument.
Det som jag ville uppnå var en fast installation i båten som direkt varnar om det är felkopplat på bryggan eller om man vänt vanliga elkontakten åt fel håll.

Men det är alltså ingen säkerhetsrisk i att automatsäkringarna i båten (för batteriladdare, uttag mm) bryter nollan istället för fasen?
Jordfelsbrytare har jag redan i båten, dessutom tror jag nog att det funnits i så gott som varje gästhamn - möjligen med undantag från mindre båtklubbars gästplatser.

(edit stavfel)
Josty Kid
Inlägg: 249
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: Varna vid förväxlad nolla och fas?

Inlägg av Josty Kid »

I en båt så skall säkringen vara tvåpolig, mao både fas och nolla bryts vid överström resp jordfel. Man änvänder enklast en personskyddsdbrytare som gör detta.
Titta gärna på http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/LandstrInstR3.pdf där är det beskrivet hur det skall se ut.
Skriv svar