De som är lite jobbigt när man själv håller på med att mappa bilen är att man har ju inte riktigt koll på vad som är optimal tändning i olika fall. Man vill ju ha stenkoll på tändningen så man får ut de mesta från bränslet utan att den börjar knacka. Samt att man vill ha lite säkerhetsfunktioner så som om oljetrycket sjunker eller endel temperaturer bli för höga ska den varna eller stänga av motorn. De sprut jag använt tidigare har inte stöd för sånt.
De flesta eftermarknadssystem har ju stöd för bredbandslambda i closed loop, så de löser ju soppadelen. Men man vill också ha closed loop reglering till tändningen. Det går att göra med en teknik som SAAB kallar Ion-Sense (eller piezotrycksensorer men de kostar ca 20K styck så de skiter jag i). Efter man tänt gnistan i cylindern så låter man en liten ström gå genom gasen. Strömmen kommer bero på tryck och temperatur i cylindern. Så om man plottar strömmen efter vevaxelvinkeln får man ut en kurva som kommer ha en maxpunkt där tryckmaximum i cylindern uppstått. Detta tryckmaximum vill man ha ca 10-15 grader efter TDC. Så genom att använda denna information kan man reglera tändningen.
Ion-Sense strömmen kommer även att få en ringning om knackningar skulle förekomma. Om denna ringning blir för hög bör man dra tillbaka tändningen och offra lite effekt för att rädda motorn.
Jag har tidigare byggt en encylindrig variant med Ion-Sense så nu ska jag bara testa göra de för 8 cylindrar.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Motorstyrsystemet ska klara köra en 8-cylindrig förbränningsmotor upp till 18000rpm.
8 x Tänd och spridarkanaler
VR/Hall (Primär trigger, Sec trigger, hastighet)
PWM kanaler (Laddtrycksreglering, Tomgångsmotor, Gasspjäll, Lustgas, mm.)
Analoga ingångar (MAP, IAT, CLT, TPS, EGT, WBO, oljetryck, bränsletryck, batterispänning, avgastryck, mm.)
Analoga utgångar (externa mätare)
Digitala utgångar (relä och lampor)
Digitala ingångar (knappar te.x. anti-lag, lustgas, mm. )
CAN 2.0A & B
LIN
USB
Loggning
Ion-Sense med knack och Peak Pressure Point analysering på alla cylindrarna.
Automatisk mappning av soppa och tändning. Plus alla de vanliga funktioner som insprutningssystem brukar ha..
Jag har börjat utgå från NXPs LPC2939. En mycket fin processor med många hårdvarutimerutgångar. Det är bra att ha om man ska kunna ha bra precision vid höga varvtal och kunna köra mycket signalbehandlingsberäkningar samtidigt. Nu har den här så mycket att köra med så det är nog ingen omöjlighet att få de att funka ändå, men de underlättar.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vad kan man mer säga.. Den kommer ha CDI tändning och skicka iväg ca 200-300mJ per gnista. För er som är insatta i tändmoduler så skickar MSD 6A ca 135-145mJ.
Jag har även kommit på en grej som går de möjligt att köra sjukt stora spridare med grym precision vid stängning och öppning, samt att den kan PWMa spridarna för att köra reglerad strömbegränsning på enskilda spridare.
Kommer posta lite bilder sen.