Varvtalsmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Varvtalsmätare

Inlägg av Malm »

Tänkte bygga en varvtalsmätare till min Volvo 240, men jag vet inte riktigt hur jag bäst detekterar motorns varvtal. Jag vet att det finns färdiga mätare på bland annat Biltema som endast ansluts till bilens elsystem och sedan därigenom kan känna av varvtalet på något sätt. Har någon en aning om hur detta går till?

En annan lösning hade kanske varit att linda en "spole" runt ena tändkabeln och på så sätt detektera en svag ström en gång per motorvarv? Är detta ens tekniskt möjligt?

Tacksam för svar och nya idéer :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18254
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det vanligaste är att man plockar signalen från tändspolen. (12V nivå på pulsen då) Biltemas funkar så, nog enklast.

Det finns nån här på forumet som mixtrade med att plocka signalen från en spole runt en tändkabel...
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

Var exakt brukar man plocka den pulsen från tändspolen?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18254
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du har tre anslutningar på den.

En är stor och rund och går till fördelarlocket, den pulsar iof men med lite många volt. INTE koppla in sig på...

Sen har du två flatstift/skruvanslutningar. En på var sida av den tjocka runda kabeln. På ena sidan har du konstant 12V, inte direkt intressant.

Däremot på andra sidan sitter en anslutning som pulsar vid varje gnista på tändstiften. Detta är 12V och den signal du är ute efter. Denna signal borde vara dubbla antalet pulser än antalet varv på motorn... (eller blir det 4 ggr så många pulser....)
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

Ah, det där blir metoden helt enkelt :)

Borde den inte ge 4 pulser per varv? En per cylinder.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18254
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men en fyrtaktsmotor tänder ju bara varannan gång cylindern är i topp...
Altså borde vevaxeln snurra två varv när rotorn i fördelaren snurrat ett...
Och ett varv på fördelaren ger 4 pulser vid tändspolen. Altså borde det bli två pulser per varv på vevaxeln.
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

Så sant, så sant. Tackar för hjälpen så långt.
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

finns ju volvo original varvmätare till 240.. varför kladda till det med nått hemmagjort i onödan? när ändå skrotarna är fulla av fina originalmätare..
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

För att man kan? :)
Syntex
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 oktober 2004, 10:43:17

Inlägg av Syntex »

Man kan ju göra en egen digital mätare. Om man samplar.. nå latchar/flip-flopar ett räknevärde var fjärde sekund så kan man sen "förskjuta" det 2 bitar till räknare så att det visar rätt. Om det ska delas med 4 gånger, det blir ju 2 bitar.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

HEJ allesammans...
Denna länk kanske är till hjälp http://www.jetronic.se/Led_varvraknare.htm
Kanske kan vara något iallafall ;)

//Elias
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

När man monterar en original varvräknare i en 240 så kopplar man bara in den på befintlig kontakt på baksidan av mätartavlan. Kolla på ett el schema vilken tråd det är som ger pulsen till varvräknaren, den kan du förmodligen använda till din egen konstruktion också.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Andy: Den röd-vita kabeln finns bara färdigdragen på nyare årsmodeller av 240. Den är kopplad till minusanslutningen på tändspolen.
Skriv svar