DrLove's CNC-bygge och projekt
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Är vacumbordet från Sorotec? Jag funderar på att köpa ett litet Sorotec-bord till jobbets maskin, för att hålla kretskort och små frontpaneler. Det är damsugardrivet, tänkte ha en gammal beggad damsugare och kanske ta upp ett ställbart hål i den som ventil för kylningen.
Nix, Solectro. Som det mesta till min maskin. Märkestrogen 
En dag kanske det t.o.m. går att använda
Inte lyckats så bra hittills, måste hitta en bättre pump.
//L

En dag kanske det t.o.m. går att använda

//L
Spånorna flyger, bokstavligen...
I helgen har det producerats en del, det har i det stora hela gått väldigt bra. Tänkte bara visa lite vad som hänt nedan:
Jag riggade iPhonen på gantryt så kameran följer med X-axeln, det ser alltså ut som om bordet rör sig men så är ju inte fallet

Till att börja med har jag byggt lite på en enkel sidoförflyttningsrigg för min stora positioneringsrigg. Helt klart överkurs med de fina delarna och allt jobb då den ska användas under ett par timmar totalt när den e klar, men kul att bygga oavsett.
FILM
@ 4 m/min, 3 mm cut, 6 mm flat end, 24000 rpm.
Och resultatet...

Å så har jag fortsatt fila på "Filmhållaren" till folktandvården:
FILM
Lite blandade skärdata.
Och resultatet:

De va de! Ser fram emot mer fräsning framöver. Ska bl.a. ge mig på en långfräsning, ca 1h20m enligt nuvarande plan (2m/min), men ska nog öka matningen till det dubbla efter dagens positiva resultat med 4m/min.
//L
I helgen har det producerats en del, det har i det stora hela gått väldigt bra. Tänkte bara visa lite vad som hänt nedan:
Jag riggade iPhonen på gantryt så kameran följer med X-axeln, det ser alltså ut som om bordet rör sig men så är ju inte fallet

Till att börja med har jag byggt lite på en enkel sidoförflyttningsrigg för min stora positioneringsrigg. Helt klart överkurs med de fina delarna och allt jobb då den ska användas under ett par timmar totalt när den e klar, men kul att bygga oavsett.
FILM
@ 4 m/min, 3 mm cut, 6 mm flat end, 24000 rpm.
Och resultatet...
Å så har jag fortsatt fila på "Filmhållaren" till folktandvården:
FILM
Lite blandade skärdata.
Och resultatet:
De va de! Ser fram emot mer fräsning framöver. Ska bl.a. ge mig på en långfräsning, ca 1h20m enligt nuvarande plan (2m/min), men ska nog öka matningen till det dubbla efter dagens positiva resultat med 4m/min.
//L
Senast redigerad av drlove 27 december 2011, 11:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Jo helt klart. Har spånat (haha) lite på en sug men ska jobba vidare lite på den innan jag skrider till verket.
Lite framsteg på vakuumbordsfronten.
Fick av min goda vän och kollega på ett annat sjukhus en ordentlig vakuumpump, en tvåstegsraket med "högvakuum" och "medical grade"-kvalla. Den kommer från en partikelaccelerator som dem skrotat, fina grejor.
Dock bara på ca 250w så inget större flöde men täcker man av all yta på bordet så håller den riktigt bra, iaf med gummidistansen, med VacuCard är det mer problematiskt då friktionen inte blir så hög.
Systemet

Snickrat till lite kopplingar mot vakuumbordet, ev blir det en vakuumtank oxå om det behövs

Film som visar olika distansmaterial
Film som visar behovet av att täcka hela ytan på bordet vid mindre stycken
Vad tror ni? Skulle det fungera bättre med en kraftigare pump eller blir det helt enkelt inte bättre än så här?
grejorna sitter ju fast om de inte är för små, testade 5x20 cm och den satt inte nå vidare även med gummimatta och täckning av resten av ytan.
Mvh L
Fick av min goda vän och kollega på ett annat sjukhus en ordentlig vakuumpump, en tvåstegsraket med "högvakuum" och "medical grade"-kvalla. Den kommer från en partikelaccelerator som dem skrotat, fina grejor.
Dock bara på ca 250w så inget större flöde men täcker man av all yta på bordet så håller den riktigt bra, iaf med gummidistansen, med VacuCard är det mer problematiskt då friktionen inte blir så hög.
Systemet
Snickrat till lite kopplingar mot vakuumbordet, ev blir det en vakuumtank oxå om det behövs
Film som visar olika distansmaterial
Film som visar behovet av att täcka hela ytan på bordet vid mindre stycken
Vad tror ni? Skulle det fungera bättre med en kraftigare pump eller blir det helt enkelt inte bättre än så här?
grejorna sitter ju fast om de inte är för små, testade 5x20 cm och den satt inte nå vidare även med gummimatta och täckning av resten av ytan.
Mvh L
Jag höll på att säga, sälj pumpen och köp en annan typ av pump 

- Mizzarrogh
Skämtar du?? klart någon vill ha den!
(beroende på pris eller byta...)
(beroende på pris eller byta...)
Vaf*an då kanske jag slänger ut den under säljes framöver, frågan är till vilket pris...
Måste kolla med han jag fick den av om de är ok bara, han kanske blir ledsen. Men köper jag en annan pump för pengarna är det nog ok. Han kommer dra nytta av systemet när det väl är klart oavsett.
/L
Måste kolla med han jag fick den av om de är ok bara, han kanske blir ledsen. Men köper jag en annan pump för pengarna är det nog ok. Han kommer dra nytta av systemet när det väl är klart oavsett.
/L
@tecno: Ja tack
Men vågar inte lova att det blir av, men tingar den gärna ett tag. Får Du ngn annan intressent säg till så får jag ta mig en funderare då.
//L

//L
- Mizzarrogh
Här lär du inte få några jättepengar för den dock misstänker jag...
Jag noterar att du verkar tejpa fast mycket av det du fräser med dubbelhäftande tejp? Någon specialtyp? Man ser inga spår av tidigare tejp på offerskivan så den verkar ju lätt att få bort men verkar hålla fast materialet bra...
Det är vanlig mattejp, typ denna från CO. Kommer inte ihåg om det är exakt den men borde inte spela ngn roll.

Den gör sitt jobb ganska bra, är offerskivan lite blöt är det ett problem men annars sitter det som berget, Viktigt att ta bort tejpen direkt annars tror jag den fastnar hårdare. Vet inte hur det funkar om man försöker sätta porösa material mot offerskivan som i mitt fall är MDF (för nu), jag har mest kört plexi o.dyl som tejpen hellre fastnar i än MDF så då lämnar den sällan några rester på skivan. Har däremot testat att sätta MDF mot alubalkarna (innan jag satte skivan) och då fastnade tejpen hellre på alut = ett h-vete att få bort.
Det blir ju inte så flexibelt med tejp, kan inte justera stycket något efter man börjat sätta det mot skivan (sällan ett problem iof) samt att det är frustrerande att pilla bort tejprester från stycket + att initialt pilla bort skyddspappret på tejpen, den e inte att leka med.
Därav vill jag ha igång mitt vakuumbord så man slipper alla dessa problem
//L

Den gör sitt jobb ganska bra, är offerskivan lite blöt är det ett problem men annars sitter det som berget, Viktigt att ta bort tejpen direkt annars tror jag den fastnar hårdare. Vet inte hur det funkar om man försöker sätta porösa material mot offerskivan som i mitt fall är MDF (för nu), jag har mest kört plexi o.dyl som tejpen hellre fastnar i än MDF så då lämnar den sällan några rester på skivan. Har däremot testat att sätta MDF mot alubalkarna (innan jag satte skivan) och då fastnade tejpen hellre på alut = ett h-vete att få bort.
Det blir ju inte så flexibelt med tejp, kan inte justera stycket något efter man börjat sätta det mot skivan (sällan ett problem iof) samt att det är frustrerande att pilla bort tejprester från stycket + att initialt pilla bort skyddspappret på tejpen, den e inte att leka med.
Därav vill jag ha igång mitt vakuumbord så man slipper alla dessa problem

//L