Växelriktare 12VDC till 230VAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av PeterH »

Swedol har just nu erbjudande om en växelriktare på 1000W för 1000:-, kostade tidigare 1695:-, det skall tydligen inte vara en växelriktare som ger ren sinus utan en enklare typ som då ger "modifierad sinus", dvs. någon form av fyrkantsvåg eller i bästa fall en trappstegsformad sinus...

Frågan är om hur bra elektronik (dator, laddare till mobiltelefon, TV osv.) mår av denna signal? Jag vet att det pratas mycket om att datorer blir tjuriga om dom får modifierad sinus men hur ser det ut egentligen, är det bara prat, kan man utan att vara orolig köra sina prylar på detta? Jag tänkte ha den i stugan där det bara finns tillgång till elverk och 12V batterier, jag vill slippa köra elverket på kvällar och helst bara när jag laddar batterier eller värmer varmvattenberedaren. 8)

Är det någon som har tips på en prisvärd konverter som ger ren sinus (12VDC till 230VAC).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av AndLi »

Vi körde Clas Ohlssons 32-8567 i lastbilen (1000W 24V). Trappstegsmodifierad sinus säger de...
Jag har kört min Thinkpad på den, ett otal antal mobilladdare, videokamera laddare, en Micro, en portabel DVD spelare (med trasig batteri) ett vanligt 230V kylskåp(med frysfack) (efteråt har jag läst ett antal trådar här som påstår att det är helt omöjligt, skönt nog hade varken växelriktare eller kylen ett konto på EF och visst att de gjorde det omöjliga)

JAg har aldrig märkt några problem eller saker som gått sönder...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av danei »

Jag har en 500W med "modifierad" sinus. Jag har inte haft sönder något än, men jag har inte kört så mycket elektronik på den.
Ett ljudbord med slutsteg lät det lite om. Själva bordet alltså. Det kan väl vara lite elakt mot likriktare och kondensatorer gissar jag. Elmaskiner har jag kört en del och det funkar utmärkt. Men man måste ha marginal på växelriktaren.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av Icecap »

Jag har kört mitt oscilloskop på en "modifierat fyrkant"-inverter, fungerade skitbra. Samma inverter har drivit laptop-nätdel/laddare, mobilladdare och annat i servicebussen under lång tid, allt utan problem.

Så varje gång jag hör "det går inte" undrar jag över vem som påstår det och som faktisk har erfarenhet med det.

Men precis som danei skriver: man ska inte lasta dom precis till gränsen! Det ska finnas överkapacitet.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av blueint »

Icecap, Ett modernt samplade oscilloskop med switchad nätdel lär klara det rätt bra..

Analoga äldre oscilloskop kan vara värre?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av danei »

De klarar det nog bättre skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av Icecap »

blueint: Faktisk tror jag tvärtom. En switchad nätdel likriktar inkommande AC och är den "lite väl kantig" blir det ganska höga pulsströmmar. Med gammaldags transformator får man ett filter som absorberar en hel del av dessa övertoner som det ju är, detta ger dock värmeutveckling i transformatorn.

Då tillverkare oftast designer deras elektronik precis på kanten av vad som krävs tror jag att en switchad nätdels likriktardioder kan ta mer stryk än de gillar, å andra sidan kan transformatorn i en enhet som drar en del ström kanske bli överhettat av övertonerna som ju ger virvelströmsförlust i kärnan.

Men rör det rimligt ordentligt designade grejer med hyggliga marginaler ska det knappast vara något problem alls.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av AndLi »

Icecap skrev: Men precis som danei skriver: man ska inte lasta dom precis till gränsen! Det ska finnas överkapacitet.
Om jag inte missminnermig så står det angivet en peak belastning på Clas O variant, tror den var 2000W! (alltså 100% över)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av rehnmaak »

Om jag fick gissa så skulle en inverter med fyrkantvåg eller ännu hellre likspänning vara det bästa för moderna switchade nätagg. Men som någon skrev, jag tror inte att är något problem med trappstegssinus heller.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av blueint »

Likspänning går bra om likriktardelen i det switchade nätagget klarar dubblerad belastning. Dvs mer värme..

Detta då endast en "halvperiod" kommer att förekomma.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Växelriktare 12VDC till 230VAC

Inlägg av kricka »

Jag har monterat både omformare med modiferad sinus och ren sinus åt kunder.
Och allt har fungerat, dock sade en tillverkare av modiferad sinus omformare.
Att mikrovågsugnar kan ta skada att köras på mod sinus. Dock har två kunder gjort
det nu i tre år och det fungerar bra.

Själv så har jag provat lite och allt har fungerat, förutom min Weller WSD 81 den
blev aldrig varm med modiferad sinus.
Skriv svar