ritningar nätagg?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

ritningar nätagg?

Inlägg av grym »

om jag får lusten till det kommer jag att börja(fortsätta, dom mesta delarna har man redan samlat på sig) bygga ett hyggligt stabbat nätagg/batteriladdare
, det sista är bara för att kunna ladda hårt och bra från elverket då strömmen är borta

den ska klara 0-20A 0-40A, och regleringen måste klaras av pottar o-10v, både strömbegränsning och spänningsreglering

vad jag söker är hur man ska på ett bra sätt reglera mellan strömbegränsning och spänningsreglering, några förslag?

komponenterna som skall annvändas är dom normala, stor ringkärnetrafo, kraftig likriktare, stora kondingar, 100A 600v darlingtontransistor 8) , 10V bra spänningsreferens, och ett kraftigt lågohmsmotstånd för strömmätningen
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ska du ladda blyackumulatorer behöver du båda spännings- och strömbegränsning. Och helst ska du ha en 3-stegs laddare men den biten kan man göra med en timer.

Ställ spänningen till 14,8V och justera strömmen till det maximala batteriet tål. När strömmen sjunkar (för att spänningsbegränsningen är den aktivaste) ska du vänta ca: 4 timmer och sedan sänka spänningen till 13,8V, då är batteriet laddat 100% enl. Mascot (som har några mycket bra 3-stags laddare i herrstorlek)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

japp, det är ett av skälen till att ha både ström och spänning på pot 0-10v
då kan man ha en inbygd timer och ett par fasta lägen både på spänning och ström, så slipper man fippla när man ska ladda batteri och ställa in spänningarna rätt

men jag har haft det problemet innan att få en bra övergång mellan ström och spänningsreglering, det ena eller andra är sällan några problem, men både och kan knyta sig om man vill kunna gå ner till noll på både ström och spänning
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har byggt en lab-nätdel som kan ställas med båda spänning och max. ström. Jag har lagt begränsningerna som spänninger från 2 olika pot'ar, de går till op-amp och sammanföras via en diod-grind som tar den begränsning som är störst. Hur enkelt som helst.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ska du använda linjärreglering? Varmt!
Annars är en CUK-omvandlare ett bra tips för ditt projekt. AoE hade en ritning på en för ett sådant för något nummer sedan!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

denna kommer jag köra linjärt, normalfallet med lagom spänning och ström kommer inte innebära några större problem, i och för sig så bygger jag hela enheten på en 300*300mm kylfläns, så det bör räcka för konternuerligt kortsluten upp mot 10>20 A

vill man ha mera effekt så finns det andra gulliga lösningar som funkar om man inte är så noga i regleringen

i och för sig så föredrar jag att testa saker med ett ganska dålig nätagg, en del saker funkar bra till inspänningen börjar ha hyss för sig,
nästan så att man borde ha en, fulgenerator inkopplad på nätagget och kolla hur elektroniken under test klarar sig
Skriv svar