T: Svarvning av verktygsskaft LÖST

alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

T: Svarvning av verktygsskaft LÖST

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Jag tänkte köpa en sån här (övre bilden - med ett skär):
Bild

Det är en "flycutter" från följande företag:
http://www.rotarytech.com/category_listing.php?id=2
Modellen MM50 blir det nog (50mm effektiv diameter).


Den har 3/4" skaft (19,05mm) men jag ska använda den med min "kinaspindel" där största spännhylsa är 12-13mm. Så jag skulle behöva få skaftet nersvarvat till tex 12,5mm. Toleransen på just diametern 12,5mm är inte viktigt eftersom jag anväder spännhylsa. Dock är det ju väldigt viktigt att skaftet är centrerat och samma diameter över hela. Men det blir det väl automatiskt i en svarv.

Jag har funderat lite på hur man ska spänna fast den i svarven. Vad säger ni som är experter på detta? Hur gör man?

Någon som kan hjälpa mig för en rimig peng?

Blir nog aktuellt om tidigast 2-3 veckor eftersom jag inte beställt den ännu.
//Jonas
Senast redigerad av alvestjo 26 juli 2010, 13:34:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av CNC Viking »

Hej Jonas,

Jo då, det jobbas på utav bara den , även i värme. Ofta 27*C i garaget, värsta dan var det 33*, men då var det ju 32* ute också. :mrgreen:

Betr. din Flycutter:
Går det att fila i skaftet? Jag misstänker nämligen att den är härdad till viss grad, och sen har skaftet slipats mellan centrum. Finns det koniska centrumhål i båda ändar?

Om den inte är härdad, går det nog att spänna upp den på lämpligt sätt och svarva ner den.

Men om den är härdad, skall den rundslipas ner. :tumner:

Kolla och återkom.

MVH,
Peter
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av tecno »

Och rundslipning så mycket som 3mm brukar inte vara populärt hos de som jobbar med rundslipning, normalt är det ju någon tiondel i + mått som ska slipas till.
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av alvestjo »

Tack för svaren. Jag ska undersöka om det är härdat eller ej.

Här är en kille som svarvat i verktyget. Verkar som han använde hårdmetallskär:
http://www.cnczone.com/forums/showpost. ... stcount=18

Om jag mins rätt har jag läst här på forumet att det går bra att svarva i härdat om man använder speciella skär. Men det kanske krävs stora tunga svarvar för att klara av det.

Som sagt jag har inte köpt den ännu. Leveranstiden lär säkert vara ett par veckor från USA också.

//Jonas
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av LaRdA »

Brukar inte vara något problem att svarva i skaften till olika fräsar och kort-hålsborrar, är ofta ganska hårt och segt material men fungerar med vanliga vändskär.
Skulle kanske gå att köra det mellan dubb och drivdubb, fast beroende på hur långt skaft du egentligen behöver så kan det enklaste kanske vara att spänna på en liten del av skaftet och ha dubben i centrum på fräskroppen, sen när man svarvat ner diametern till den önskade så kapar man bort den lilla osvarvade biten man håller i.
Är det en HF-spindel liknande denna du ska använda, om så är fallet tror du verkligen den kommer att ha nog med vridmoment för att orka med en 50mm fräs?
http://cgi.ebay.com/Water-Cooled-CNC-Sp ... 2a0893a0ac
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av Sastrom »

Är inga problem att svarva härdat om man har rätt skär.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av LaRdA »

Och i fallet med dom fräskroppar och korthålsborrar jag svarvat har jag inte märkt några större problem med "vanliga" skär heller.
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av alvestjo »

Ja LaRda, det är en Spindelmotor liknande den du länkar till.

Ja, jag hoppas att vridmomentet ska räcka. Jag tänkt att välja modellen med endast ett skär. Skärvinkeln är 60 graders positiv vinkel vilket ska betyda att det inte krävs så mycket kraft.

Enligt de formler som dom tillhandhåller ska följande kraft från spindlen krävas (http://www.rotarytech.com/9.html):
50mm = diameter
1000 = feedrate
1mm = skärdjup
64 = konstant för ALU
50*1000*1/1000/64=0.78125HP= 583W

583W låter ju som det borde funka. Även om jag inte vet exakt hur mycket kraft jag får ur spindeln på lägre varvtal. Jag räknar med att köra med ca 6000RPM. Men jag tycker att det borde räcka. Annars får man väl köra med lite mindre skärdjup och lägre feedrate.

//Jonas
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av LaRdA »

Om jag räknar rätt så blir 580w vid 6000rpm 0.92Nm.
2.2Kw vid 24000rpm ger 0.88Nm och då elmotorer brukar ha konstant moment oberoende varvtal så skulle jag säga att det är en aning för klent, speciellt då man gärna vill ha endel effektreserv för slitage hos stålet mm.
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: T: Svarvning av verktygsskaft

Inlägg av alvestjo »

Tack för uträkningen. Hur är formeln för att räkna ut vridmomentet?

Om man sänker feedraten till tex 800 är vi nere på 466W. Enligt databladet på verktyget ska det funka att köra den ända upp till 9730 RPM. Så man kan säkert öka spindelhastigeheten lite också. Lite läskigt att köra ett så stort verktyg så snabbt dock. :-) Men vad jag förstår ska det vara ballanserat, så det borde vara lugnt.

//Jonas
Skriv svar