Tänkte bygga en varvtalsmätare till min Volvo 240, men jag vet inte riktigt hur jag bäst detekterar motorns varvtal. Jag vet att det finns färdiga mätare på bland annat Biltema som endast ansluts till bilens elsystem och sedan därigenom kan känna av varvtalet på något sätt. Har någon en aning om hur detta går till?
En annan lösning hade kanske varit att linda en "spole" runt ena tändkabeln och på så sätt detektera en svag ström en gång per motorvarv? Är detta ens tekniskt möjligt?
En är stor och rund och går till fördelarlocket, den pulsar iof men med lite många volt. INTE koppla in sig på...
Sen har du två flatstift/skruvanslutningar. En på var sida av den tjocka runda kabeln. På ena sidan har du konstant 12V, inte direkt intressant.
Däremot på andra sidan sitter en anslutning som pulsar vid varje gnista på tändstiften. Detta är 12V och den signal du är ute efter. Denna signal borde vara dubbla antalet pulser än antalet varv på motorn... (eller blir det 4 ggr så många pulser....)
Men en fyrtaktsmotor tänder ju bara varannan gång cylindern är i topp...
Altså borde vevaxeln snurra två varv när rotorn i fördelaren snurrat ett...
Och ett varv på fördelaren ger 4 pulser vid tändspolen. Altså borde det bli två pulser per varv på vevaxeln.
finns ju volvo original varvmätare till 240.. varför kladda till det med nått hemmagjort i onödan? när ändå skrotarna är fulla av fina originalmätare..
Man kan ju göra en egen digital mätare. Om man samplar.. nå latchar/flip-flopar ett räknevärde var fjärde sekund så kan man sen "förskjuta" det 2 bitar till räknare så att det visar rätt. Om det ska delas med 4 gånger, det blir ju 2 bitar.
När man monterar en original varvräknare i en 240 så kopplar man bara in den på befintlig kontakt på baksidan av mätartavlan. Kolla på ett el schema vilken tråd det är som ger pulsen till varvräknaren, den kan du förmodligen använda till din egen konstruktion också.