T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Inlägg av jojje »

Jag har i princip inte varit inblandad i tillverkningen alls av dessa kort. Trodde folk tog lite ansvar, men ...
Dom är beställda från början från MrMister / Shelly, och bara det tog över ett halvår.
Det var ganska taskig kvalitet på dom redan då, men det blev inte bättre av att få dom omlödda.
Orsaken till omlödningen var att på några av dom små korten var kretsen felvänd och inte lödd på undersidan på alla.
Dom stora korten var nästan alla kontakter felmonterade.

Han som tog på sig jobbet med omlödningen kom väl på att han gett för bra pris,
så då måste man ju spara in på nåt. :badgrin:
Omlödningen i sig själv var väl inget att skriva hem om. Tex för mycket pasta under kretsen,
så det kommer fram som på bilden. Varför lödningarna på motstånden ser ut som dom gör
vet jag inte. Ser inga såna tendenser på nåt av korten jag har kvar.
Kan kanske ha nåt med blandningen av gammla och nya tennet att göra.

Sen tog det enormt lång tid att få ut tummen med dom korten jag skickade.
Hela tiden var det nya orsaker till fördröjningen.

Jag har ingen lust att skicka flera kort dit, och jag får inget svar om tillverkning av nya små kort.
Har frågat otaliga gånger, men inget svar. Har tom gjort tillverkningen enklare och enklare.
Snart är det bara lösa kort, utan koppar, kvar att beställa. :D
Han skryter väldigt om snabba lev.tider på sin hemmasida, men det får man nog ta en ett par kilo salt. :vissla:

Det går inte att sälja 50st breakoutkort utan kontrollerkort, så jag lägger ner projektet. :(

Edit: Tittade nu, men nu hittar jag inget om snabba lev.tider, bara "Billigast i Sverige!?". :D
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14190
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Inlägg av swesysmgr »

Jag håller med om att kortet såg illa ut och det är inget varken omlödare eller försäljare borde släppt ifrån sig så ni kanske borde göra en gemensam uppgörelse istället för att sabba för varandra?
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Inlägg av Gimbal »

Som en liten motvikt så kan jag säga att den uppsättning kort jag fick från jojje ser alldeles utmärkta ut. De är inte provkörda än så funktionen kan jag inte uttala mig om, men som sagt, de SER bra ut.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Inlägg av jojje »

swesysmgr skrev:Jag håller med om att kortet såg illa ut och det är inget varken omlödare eller försäljare borde släppt ifrån sig så ni kanske borde göra en gemensam uppgörelse istället för att sabba för varandra?
Jag håller verkligen med, men jag har aldrig haft detta problem förut, så jag glömde bort en sån självklar sak.
Nu är problemet löst iaf. Jag godkänner inga dårliga kort eller omlödningar, och min fru har tvättat noga alla kort jag har kvar.
Sen blir det inga flera nya, iaf inte därifrån.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Inlägg av jojje »

En sak till.
Eftersom jag vart inlaggd på sjukan för andningssvårigheter, så kan jag läsa mail men inte svara på dom tills jag kommer hem.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 486
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Re: T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Inlägg av Sinumerik »

Mycket av den moderna elektroniken, som ytmonterade komponenter, jag jag tyärr fått lägga på hyllan för jag inser mina begränsningar, jag klarar helt enkelt inte att löda ett chip med så små ben. Någon i den här strängen har tyvärr inte insett SINA brister, där med inte sagt att han behöver hängas ut offentligt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Inlägg av jojje »

Gimbal skrev:Som en liten motvikt så kan jag säga att den uppsättning kort jag fick från jojje ser alldeles utmärkta ut. De är inte provkörda än så funktionen kan jag inte uttala mig om, men som sagt, de SER bra ut.
Eftersom det dröjde så enormt lång tid förän jag fick tillbaka några kort från omlödningen, så skickade jag en uppsättning svensktillverkade kort jag hade sparat. Som jag skrev förut, så har jag aldrig haft några såna problem förut, och ska se till så jag slipper det även i fortsättningen. Billigt, är inte alltid billigt i längden. :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Avlödning av massa Breakout-kort.

Inlägg av Glenn »

Sinumerik skrev:Mycket av den moderna elektroniken, som ytmonterade komponenter, jag jag tyärr fått lägga på hyllan för jag inser mina begränsningar, jag klarar helt enkelt inte att löda ett chip med så små ben. Någon i den här strängen har tyvärr inte insett SINA brister, där med inte sagt att han behöver hängas ut offentligt.
Så väldigt smått var det ju inte, jag hade inte tvekat att handlöda det där själv med lödkolv, däremot hade jag ju dragit mej för att göra det på många kort åt nån annan.

Skulle tro att väldigt många här är bra mycket bättre än mej på att löda ytmonterat dessutom.
Skriv svar