Sändare/Mottagare - Vilka är bäst?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Uj........jag hade missförstått "lite" om vad det hela skulla användas till.......alltså... :roll:
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

evert: Nä det tycker jag inte. Var en bra tanke!

Flashgordon: Med tankte på att man ska kunna ha mottagaren i fick lätt så är det inte så lämpligt med en roterade mottagare :) ´Kan bli lite jobbigt i längden...

Är jag helt tokig om jag försöker med hjälp av en elektromagnet få en kompass att reagera?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Du har ju tänkt dig en mojäng med 4 mottagare.....med varsin antenn...........

Men det kanske räcker med en mottagare å 4 stycken antenner som är inkopplad en i taget?......fast då kanske det krävs en microkontroller....... :roll:
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Rollo: Eftersom ett magnetfält minskar med kvadraten (eller kuben eller upphöjt till 6 beroende på vart man nu läser på internet - Ett lysande exempel på att man INTE ska tro ett skvatt på vad som står på internet) på avståndet så är risken stor att elektromagneten i bilen måste vara såpass kraftig att bilplåten skulle knycklas ihop och folks klockor skulle sluta fungera om dom gick förbi bilen. Dessutom skulle kanske bilbatteriet ta slut rätt så fort oxo :-)

Varför inte helt enkelt göra tvärt om? Ha en portabel sändare som får bilen att signalera i bilhornet, hissa upp en flagga med en motordriven antenn, släppa ut rök eller dra igång ett stroboskop?

-- OLIKA BUD OM MAGNETFÄLT OCH AVSTÅND --


http://www.ssi.se/forskning/Rapporter/P ... ersion.pdf
Mag- netfältet avtar med kvadraten på avståndet från kraftledningen


http://computersweden.idg.se/ArticlePag ... 82.dbp.asp
Magnetfältet avtar med avståndet upphöjt till sex. Så på två meters håll är signalen bara 1/64 så stark som på en meters håll. På tre meters håll är signalen 1/729 så stark som på en meters håll.

http://www.me-info.nu/nya%20eloverk.htm
Magnetfältets styrka avtar med kuben på avståndet från källan medan fältet avtar långsammare från en enkelledare när avståndet tredubblas har exponeringen minskat till en tredjedel (AoH).

http://66.102.9.104/search?q=cache:55c4 ... t%22&hl=en
Vill du minska påverkan till en fjärdedel, öka avståndet med 60%. (Störningen avtar ungefär med tredje potensen på avståndet.)
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

:D Hehe...Låter som att jag får tänka om lite då...
Med andra ord åter igen lägga ner ett projekt..iallafall tillfälligt...
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Livar upp min gamla tråd..

Har märkt att det kommer mer och mer tillverkare som visar sina gps-chip som bara kräver en kristall och antenn med en storlek av 1x1 cm.. någon som har några erfarenheter av dessa?

har också läst om att de ska finnas som samples men detta har jag ej lyckats hitta...
URL Hit me!
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Hmmm.... slänger mig in i ämnet.

Oavsett vilken teknik du väljer så måste den ju vara "kodad" mot bilens sändare. Eftersom du har patent på din uppfinning/ide så antar jag att målet är (mass)produktion och då finns ju risken att man i framtiden parkerar bland massa bilar med samma utrustning... Och då är det ju bra om man blir ledd till rätt bil!

Förresten... Vad är det för konstiga parkeringsplatser du brukar besöka? På samtliga parkeringsplatser jag har använt har bilen stått still, dvs jag har återfunnit den där jag ställde den och då ser jag inte vitsen med din uppfinning!!

/Magnus
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

självklart ska signalen moduleras, såvida jag inte kör med GPS.

Den är väl mer ämnad för amerikanarna som har 50 gånger större parkeringsplatser, inte vill gå mer än en meter i onödan, samt gillar onödiga prylar...

det enda problemet jag ser med GPS, är att det blir lite väl dyrt och komplicerat med tanke på syftet... får se hur jag gör..
Skriv svar