T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilprojekt

MADZerQ
Inlägg: 34
Blev medlem: 2 april 2007, 09:43:19
Ort: Harmånger

T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilprojekt

Inlägg av MADZerQ »

Hej

Jag har under en längre tid klurat på om jag skall börja med PIC programmering då jag tycker detta är kul. Har ett PicKit2 som jag har provat lite men visst kan följa övningarna men som jag inte riktigt hänger med i.

Nu till mitt projekt, jag äger en jänkare som jag vill göra lite elektronik till bland annat det som är viktigast för mig en färddator. Datorn skall ha följande funktioner:
1, Sammanlagd förbrukning sedan nollning.
2, Aktuell förbrukning per 100km eller per mil
3, Återstående liter bränsle samt hur många mil som jag kan köra med den förbrukningen jag har.
4, Körd distans

Detta vill jag skall presenteras på en 4 radig LCD display och att jag kan ange hur många liter jag har tankat. Jag har en givare för bränsle samt en givare på kardanaxeln för distans, Givaren för bränslet har 5700 TTL pulser per liter bränsle och givaren till kardan blir antagligen en magnet givare av något slag. Har inte köpt den än.

Jag har 2 idéer om hur detta skall genomföras, antingen köper jag tjänsten för att få ett färdigt program som gör detta, eller så köper jag en tjänst där programmet byggs fram under tiden jag lär mig programmet med hjälp av dig som lärare.

Har inget emot att börja med enkla saker som inte direkt har med programmet jag önskar i sig själv men som ger mig en inblick i hur pic programmering fungerar. Jag har inga problem att lära mig och har donat en del med ANSI C och pyton.
ANSI C kursen jag gick på högskolan var en förberedande kurs för att gå in på nästa kurs för PIC programmering i C men då jag fick lite familje problem så gick jag aldrig den.

Ni kan ju iaf fundera över detta projekt och ge en ungefärlig kostnads stege för detta både som ett färdigt program och som en del av en kurs.

MVH
Johnny
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av Icecap »

Det finns en del avståndsgivare som kopplas i förlängning av hastighetsmätarkabeln, de ger ingen obalans eller liknande.

Jag har byggt en sådan mätdator för en del år sedan, dock med en hel del fler features i form av 10 st tripmätare och en del annat och då en annan processor (Intel 80C196, utgått ur produktion sedan länge).

Jag kan på ta mig jobbet men då blir det som färdigt projekt där du sedan får källkod till egen inlärning. Jag är ingen bra lärare och tiden det tar att förklara varje funktion ska jag antingen ta betalt för (och det blir dyrt!) eller göra för good-will vilket i nuläget blir svårt då tid är en bristvara.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av Andy »

De flesta ”färddatorer” använder en av ABS sensorerna eller en separat utgång från ABS boxen som givare för körsträckan.
Det förutsätter att det inte är en riktigt gammal klassiker förstås, utan ABS för då får man lösa det på annat sätt. :)
Beroende på vilken växellåda det sitter och hur hög upplösning det krävs för noggrannhet osv. finns det olika varianter.
MADZerQ
Inlägg: 34
Blev medlem: 2 april 2007, 09:43:19
Ort: Harmånger

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av MADZerQ »

Icecap:
Ja det går också att göra så. Jag skall leta reda på sista givaren och sätta mig ner och stapla upp mer noggrant hur jag vill att det skall fungera, så kontaktar jag dig igen.

Andy:
Jo det har nog fungerat om det är att min bil har minimalt med elektronik då det är en Pontiac ifrån -77, där mycket av den elektronik som fanns en gång i tiden är utbytt mot manuella saker.

Jag lurar på en 37-578-27 Induktiv givare ifrån Elfa som verkar rätt bra. 6mm sensor gap och hyfsat pris. Men jag kanske hittar på en bättre lösning bara jag har hunnit leta lite till.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av Glenn »

Jag vill nog påstå att det är ganska ovanligt att använda ABS-givarna, även om det förekommer, vanligen har man ju en signal som genereras i växellådan eller nåt.


En gammal klassiker på bakhjulsdrivna bilar är ju att sätta en liten magnet på kardanen och sen läsa av den med lämplig magnetsensor.

Kör man fwd (vilket jag antar att en äldre pontiac inte gör :) ) så är det betydligt knöligare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av Icecap »

Det är relativt enkelt fast man måste skaffa lite specialgrejer först. Det finns färdiga enheter som förlänger hastighetsmätarkabeln med en lite bit, i den bit är det en axel med ett par hål i och en opto-brygga. Det kommer då 4 pulser per kabelvarv.

Dessa enheter finns att köpa där man köper rallydatorer.

Kan man få tag på en "hane" och en "hona" till dessa kablar kan man såklart bygga själv. Fördelen är tydliga signaler, ingen vidare kabeldragning, ingen magneter som ska fästas på roterande delar osv.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4820
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av gOry »

Pontiac ifrån -77 något säger mig att den inte har elektroniskt insprut vilket gör "körd sträcka" till de mindre problemet!
Hur ska du läsa av bränsleförbrukningen?
MADZerQ
Inlägg: 34
Blev medlem: 2 april 2007, 09:43:19
Ort: Harmånger

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av MADZerQ »

Ja lösningen med optiska enheten man sätter på hastighetsvajern är ju en mycket tilltalande lösning då jag slipper magneter, långa kabeldragningar och risken för obalans.

Jag har en polare som kör Rally så skall prata med honom idag.

gOry:
Jag har en flödesgivare som ger 5700 TTL pulser per liter bränsle som jag kopplar direkt på bränsleledningen. Då denna också jobbar digitalt utan en analog utgång så är den ypperlig för detta projekt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4820
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av gOry »

Så du har ingen retur?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av vfr »

Det brukar bara vara bilar med insprutning som har returledning. Detta är säkert förknasare och behöver då ingen retur.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av Icecap »

På bilar med bättre förgasare är det också tillbakalopp faktisk - och även på vissa med dåliga förgasare...

En kompis hade en '67 MGB och där var det returlopp...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av Andy »

Brukar vara retur när man har el-pump, det håller förgasaren lite svalare oxå och man får inte ånglås lika lätt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av vfr »

Ok. Då har man lärt sig något nytt. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: PIC programmering/stöd för inlärning till ett bilproj

Inlägg av jojje »

Har man lustgas, så ska man inte ha retur,
Då förlorar man det höga trycket som behövs.

Mest vanligt är nog att ha två olika system, men jag körde
med en högtryckspump och en reducering till förknasaren.

Tror det var ca 12kg till lustgasen, och ca 2kg till förknasaren.
Skriv svar