styrning över mobil-telefonen? (r/c)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

styrning över mobil-telefonen? (r/c)

Inlägg av xarvox »

Hej!
jag har några tre-telefoner som ligger o inte används, och jag skulle vilja använda dom för enklare styrning av servon.
jag är osäker på hur jag bör gå till väga, så jag skippar den biten och förklarar hur jag vill att det ska fungera istället, så kan ni säga ifall det är stört omöjligt eller på tok för dyrt.. ;)


Jag vill kunna ringa video-samtal från min fjärr-enhet så jag visuellt kan navigera mitt fordon (en liten rover typ) och skicka styrsignaler till mottagaren över telefonen också.
jag kan tänka mig att jag skulle behöva ett analogt modem och en liten dator i båda ändarna som a/d-omvandlare.

jag är helt övertygad om att jag kommer få STORA bekymmer med respons-tid, men eftersom fordonet kommer vara mycket långsamt (under 15 kmh) så gör det inte mycket om jag inte kan styra det i "realtid" utan med någon/några sekunders fördröjning.

ang. bandbredd som jag behöver är jag väldigt osäker, speciellt då jag inte är särskillt kunnig innom elektroniken, är mest dator-nissen..
men jag räknar med att använda minst 2, helst 4-5 kanaler, altså upp till 5 separata servon. (vanliga r/c-servon)

så, vad tror ni? hur blir enklast att lösa det?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.sonyericsson.com/rob1/

Denna strys iof via bluetooth, men har en bildlänk tillbaka så man kan se var den är. Räckvidd 50m...

Att köra en videolänk över en vanlig GSM länk på 9600 baud (altså MAX 960 tecken i sekunden) känns väldigt begränsat. Ska det gå behöver bilden komprimeras väldigt hårt, och för att göra det krävs väldigt mycket CPU kraft om man inte vill ha väldigt stora fördröjningar.

Servokanalerna kan inte behöva dra mycket bandbred, 5 servon, 4 uppdateringar i sekunden 20 bytes/sek MAX...

Men du tänkte kanske köra på 2 3G videotelefoner? Då har du inte det problemet, då är det bara knepigt att få över styrsignalerna till servona under samma samtal.

Finns en del skojiga GPRS moduler som man säkert skulle kunna bygga nått fungerande med...
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

skulle det inte gå att skaffa 2 st 3G mobile och ha den på roboten på autosvar med kameran riktad dit man vill, sen nått som kan tolka de olika tonerna som blir när man trycker på olika knappar, då borde man kunna styra den genom att trycka på olika siffror på mobilen du ringer ifrån

Eller så kan du ha nån slags rösttolkare, då kan du prata med roboten och säga till den vart den ska åka :D (med en syntetisk röst ska den ju kunna svara också så klart :) )
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ingen dum ide!! dtmf avkodning finns det ju färdiga kretsar för.

E ju bara att ha 4/6 för höger/vänster och 2/8 för fram back. Och resten av funktionerna på resten av knapparna... Sen ett ljudlagringschip som kan svara med "Aj aj sir" "Order confirmed" med mera :)
Skriv svar