T: Tillverkning av delar till min Z axel.

Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

T: Tillverkning av delar till min Z axel.

Inlägg av Terho »

Hej hej :)

Ska börja med Z axeln till min trä fräs så jag söker någon som vill ta åt sig det, är inte s stora delar.... Största är runt 300x400 mm och tjockleken är ca 10 till 20 mm beror vad du har tillgång till för material och det ska vara i stål plåt är det tänkt då det är billigare än alu plåt. Ïnget hål behövs borras, det gör jag själv endast ut fräsning det är frågan om.

Skriv här eller skicka pm om du har intresse :)

Mvh Terho.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: T: Tillverkning av delar till min Z axel.

Inlägg av danielr112 »

Lägger du upp ett par ritningar på objekten så kan folk som känner sig manade att se va det gäller.
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: T: Tillverkning av delar till min Z axel.

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,
Det lär finnas många fler som kan hjälpa dig med bearbetningen om du kan tänka dig aluminium som material. Om det är priset på materialet som gör att du väljer stål tror jag du får tänka på att bearbetsningskostnaden lär bli mycket högre i stål än ALU så det blir antagligen dyrare totalt sett. Självklart beror det på hur mycket som ska fräsas på delarna.

//Jonas
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: T: Tillverkning av delar till min Z axel.

Inlägg av Terho »

Två sådana bitar vill jag börja med om någon är intresserad? :mrgreen: 20 mm stål eller alu?

Bild

Mvh Terho.
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: T: Tillverkning av delar till min Z axel.

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,
Vilka toleranser behöver du? Och vilka ytor behöver du precision på? Är det bara dom två hålen som är viktiga?

Om man utgår från en plattstång som denna:
http://www.maskindelen.se/aluminium-pla ... 0x20/563-0

Är det då de två hålen + längden på plattstången som ska fräsas? Eller ska alla sidorna bearbetas + fram/baksida planfräsas?
//Jonas
Skriv svar