Min Bebis kvaddar mitt hem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kevinito
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 maj 2010, 15:30:38

Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av Kevinito »

Min son är 10 månader snart och går direkt på uttag och sladdar och river halva lägenheten dagligen. undrar om nån vet ifall det finns några slags barnsäkra skydd att sädda på kontakterna och om det finns nån slags dosa dit man kan lägga in alla sladdar eller nåt att skydda sladdarna med ???? :roll:
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av speakman »

Kondom är enda som hjälper.
Kevinito
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 maj 2010, 15:30:38

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av Kevinito »

hahahahahaha
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av Icecap »

Jag ville rekommendera DESSA eller liknande av andra fabrikat.
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av elf98 »

Min 10månaders har under hela sin uppväxt fått höra "AJAJ" så snart hon rört vid sladdar/eluttag - samt att vi ha lyft bort henne från det roliga. Nu räcker det att säga "AJAJ" för att hon skall sluta. Om hon mot förmodan fortsätter säger vi "AJAJ" en gång till och hon börjar gråta. Tur att hon lyssnar så bra, för vi har måååånga sladdar som ligger framme.

Om man vill gömma sladdhärvor är CableBox ett rätt smidigt (men ganska dyrt) sätt. http://www.bluelounge.nu/cablebox.html
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Finns 'barnskydd/petskydd' at tköpa som man kan sätta in i gamla och nya vägguttag krävs nyckel för att ta bort de så är du rädd att får spikar instuckna i kontakter är det ett tips. kablarna vet jag däremmot inte.. limma fast? :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av JimmyAndersson »

Petskydd, kabelkanaler, kabelslangar ("Rabalder" hos Ikea), "Cablebox" (går utmärkt att göra själv), osv..

Eller göra som jag gör på teatrar eller andra ställen där det ska samlas mycket folk:
Först drar man kablarna så osynligt det går och sedan ett par lager Gaffatejp över alla kablar.
Det är tillochmed så att man själv får slita ibland när man ska ha bort det.. :)
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av elf98 »

Petskydd till eluttag är oftast overkill. Alla uttag installerade sedan mitten/slutet av sjuttiotalet (eller är det ännu tidigare?) är ju redan petskyddade. Man måste ju trycka med något trubbigt i båda hålen samtidigt med samma kraft för att få in något i dem.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av überfuzz »

elf98 skrev:Min 10månaders har under hela sin uppväxt fått höra "AJAJ" så snart hon rört vid sladdar/eluttag - samt att vi ha lyft bort henne från det roliga. Nu räcker det att säga "AJAJ" för att hon skall sluta. Om hon mot förmodan fortsätter säger vi "AJAJ" en gång till och hon börjar gråta. Tur att hon lyssnar så bra, för vi har måååånga sladdar som ligger framme.

Om man vill gömma sladdhärvor är CableBox ett rätt smidigt (men ganska dyrt) sätt. http://www.bluelounge.nu/cablebox.html
Jag körde med samma metod... och tyckte att jag var briljant. Felet jag gjorde var att jag även sa aj när det senaste tillskottet till familjen gjorde sig illa. Rätt snart började hon begå uppenbara lagbrott. Därefter sträckte hon handen emot min mun och sa aj aj. Jag antar att hon såg det som att hon fick syndernas förlåtelse när jag blåste... :humm:
elf98
Inlägg: 829
Blev medlem: 28 oktober 2008, 10:07:11
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av elf98 »

Ska ha det i åtanke om/när 2an kommer! :)
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av speakman »

Säg efter mig: Barn lär INTE av sina misstag!

Det kommer först runt 25-årsåldern nånstans. När dom flyttat hemifrån och lärt sig ta ansvar. Med lite tur.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av grym »

med ett mindre elstängselaggregat så lär sig alla av misstagen
garanterat

har et tillsalu om det skulle behövas :badgrin: :vissla:

:wink:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av hcb »

Av egen erfarenhet kan jag bara säga att "Ajaj"-metoden funkar sådär. Ganska bra fram till 9-månadersåldern, sämre därefter ...

Dessutom har jag omvärderat betydelsen av "barnsäkerhet". Naivt nog trodde jag att det betydde att det var säkert för barnet, men i praktiken borde det nog vara tvärtom. Eller så har dottern ärvt pappas pillfingrar :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av Icecap »

Ett klart och tydligt "Nej!" fungerar utmärkt när barnet har lärt sig vad det betyder.
Denna inlärning tar mellan 2 dagar och 10 år och är bara aktiv direkt i föräldrarnas synfält.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Min Bebis kvaddar mitt hem

Inlägg av laban12 »

Jag körde omvänd psykologi och ignorerade när lilleman började dra i sladdar och fingra i uttag. Naturligtvis fick han bara hålla på om inte risk för skada på liv och lem uppstod - i det fallet distraherade jag honom med något annat roligt så att han automatiskt slutade.

Det fungerade kanon, efter ett tag tröttnade han på att dra i sladdar.

Samma upplägg fungerade på godis, han har alltid (nästan) fått godis när han bett om det i affären även om det inte var "godislördag". Det har fått till följd att han nu vid åtta års ålder inte har samma godishysteri som sina jämnåriga kompisar utan oftast väljer en tidning i stället för godis när det är "godislördag".
Skriv svar