Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2223
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

På Fredagen kom SE2T, Kurt förbi för att hjälpa mig med lite antennarbete. Planen var att spela upp 6el yagin för 15m som ska sitta ungefär 27-28m upp i masten. Det blev lite skruvande innan vi kunde hissa upp antennen för tuning, och efter några hissningar upp och nerför hisswiren så hade vi en perfekt SWR.

Bild
Kurt anländer i sin nya SUV

Bild
Antennen trimmad, dags för att hissa upp den på plats

Bild
På väg upp

Bild
Antennen hänger på plats, nu ska jag klättra upp och skruva fast den

Bild
Antennen på plats, fastskruvad och redo att användas!

Bild
Peter, SM2XJP sitter och svetsar på plattan för att förstärka den

Bild
Roligt värre, han hade inte svetsat på länge men det kom fort tillbaka då han förut jobbat som svetsare.

Bild

Bild
Jag roade mig med att byta klammer på ett bomstag till 76mm istället för 64mm

Bild
Vanliga avgasklammer som svetsas fast. Sedan lite kallgalv på så blir det toppen!

Bild
Rotorn på plats igen, förstärkt. Den sviktar fortfarande lite men inte alls i närheten av så mycket som förut så nu kör vi så här och hoppas det håller.

Bild
Ett plattjärn svetsat fast på andra sidan för att förstärka upp plattan lite

Bild
Ett plattjärn till fastsvetsat för att täcka upp gapet som var tidigare

Bild
Och den här måste få ett litet hus innan vintern
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2223
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Sedan begav jag mig upp till Luleå igen för att börja arbeta (suck, pust och stön...). Men med relativt lugnt på jobbet fick jag ett ryck och moddade en radio jag har försökt sälja men nu givit upp och bestämt mig för att behålla den. Jag tänkte sälja den främst för jag behövde pengarna till en antenn men nu är det för sent för i år så den får vara kvar :-)

Det jag gjort är att jag vill ha möjlighet att ha en lyssnarantenn inkopplad till radion utan risk att kunna sända på den. Många moderna finare radior har detta men inte denna från Kenwood (TS850). Så jag kollade lite moddar på nätet men ingen jag gillade vidare bra. Ofta tog de bara och klippte RX "pathen" och drog ut den i två stycken RCA-honor på baksidan av radion. Men då har man inte något skydd för ingången när man sänder på transmit antennen och har en mottagarantenn inkopplad. Så jag skakade fram service-manualen och läste scheman tills jag hittade en lösning hur jag skulle göra. Först tänkte jag använda 2st reläer och bara göra en skatbolösning men insåg att det går fortare att cadda upp ett kort i eagle, fräsa det och montera in i radion.

Här är lite bilder, dock inga bilder under moddningen utan bara på resultatet.

Bild
Bandpassfiltret jag köpte från cypern, riktigt porrigt!

Bild
Ni ser mitt kort nere till höger i radion. I mitten alla spolar, kondingar och reläer är lågpassfiltren för sändaren.

Bild
LEDsen ditlödda i efterhand för att kunna se om reläet dragit, mest för debugsyfte.

Bild
Jag använde mig av 2st RCA-kontakter på baksidan av radion som inte används till något vettigt. Den ena är för att ta in RX antennen och den andra för att kunna koppla en switch för att välja om man vill lyssna på TX eller RX antenn.

Bild
Här lödde jag in mig, ni ser det vanliga antennjacket i underkant av bilden.

Bild
Höljet på plats

Bild
En switch på radion för att välja TX eller RX antenn för mottagning. När man sänder switchar den alltid över till TX antennen.

Så...nu var det uppdaterat. Mer bilder kommer i helgen när jag återupptar projekten!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5770
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av hcb »

Trevligt. Använder du vanliga reläer?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2223
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Japp, för under 30 MHz är det inga som helst problem.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av gurgalof »

I radion sitter det vanliga reläer också för T/R switchning...

Har sett i flera kortvågsapparater att det sitter vanliga omron reläer
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5770
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av hcb »

Mm, jo, det borde jag ju tänkt på, jag bytte ju S/M-relä i min Icom 725 förra årtusendet ...
Användarvisningsbild
Kinge
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 augusti 2007, 14:06:20
Ort: Tjustorp

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Kinge »

Hej Micke,

Har du hunnit testa Cypern filtret något ? Funderar på ett par sådana till klubben.

73
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2223
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nej, det står här men är otestat. Får se när jag får lust att koppla in det men folk säger det fungerar väldigt fint och av kvaliten på det verkar det som ett bra köp!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2223
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det har hänt lite i helgen också men jag har inte uppdaterat något för det är samma jobb som gjorts som på de två andra 6el yagis för 20m :)

Hursomhelst med hjälp av SM2XLL och SM2XJP fick vi ihop ännu en till yagi för 20m. Idag kom SM2XJP ut och hjälpte mig att lyfta upp den, vi klarade det denna gången på bara 2 man :) Den sitter 23m upp i masten och nu har vi 6/6/6el på 20m, dock behöver vi koppla in nedersta antennen och stackboxen vilket jag hoppas vi får gjort imorgon.

Här är lite bilder på 60m masten som den ser ut nu,

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1790
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av toffie »

Vilka fina master :D
Hur många är ni uppe i totalt nu?

Finns det någon overview med alla antenner synliga?
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Fräsen »

Bortsett från alla timmar som är nedlagda, vad har det kostat i reda pengar så långt?
SM6XQY
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 september 2009, 22:26:39

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM6XQY »

Kommer att tänka på Nanne Grönwalls låt "Avundsjuk, jag är så avundsjuk".
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2223
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Fräsen skrev:Bortsett från alla timmar som är nedlagda, vad har det kostat i reda pengar så långt?
Jadu, jag vet inte men det är en hel del. Dock betalas det mesta av en rätt medioker civilingenjörslön (universitetslön) så i princip allt förutom hyra och mat går till radiostället. Jag har en låda i huset med kvitton på det mesta som är inköpt på clas ohlson, Jula osv. Jag ska ta och räkna ihop det någon dag, dock är det bara en bråkdel av totala kostnaden. Men jag vet inte "totalen" och kommer aldrig veta heller, då blir jag nog mörkrädd.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av laban12 »

Man ska ALDRIG räkna ut hur mycket pengar man lägger på sin hobby! ;)
Man ska i stället glädjas åt allt man får ut av det!!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2223
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Idag kom SM2XLL förbi och agerade marksupport när jag begav mig upp i masten med styrkabeln för fasboxen till 20m stacken. Jag tog först dock och satte dit sidostaget på bommen igen @55m och givetvis när jag kom upp dit började det regna. Det lugnade dock ner sig men efter en stund kom det ett riktigt ösregn som höll på resten av tiden jag spenderade i masten. Skulle tro det rörde sig om 2-2.5h totalt. Jag fick gjort det jag tänkte men var rejält blöt och kall när jag kom ner igen.

Nu ska jag koppla in lite kablar nere på backen så kan jag förhoppningsvis testa fassystemet ikväll, blir grymt spännande!

Här är lite bilder
Bild
Styrkabeln kopplas in i styrskåpet på 38m höjd i masten

Bild
Lite koaxer kopplas in

Bild
Mer koaxer, 3st antenner och faskablar (180 grader). Notera det fina vädret i bakgrunden

Bild
Jag extremt blöt, totalt genomsur och kall. Så nu ska jag dra igång bastun och ta ett par bärs :)

Här är en youtube-film jag filmade när jag var uppe i masten
Skriv svar