tankgivare Nya idéer.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

tankgivare Nya idéer.

Inlägg av SeniorLemuren »

behöver givare att koppla till dator för mätning av nivå i tankar. någon som har tips på hur man tillverkar en sådan givare. finns visseligen att köpa på biltema,menefterssomjag behöver 6 st l=400 mm så kanske det lönar sig att tillverka själv.
Senast redigerad av SeniorLemuren 21 september 2015, 23:35:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: tankgivare

Inlägg av AndersG »

Vilken typ av vätska?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Vatten och dieseltankar
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: tankgivare

Inlägg av AndersG »

Det är ju litet skillnad då vi talar om brännbara vätskor. HAde du tänkt dig en flottörgivare ellertex ultraljud?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: tankgivare

Inlägg av Walle »

Inte egen tillverkning, men jag kan rekommendera: http://www.gobius.se/fmmarin/index.asp? ... 3&show=133 och en NMEA-USB-converter.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

AndersG skrev:Det är ju litet skillnad då vi talar om brännbara vätskor. HAde du tänkt dig en flottörgivare ellertex ultraljud?
Flottörgivare skulle kunna passa. En fundering jag har är att sätta ner ett rostfritt rör med ett rundjärn inuti som är isolerade från varandra i tanken och göra krets som mäter kapacitansen som ju ändras vid ändrad vätskenivå. Vatten är ju ingen isolator så rörets och rundjärnets ytor kunde kanske isoleras med epoxy eller något sådant.

Dielektricitetskonstanten för:
Luft 1
Vatten 80

Spåna gärna och kom med förslag.
Senast redigerad av SeniorLemuren 1 november 2010, 23:38:49, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Walle skrev:Inte egen tillverkning, men jag kan rekommendera: http://www.gobius.se/fmmarin/index.asp? ... 3&show=133 och en NMEA-USB-converter.
Ok tack för tipset. Biltema har en alldeles utmärkt flottörgivare men förutsättningen var ju att tillverka själv. Jag har byggt en stålbåt 12 metet lång utifrån en plåthög, gör all inredning själv osv. min tanke är att tillverka allt som möjligen går att tillverka själv och bara köpa det som är absolut tvunget. Jag är pensionerad så det är egentligen bara materialkostnaden som räknas, arbetstid har jag gratis tillgång till. All styrning av motorer och övrig utrustning skall ske med PC så tex nivågivarna kommer att anslutas via a/d-ingångar och instrumenten programmeras i Delphi.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: tankgivare

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag ropade in ett parti flygplansgivare från surplus förut, men de är nog för korta (passade inte för det jag tänkt), annars hade du kunnat köpa några billigt. Hade också tänkt använda dem till en båt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Längden måste vara minst 400 mm aktiv mätlängd
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: tankgivare

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, då är det nog för kort för dig med... :mrgreen:

Ang överfullnads skydd (som jag i vissa tillämpningar funderar på att ha utöver nivågivare, samt för vatten och annat) för olja tänkte jag köra på ett NTC motstånd (typ glaskapslat eller motsvarande) i ett mässingsrör (Edit: Det är altså öppet i botten så klart, samt ett par hål borrat över givaren så man slipper luftblåsor) som sitter i en plasthylsa och klämms fast genom att man drar en skruv som klämmer åt en slits i överdelen på nylonhylsan. (Har en riktig från en gammal oljetank någonstans om du vill se bilder för att göra en egen) För vatten räcker det nog med två tampar, skyddsgivaren till toatanken i stugan är en plaststav med två metallringar i botten så att det kan ge utslag när vätskan har kontakt med bägge (troligen en enkel förstärkarkrets, tex någon lämplig OP i andra änden, typ dedär blomvakterna man byggde i när man var liten :D )

_
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag räknar med att inte använda separata överfyllnadsskydd. Eftersom nivågivarna är kopplade till en dator så jag kan ju lätt lägga in larm vid de nivåer jag önskar. En annan fördel med att använda datorn som mottagare av nivågivaren är att mina tankar i båten inte är linjära. Eftersom dom ligger i kölsvinet så ökar ju arean på tankarna med höjden. Det är ju lätt att lägga in en kalibreringstabell så att man alltid får rätt volymuppgifter. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: tankgivare

Inlägg av Mizzarrogh »

visstja, tänkte inte på att du tänkt köra heldigitaliserat, eller vad man skall säga, nej då behöver du ju inte dem (och Båten tankar man ju som regel själv menar jag). 8)
"är att mina tankar i båten inte är linjära" Det var en del av min tanke med flygplansgivarna (om de varit dubbelt så långa...), men har emellertid fortfarande inte lyckats klura ut exakt vad det egentligen är... Men det jag tänkte är nog ganska mycket overkill, tror ditt system är enklare och smidigare.

_
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: tankgivare

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte ställa tanken på en våg och mäta tyngden?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Hehe. I en båt är det bra om tankarna sitter fast ordentligt. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: tankgivare

Inlägg av Mizzarrogh »

Har jag förstått saken rätt skall man få ut en snittkurva, eller vad man skall säga och därav kunna räkna ut bränslenivån i förhållande till ytans relativa läge?
Skriv svar